A Formula-1-et napjainkban több oldalról is kritikák érik, de mindközül talán a legjobban azokra érdemes figyelni, amelyek egyenesen a versenyzőktől érkeznek, hiszen ők tudják közvetlen módon összehasonlítani, hogy mennyit változtak a sport által nyújtott kihívások az évek során.
Sokan, főleg a száznál több nagydíjrajtot megélt pilóták hangoztatják, hogy a versenyzés élvezeti értéke rengeteget romlott az elmúlt évek során, köszönhetően annak, hogy az autó egyre több paraméterére kell figyelni, ezeket pedig csak a csapat segítségével tehetik meg a pilóták. Nemrég kívülállóként az IndyCar idei tabelláját vezető, az F1-ben 2001 és 2006 között szereplő Juan Pablo Montoya mondta el egy interjúban, hogy szerinte hogyan lehetne egy csapásra jobbá tenni az F1-et.
„A versenyzők mára ellustultak. Többé nem fontos, hogy mit éreznek az autóban. Látják, hogy túl magas a hőmérséklet, és visszavesznek a tempóból. Ránéznek a gumikra, visszavesznek, ránéznek a fékekre, visszavesznek. Ha ezeket az adatokat száműznénk, ismét nagy szerepet kapnának az érzések, és azonnal tíz százalékkal javulna a versenyzés minősége. Ha valaki ezután túl keményen hajtana, legyilkolná a gumikat” - véleményezte a helyzetet a szókimondó kolumbiai.
„A versenyzőnek és a csapatnak egyszerűen túl sok információ áll a rendelkezésére. Az edzéseken ez még rendben is van, de a versenyeken nem kellene a pilóták orra alá dugni azokat. Ez egyben azt is jelentené, hogy a tehetséges fiatalok ismét kitűnhetnének.”
Szombaton a Hungaroringen szembesítették a McLaren pilótáit Montoya véleményével. Nem véletlenül őket, hiszen Jenson Button és Fernando Alonso személyében az F1 valaha volt legrutinosabb pilótapárosáról van szó, akik összesen több mint 500 futamon indultak már el. Button szerint pedig egykori kollegája fején találta a szöget.
„Amikor Juan Pablo itt versenyzett, mi is mindketten a mezőnyben voltunk. Azokban az időkben, aki megérkezett a Formula-1-be, maga kellett hogy kiismerje a gumikat, önállóan kellett feltalálnia magát. Akkor még nem úgy működtek a dolgok, hogy a csapat közölte velük, mennyire is nyomhatjuk a gázt az egyik kanyarban, és mit csináljunk a másikban. Minderre magunknak kellett rájönnünk, és számomra az sokkal szórakoztatóbb volt a jelenlegi helyzetnél. Ma rengeteg információt kapunk, ezeket pedig az új pilóták meg is fogadják. Egyetértek Juan Pablóval, ami egyébként nagyon ritka dolog, de ebben a meglátásában igazat adok neki” - zárta viccesen mondandóját Button.
Alonso szintén csalódottságának adott hangot a felvetésre reagálva, hangsúlyozva, hogy a fejlesztések és a tesztek korlátozásával már a szezonkezdet előtt eldől a csapatok közötti sorrend.