DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Önzőség kontra önzetlenség az F1-ben

Fernando Alonso és Kevin Magnussen 24 órán belül, egymástól függetlenül adott nyilatkozata egyértelmű kontrasztként áll előttünk, és felveti a kérdést: tényleg csak az érvényesülhet az F1-ben, aki önző?

A kétszeres világbajnok spanyol lényegében erre utalt minapi nyilatkozatában, amikor kijelentette, ahhoz, hogy valaki sikeressé váljon az F1-ben, bizony némi színészi tehetségre és egy jó nagy adag önzőségre is szüksége van.

Miközben pedig Alonso az önzőség himnuszát zengi, addig a McLarennél pilótaülését az éppen az ő érkezése miatt elvesztő Kevin Magnussen saját protezsálása helyett egy másik ifjú tehetségre hívta fel a figyelmet, akinek szerinte az F1-ben lenne a helye. Máris itt áll előttünk kontrasztként egy nyíltan vállalt önző magatartás, és egy példásan önzetlen gesztus – előzőhöz két világbajnoki cím, summás fizetés és állandó pilótaülés társul, a másikhoz egy (átmenetileg?) partvonalon kívülre állított, mondhatni elnyomott tehetség.

 

Stevens, Magnussen és Vandoorne a 2013-as barcelonai WSR3,5 futam dobogóján - egy jelenlegi, egy volt és egy jövőbeli F1-es?


„Stoffel nagyon jó munkát végez. Neki az F1-ben a helye. Ha nem jut el az F1-be, akkor valami rossz a rendszerben” – mondta el korábbi WSR3,5-ös riválisáról, a GP2 pontversenyét jelenleg magabiztosan vezető Vandoorne-ról Magnussen. Mindketten a McLaren pártfogoltjai, és amint megüresedne a wokingiak egyik pilótaülése, alighanem éppen ők ketten lennének a fő jelöltek annak betöltésére.

Felmerül a kérdés: mondhat-e ilyet egy a saját F1-es visszatérésén dolgozó versenyző? Lehetnek-e ilyen sportszerű, már-már baráti megnyilvánulásai egy másik pilótával szemben, vagy ez éppen a győzelmekhez is szükséges gyilkos ösztön hiányának a jele? Nem öngól-e saját magán kívül bárki mást dicsérnie az embernek az F1 kegyetlen világában, ahol mindig is a sok az eszkimó, kevés a fóka esete áll fent, és egy pilótaülésre mindig akad legalább 5-10 potenciális jelentkező, aki évek óta egy ilyen lehetőségre vár?

Magnussen nem érzi ezt így. Bár tudja, hogy Vandoorne is veszélyt jelenthet saját F1-es jövőjére, de szerinte ez mindenki másra is igaz, hiszen mindenki az F1-be vágyik, és ő abban hisz, hogyha elég lesz az, ha ő mindent a legjobb tudása szerint csinál. „Mindenki fenyegetést jelent, amikor egy F1-es ülésért harcolsz. De mit is tehetnél ilyenkor? Én csak magamra koncentrálok, és nem igazán izgatom magam azon, hogy mások mit csinálnak, mert ezt úgy sem tudom befolyásolni. Én nem versenyzek jelenleg, így nem tudom őket legyőzni a pályán. Ezért most csak a tapasztalataimra tudok hivatkozni, és arra, hogy jól szerepeltem az F1-ben, dobogón is álltam. A McLaren hisz bennem, tudják, mire vagyok képes. A legjobb, amit tehetek, hogy részese maradok a csapat jövőjének, ami hitem szerint fényes lesz.” 

A dán végül azt is elmondta, bár megfordult a fejében, hogy apja, Jan oldalán rajthoz álljon a Le Mans-i 24 óráson, vagy elinduljon az IndyCar egyes futamain, ám végül úgy döntött, inkább minden erejével jövő évi F1-es visszatérésén dolgozik. „Nem gondolok 2017-re, és nem gondolok semmi másra az F1-en kívül, mert én jövőre akarok visszatérni az F1-be. Sikeres akarok lenni az F1-ben, és hiszem, hogy ezzel a csapattal képes leszek erre” – mondott egy némileg meglepőt Magnussen, hiszen az aligha valószínű, hogy Fernando Alonso és Jenson Button kettőséből bármelyik pilótáját már jövőre lecserélné a McLaren. A dán hozzá is teszi: „A McLaren-Honda egy nagyon erős csapat, és jó dolog hozzájuk tartozni. Ha van náluk szabad pilótaülés, ha nincs, nem vagyok rossz pozícióban” – fogalmaz. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: