DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Mi a legnagyobb baj a mai Formula-1-gyel?

Sokan, sokféleképpen kritizálták már a jelenlegi F1-et. Valóban a pályahatárok görcsös betartatása és a technológia túlzott bonyolultsága jelenti a legfőbb problémát?

„Az F1 már nem az igazi” – hagyja el valószínűleg nagyon sok néző száját a kijelentés. Azt viszont sokkal nehezebb megfogni, mégis mi nem stimmel az autóversenyzés legmagasabb kategóriájával. A motorsport.com főszerkesztője, Charles Bradley két fontos problémát emelt ki: a pályahatárok betartatását és a modern autók műszaki bonyolultságát. Az ő gondolatmenetét követjük mi is.

A pályahatárok betartását két módon lehet elérni: vagy a versenybírák tartják nyitva szemüket, és büntetnek, ha kihágás történik, vagy agresszív rázókövekkel rettentik el a pilótákat az aszfaltcsík kiszélesítésétől. A stewardok szigora köridők elvételét és időbüntetéseket jelent: ez taszítja a rajongókat, akik nehezebben értik meg, mi történik a versenyen. Silverstone-ban majdnem azt kellett megmagyarázni a Q3-ban, miért nem a hazai kedvencé, Lewis Hamiltoné lett a pole-pozíció, annak ellenére, hogy ő futotta meg a legjobb időt. A Formula-3-as Európa-bajnokság osztrák futamán pedig egyetlen nap alatt csaknem 100 büntetést osztottak ki, ami jól tükrözi, milyen szélsőségekhez vezet ez az eljárás…



Nem csupán a büntetéstől való félelem, de fizikai akadály is ráveheti a pilótákat, hogy tiszteletben tartsák a fehér vonalakat. Korábban füves bukóterek és kavicságy formájában valósították meg ezt, de a motorversenyek hatására egyre nagyobb teret hódítanak a többsoros, magasított rázókövek. Itt is könnyű túlzásba esni, ahogy az Osztrák Nagydíj edzésein és időmérőjén láttuk: több felfüggesztéstörést, köztük a Danyiil Kvjat nagy balesetéhez vezetőt okozott, hogy a pilóták ráhajtottak a magasított szegélykőre. Belátható, hogy a pálya határaira vonatkozó szabályozás nem mehet a biztonság rovására sem.

Sok szó esik arról is, hogy a 2014-től bevezetett hibrid autók a Formula-1 eddigi legbonyolultabbjai. Energia-visszanyerő rendszer, a motor komponensei, üzemanyag-spórolás, különböző gumikeverékek: az egyszerű rajongó egészen elveszik bennük, az FIA pedig épp ebben az érában találta ki, hogy a csapattal való rádiózást minimálisra kell szorítani. Elég egy pillantást vetni egy F1-es kormányra, és megérthető, miért jött zavarba Hamilton Bakuban és Rosberg Silverstone-ban, mikor saját magának kellett volna egy fellépő problémát elhárítania.

Többször hallottuk már, hogy a mai Formula-1-ben valójában a mérnökök versenyeznek, annyira megnőtt a szerepük. Az autó és versenyző közötti egyensúly túlságosan az első felé billent. Márpedig a nézők nem csúcstechnológiák versenyét akarják látni, ahol a pilóták csupán utasok, hanem hősök elérhetetlennek tűnő küzdelmét.

Mi hát a megoldás? A motorsport.com szerint túlszabályozni és túlbonyolítani sem szabad a sportágat, mert ennek eredménye az, hogy végső soron nem a tiszta versenyzői teljesítmény dönt. Meg kell találni a technológia és ember szerepének helyes arányát, fenntartva a biztonság megfelelő szintjét, de úgy, hogy az nem megy a verseny rovására.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: