DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

A rajtbüntetés eltörlése is a nagycsapatoknak kedvezne

Meglepően sokan ellenzik a középmezőny istállói közül az erőforrás miatti rajtbüntetés megszüntetését vagy mérséklését. A Haas például azzal érvel, hogy enyhébb retorziók kilátásba helyezése esetén a gazdag csapatok korlátlanul cserélgetnék motorjukat.

Ross Brawn, a Formula-1 motorsportért felelős irányítója révén már az Olasz Nagydíj előtt felmerült, hogy a jövőben eltörlik a rajtrácson való hátrasorolás intézményét, helyette pedig olyan büntetésekkel sújtják a megengedettnél több motort használó csapatokat, mint a konstruktőri pontok levonása. A hétvégi verseny csak aláhúzta, hogy a rendszer nincsen rendben: az erőforrás vagy sebességváltó cseréje miatt 20-ból 9 versenyzőt büntettek meg, teljesen átrajzolva a rajtrács képét.

A vita ellenére azonban a kisebb csapatok sorában többen vannak, akik szerint a hátrasorolást meg kell tartani a Formula-1-ben: a Force Indiához hasonlóan gondolkodik a Haas, amely az elhamarkodott reagálás ellen figyelmeztet.

„Jó okkal vezettük be ezt a szisztémát, a költségek csökkentése érdekében” – mondta Günther Steiner csapatfőnök az ESPN-nek. „Ha csak kevesebb, mondjuk egy hely hátrasorolás járna, a nagycsapatok vérszemet kapnának, és minden alkatrészt kicserélnének, minden egyes alkalommal, sok pénzt szórnának el a fejlesztésére, hogy gyorsabbak legyenek. A gyorsasággal ugyanis könnyen le tudnák dolgozni a hátrasorolás jelentette hátrányt.”



„Verstappen és Ricciardo 35 helyes büntetést kapott összesen, utóbbi mégis negyedikként ért célba. A nagycsapatok már most képesek ledolgozni a hátrányt, ha pedig csökkentjük a rajtbüntetés mértékét, minden visszatartó ereje megszűnne. Még több pénzt kellene elkölteni, mert nem foglalkoznánk a hátrasorolással, hiszen úgyis le lehet dolgozni” – hozta fel a monzai verseny nagy felzárkózását példaként arra, hogy ha enyhébb büntetés járna motorcseréért, a csapatok egyszerűen figyelmen kívül hagynák.

„Foglalkozni kell a kérdéssel, de csak azért változtatni, hogy legyen változás, nem éri meg. Ha meghibásodik a motorod, és ki kell cserélned, valahogyan bűnhődnöd kell érte. Jelenleg semmi gond nincs vele, működik, az emberek pedig lassan hozzászoknak. Ha már változtatunk, valami sokkal jobbat kell találnunk helyette” – vélekedett Steiner, aki azt is kijelentette, hogy ha egy csapat – akár egy ügyfél, mint a Haas – motorja vagy váltója meghibásodik, maga az istálló hibáztatható:

„Igen, ebben az esetben mi csináltunk valamit rosszul. Rossz beszállítóval írtunk alá. Ha a stratégiai döntéseket helytelenül hozod meg, akkor is megérdemled a bűnhődést. Talán viccesen hangzik, de a választásaid határozzák meg az életed. Ha azért társulsz egy gyártóval, mert az árazása szimpatikus, akkor te vagy felelős érte.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: