DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 28. vasárnap
Retro

Retro – A bajnok, aki edzés közben vonult vissza

Niki Laudát sosem körülményeskedéséről ismertük: mikor beleunt az F1-be, és a Brabham csapat új V8-as motorja sem tetszett neki, egyszer csak közölte, nem versenyez többé.

A sportág egyik nagysága, Niki Lauda híve volt a drámai távozásoknak: az már inkább a véletlen műve lehet, hogy mindkettő emlékezetes alkalom a Kanadai Nagydíjhoz kötődik. Fő sikerei helyszínét, a Ferrarit is angolosan hagyta ott 1977-ben, miután az USA Nagydíjon megnyerte pályafutása második bajnoki címét, Montrealba már el sem utazott, két versennyel a vége előtt befejezte szezonját.

Akkor már tudni lehetett, hogy Lauda következő idényre átigazolt a Brabham alakulathoz. Bernie Ecclestone istállójával (majdnem egészen) két szezont töltött. Az Alfa-motoros autó már az első évben is megbízhatatlan volt, de Lauda legalább két versenyt megnyert, és a negyedik helyen zárta a pontversenyt. A második egészen katasztrofálisan alakult, Lauda 13 versenyből kettőször tudott a célig elérni, és mindössze 4 pontot szerzett, dobogók nélkül. Semmi esetre sem világbajnokhoz méltó eredmények voltak.



Az Alfa Romeo ráadásul bejelentette, hogy a következő évben gyári csapattal tér vissza a Formula-1-be. A Brabham felbontotta szerződését az olaszokkal, tervezőjük, Gordon Murray pedig hat hét alatt elkészítette a BT49-et – a BT48 átalakított változatát, amely be tudta fogadni a Ford V8-as motorját. A szezon utolsó két versenyére már ezt a konstrukciót vitték el.

Hogy Lauda mennyire kiábrándult már a versenyzésről, azt jól mutatja, hogy meg sem várta, mire képes a Ford-motoros Brabham. Miután tíz kört megtett a Kanadai Nagydíj pénteki szabadedzésen, és nem tetszett neki az első ízelítő a V12-esekhez szokott bajnoknak, csapatát és a nyilvánosságot sokkolva a tréning közben közölte Ecclestone-nal, hogy visszavonul a Formula-1-ből.

„Minél tovább vagy a motorsportban, bizonyos tekintetben annál unalmasabb. Különleges motivációra van szükséged. Amikor 22-25 évesen elkezded, akkor még megvan a motiváció, hiszen mindent meg akarsz ismerni, nyerni akarsz, és így tovább. Ha már sok versenyt nyertél, akkor új motivációra van szükséged, hogy sikeres tudj lenni. Ezt szívvel és fejjel kell csinálnod. Ha úgy ülsz be az autóba, hogy a francba, megint vezetnem kell, akkor nem működik” – mondta Lauda, akiben kétségtelenül kialudt a tűz, és osztrák légitársaságának építésében látta meg az új kihívást.

Híradás Lauda visszavonulásáról

Alastair Caldwell 15 évet töltött a Formula-1-ben, elsősorban a McLaren istálló csapatmenedzsereként. Önéletrajzi jellegű oldalán számos remek történetet találunk a királykategóriában töltött időszakáról, köztük azt a momentumot, mikor Wokingot elhagyva a Brabhamhez csatlakozott – a rossz pillanatban: „Igazából azért szerződtettek, hogy megpróbáljam Niki Laudát a csapatnál tartani, de mivel már annyira elege volt belőlük, aznap lépett le, mikor megérkeztem a Kanadai Nagydíjra. A hotel előcsarnokában találkoztunk, ő még mindig a versenyzői ruhájában volt, és azt mondta: sajnálom, Alastair, de nem tudtalak megvárni.”

A sors fintora, hogy a Ford-motor bevált. Lauda csapattársa, Nelson Piquet már a vasárnapi versenyen harmadik helyen állt a futam hajrájában történt kieséséig. Első számú versenyzővé előrelépve pedig a következő idényben a világbajnoki címért küzdött, és 1981-ben meg is nyerte azt. Niki Lauda a légitársaság anyagi gondjai miatt, pénzkeresés céljából 1982-ban, a McLaren színeiben visszatért a sportágba, és később megszerezte harmadik világbajnoki címét is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: