Amikor Gene Haas több, mint két évvel ezelőtt bejelentette, hogy saját csapattal kíván az F1-be lépni, sokan kinevették. Nem csak azért, mert a legutóbbi amerikai próbálkozás, az USF1 csak a kezdeti lépésekig jutott, hanem azért is, mert a modern F1-ben nem sok babér termett eddig a sportág újonc csapatainak.
Az amerikai üzletember azonban okosan játszott, és a 2015-ös bemutatkozás helyett 2016-os választotta csapata debütáló szezonjául. Szakembergárdáját a már kipróbált Günther Steinerrel erősítette, ősszel pedig pont került a pilótakérdésre is, Romain Grosjean, és Esteban Gutierrez személyében.
A Haas legfontosabb fegyvere azonban a ferraris kapcsolat volt: számtalan alkatrészt a maranellói gyárból kap a kétlaki, Kannapolisban és Banburyben található központtal működő csapat, sőt, a Ferrari szélcsatornáját is használhatták. Több hónapnyi találgatás után végre lehullt a lepel a VF-16-osról, a Haas két évnyi megfeszített munka után testet öltött első F1-es gépéről.
De honnan az új modell neve? A Haas első szerszámgépét VF-1-es-nek hívták, melyben a V az angol „vertical”-t takarva, utalva a szerszámgépeknél alkalmazott „függőleges” szabványra. Gene Haas amolyan nem hivatalos módon rakta az F-1-et a gép nevéhez, ami a „very first one” azaz a „legelső” kifejezést takarta
„Elsősorban meg kell mutatnunk, hogy képesek vagyunk a munka elvégzésére, hogy be tudjuk fejezni a versenyeket, hogy a rajongók és a csapatok tisztelnek minket. Azt követően jöhet a pontszerzés, ami fantasztikus lenne” - nyilatkozta a Haas csapatvezetője, Günther Steiner.
A Haas VF-16-ost először Romain Grosjean viszi pályára hétfőn, hivatalos körülmények között, az autó ugyanis egy installációs kört már megtett a barcelonai versenypályán.