Kvjat és Verstappen helycseréje nagy port kavart a Forma-1-ben, mégis kevés szó esik az ügy egyik nagy kárvallottjának mondható Carlos Sainzról. A Red Bull a hazai nagydíja előtt tette teljességgel bizonytalanná a fiatal pilóta sorsát: a srác a történtek után igyekszik magabiztosságot sugallni, de édesapja, a ralilegenda idősebb Carlos a formula.hu-nak csak részben tudta leplezni, hogy mennyire felbőszítették…
Ugyan az ifjabb Sainz helye nincs veszélyben, a Red Bull hagyományai alapján a jövő nem sok jóval kecsegteti. A juniorcsapat versenyzői közül egyszerre csak egy tehetség számára engednek utat a nagycsapathoz, a kiválasztott pedig Max Verstappen lett: látva azok sorsát, akinek nem sikerült továbblépni a Red Bull Racinghez, talán Sainznak is érdemes feltenni a kérdést, hogy „merre tovább?”, ráadásul még inkább lelombozhatja az időzítés, hiszen az energiaitalosok közvetlenül a hazai versenye előtt döntöttek a számára kedvezőtlen fordulatról.
Az emlékezetes csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón Sainz is ott ült Kvjat és Verstappen mellett, s akárcsak a Red Bulltól visszabuktatott új csapattárs, a spanyol is jól vizsgázott önfegyelemből. „Nagyra értékelem, hogy a Red Bull milyen sokat tesz azért, hogy fiatalokat juttasson a Forma-1-be” – udvarolt láthatóan fancsali ábrázattal munkaadójának a spanyol versenyző. „Amikor jó munkát végzel, megmutatják, hogy bíznak benned és megadják az esélyt, így most minden eddiginél jobban fogok harcolni. 17 versenyem van arra, hogy kihozzam magamból a maximumot és megharcoljak az esélyemért. Biztos vagyok benne, hogy amennyiben hozom a mostani tempómat egy picit jobb eredményekkel, az én esélyem is eljön majd.”
Természetesen a spanyol sajtó az ifjabb Sainz pártján áll, s akárcsak korábban, most is minduntalan hangsúlyozzák, hogy Sainz tavaly is, idén is azért maradt alul Verstappennel szemben, mert többször volt balszerencséje, többször kellett szembenéznie műszaki hibákkal, egyéb problémákkal. Lehet ezen merengeni, de a lényegen nem változtat: a holland továbblépett, a spanyol pedig maradt. A versenyző édesapja, a kétszeres ralivilágbajnok, Dakar-győztes idősebb Sainz fiacskájához hasonlóan szintén nehezen emésztgeti a helyzetet: amikor a barcelonai paddockban a formula.hu leszólította a szemlátomást lehangolt apukát, azzal kezdte, hogy „sem sok mindent, sem jót nem tudok mondani”, de aztán belekezdett…
„Nem csak gondolom, hanem tudom is, hogy Carlos borzasztóan csalódott. Mindenki döntse el maga, hogy mennyire igazságos döntés született. Mit mondhattam neki? Nem sok mindent… Csak azt, hogy továbbra is hajtson gőzerővel, tegyen meg mindent, a többit pedig meglátjuk. Hátha egyszer előtte is megnyílik az esély” – felelte érdeklődésünkre az idősebb Sainz, aki ellismerte, hogy a jövőt illetően immáron sokkal nehezebb a helyzet: „Mostantól tényleg borzasztóan nehéz dolga lesz, hiszen a Red Bullnál és a Toro Rossónál egyaránt jó pilóták vannak. Ebben a szituációban hihetetlenül nehéz továbblépni, de meglátjuk, hogy milyen esélyeink vannak…”
Mint az idősebb Sainztól megtudtuk, a Red Bull vezérkara előzetesen és utólag sem konzultált velük arról, hogy milyen kilátásai vannak a 21 éves versenyzőnek, mit tudnak ígérni számára a folytatásra. Puhatolóztunk arról is, hogy mi igaz abból a szóbeszédből, hogy Helmut Marko az ifjabb Carlos és Verstappen között fennálló, állítólag egyre inkább elmérgesedő viszony miatt „borította az asztalt”. Míg a pilóta a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón határozottan állította, hogy nincs alapja az ilyen jellegű pletykáknak, mert semmilyen gond nem volt közöttük, addig a gondterhelt ábrázatú apuka érdeklődésünkre annyit azért súgott, hogy „nem volt egyszerű a helyzet a csapaton belül”…
Annyi biztos, hogy a kis Carlos máris magasabb sebességi fokozatba kapcsolt, hiszen a pénteki első gyakorláson elért 8. hely után a második gyakorláson egészen az 5. pozícióba kapaszkodott fel. A paddock egyébként egész nap nyüzsgött, a figyelem a Red Bull ügyéről szépen lassan átterelődött arra, hogy mi zajlik az aszfaltcsíkon. A garázsok mögött kartondobozokkal, zsákokkal, egyéb szállítmányozási göngyölegekkel szaladgáló szerelők tucatjait lehetett látni, némely csapathoz csak az utolsó pillanatban futottak be évad első komolyabb fejlesztési hullámának egyes darabjai. Érdekes lesz megfigyelni, hogy az újítások hoznak-e érdemi változást: Vettel délelőtti legjobbja és Rosberg délutáni csúcsideje között mindössze 0,029 másodperc volt a különbség, amiből arra lehet következtetni, hogy Barcelonában a Ferrarinak lehet keresnivalója.
Az első négy futamot sorban nyerő Rosberg is elismerte, hogy a vörösök erősnek tűntek, de sietve hozzátette, hogy „kényelmes éreztem az autót és az újítások is működtek.” Lewis Hamiltonnal épp az ellenkezője történt: az utóbbi két szezon világbajnoka szenvedett a Mercedes balanszával, s mint mondta, „az éjszaka sokat kell dolgoznunk, hogy holnapra olyan legyen az autó, amilyennek szeretném”. A délelőttöt a 4., a délutánt a 3. helyen záró szigetországi számára ez a hétvége sem ígérkezik könnyűnek, de mint csütörtökön Rosberg is hangsúlyozta: „Biztos vagyok benne, hogy Lewis előbb vagy utóbb visszavág. Egyetlen pillanatig sem kérdéses számomra, hogy ez valamikor be fog következni…”