A Motorsport-Magazin.com és Christian Menath értesülései szerint egy ideje már heves vita zajlik a háttérben a motorgyártók és az FIA között a 2026-os szabályokkal kapcsolatban. A vita tárgya a belsőégésű motor sűrítési viszonya, ugyanis a hírek szerint egy gyártó talált egy kiskaput, amellyel megkerülheti az előírt értéket.
Jelenleg 18:1 sűrítési viszony megengedett, 2026-ra azonban már csak 16:1 lesz az engedélyezett. Most azonban kiderült, hogy a Mercedes – és talán a Red Bull Powertrains is – megtalálta a módját annak, hogy működés közben növelje ezt.
A technikai szabályzat 042-es dokumentumában rögzített eljárás szerint a motorok nem haladhatják meg a megengedett 16:1 arányt, de a paddockban lévő források szerint üzem közben egy trükkel újra el lehet érni a 18:1-es kompressziós arányt.

A Ferrari, a Honda és az Audi sürgeti az FIA-t, hogy tegye lehetetlenné a trükköt, és zárja be a kiskaput a szabályok pontosításával. Hivatkoznak a C1.5 cikkelyre, amely a műszaki szabályzat előszavában kimondja: „A Formula–1-es autóknak a verseny során mindig teljes mértékben meg kell felelniük ezeknek a szabályoknak.”
A másik oldalon viszont az az érv szól, hogy az aerodinamikai elemek hajlékonysága sem teljesen ugyanaz mindig, minden pillanatban, és bár egyre szigorúbbak az előírások erre vonatkozóan, de örök vita van körülöttük. A motor alkatrészeinél pedig természetes bizonyos fokú változás használat közben, például a gigantikus erőhatások miatt a hajtókarok is kissé megnyúlnak.
Az FIA mérési eljárása a sűrítési viszonnyal kapcsolatban statikus és környezeti hőmérsékleten történik. Annak ellenére, hogy a megengedett értékek megváltoztak, a szabály maga változatlan maradt – ahogy a mérési módszer is. Miért válik most a vita politikai kérdéssé?

Egyesek úgy vélik, hogy a versenytársak már előre próbálnak érvelni az ügyük mellett arra az esetre, ha a Mercedes ismét messze előrébb járna – ahogyan 2014-ben, az utolsó nagy motorszabály-változás idején. Mások szerint a trükk új, ezért eddig még nem volt vita tárgya.
Hogy pontosan hogyan működik ez a trükk, az nem világos. Valószínűleg bizonyos alkatrészek magas hőmérsékleten történő tágulása lehet a megfejtés Az FIA a Motorsport-Magazin.comnak így magyarázta: „A hőtágulás hatással lehet a működési hőmérsékleten mért méretekre, de a jelenlegi szabályozás nem írja elő a forró körülmények között történő méréseket.”
A FIA számára azonban az ügy még nem zárult le. „A kérdést továbbra is megvitatjuk a motorgyártókkal a technikai fórumokon” – mondta egy szóvivő. „A FIA folyamatosan felülvizsgálja az ilyen kérdéseket a tisztesség és az egyértelműség biztosítása érdekében. A jövőben fontolóra vehetjük a szabályok vagy a mérési eljárások módosítását.” A motorgyártók nem kívántak nyilatkozni az információkat megszerző lapnak.
Lesz-e változtatás?
A problémát az idő jelenti: az Ausztrál Nagydíjig már nagyon kevés van belőle. Ha engedélyezik az említett kiskapu használatát, akkor a többi gyártó már nem tud felzárkózni, ehhez más dugattyúk, más hajtókarok kellenek, az egész motort át kellene tervezni – és nyilván ugyanez igaz a másik irányba is, ha betiltják, akkor az első versenyre nagyon nehéz lenne újragondolni a Mercedes-motort, amely ráadásul összesen négy csapatot lát el erőforrásokkal.
15 lóerőt jelenthet mindez
A trükk támadói szerint ez nagyjából 15 lóerős előnyt jelenthet a más sűrítési viszonyt elérő motorok számára, ami egyes számítások szerint körönként akár több tizedmásodperccé is alakulhat bizonyos pályákon.
Ha a helyzetet nem sikerül megnyugtatóan rendezni, akkor a Motorsport-Magazin szerint akár az óvás is benne lehet a pakliban a szezonnyitó melbourne-i hétvégén.