DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Egyéb

Új biztonsági programon dolgozik a Volkswagen

Jules Bianchi halálának következményeként rengeteg tesztelt és tervezés alatt álló biztonsági fejlesztésről hallani az F1-ben, a Volkswagen Csoport motorsport-igazgatóját azonban egy másik bukás sarkallta egy új program megalkotására.

A Nemzetközi Automobil Szövetség folyamatosan azon dolgozik, hogy fejlesszen az egyetemes motorsport biztonságán: a diskurzus legtöbbet emlegetett része a pilótafülke-védelem, élén a halóval, de állandó módosítások zajlanak a versenypályákon is, legutóbbi pedig egy, agyrázkódás gyorsabb felismerését elősegítő eszközt mutattak be. Ám a baleseteket soha nem lehet kizárni, hiszen hiába a fejlesztések, a sors és újra felnyitja a szabályalkotók és a tervezők szemét. Ki számított arra, hogy egy rugó pont ott és pont úgy fogja fejen találni Felipe Massát 2009-ben, a Hungaroringen? Mennyi esélye volt annak, hogy Jules Bianchi olyan sérüléseket fog szenvedni 2014-ben, Suzukában, hogy azok kilenc hónappal később a halálát okozzák?

Wolfgang Dürheimer, az F1-es visszatérés gondolatával nemrég eljátszó Volkswagen Csoport motorsport-igazgatója megemlített egy másik komoly, de szerencsésebb kimenetelű bukást is, amely következményeként a gyártó egy kommunikációs szoftveren kezdett el gondolkozni. „Tudjuk, hogy sok baleset történt a múltban váratlan események miatt” – nyilatkozta a német a düsseldorfi SpoBiS-sportkonferencián. „Például ott van egy tavalyi eset a Forma-3-ban, Spielbergben.”

Az F3-as Európa-bajnokság (ahol a Volkswagen több gárdának is szállít erőforrásokat) 2016-os osztrák fordulójának első versenyén, Ryan Tveter egy kicsúszás után megállt a pálya közepén, a mögötte érkező Peter Zhi Cong Li viszont nem látta autóját a felverődött portól, és nagy sebességgel belerohant. A kínai több méter magasságba repült fel gépével, de megúszta az esést egy kisebb lábsérüléssel.

„Egy versenyautókba szerelt, fedélzeti információs rendszer a jövőben elősegítheti majd az ilyen balesetek elkerülését” – mondta Dürheimer. „Jelenleg is dolgozunk az úgynevezett ’Vehicle-to-X’ kommunikációs szoftveren, hogy fokozzuk a pilóták észlelését hasonló helyzetekben. Például egy kormányon lévő, villogó fény figyelmeztetheti őket arra, hogy vegyenek vissza a tempóból, ha baleset történik, például egy beláthatatlan kanyarban, vagy szakadó esőben.”

A német szerint jelenleg is folynak a tesztek a rendszerrel kapcsolatban. „Azon dolgozunk, hogy a pályákon lévő minden autó összeköttetésben legyen a biztonsági autóval, a versenyirányítással és a pályabírói posztokkal” – tette hozzá. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: