A Ford azt tanácsolja az autósoknak, hogy hat év elteltével mindenképpen érdemes lecserélni a gumiabroncsokat, függetlenül attól, mennyire kopottak vagy újszerűek, ami még a használatlan abroncsokra is igaz. Éppen ilyen fontos, hogy az autósok a gumik megfelelő karbantartásáról se feledkezzenek meg. A Ford kutatásai azt állapították meg, hogy a gumik egy idő után elöregszenek: ez az idő a tárolás módjáról, az időjárási viszonyoktól és a használat módjától, vagyis a terheléstől, a sebességtől és az abroncsnyomás mértékétől is függ.
„A gumik még akkor is elöregszenek, ha nem használják őket, ezért mindenképpen érdemes figyelmet fordítani rájuk.” – hívja fel a figyelmet Steve Kenneth, a Ford Autóbiztonsági Irodájának globális igazgatója. „A Ford azt tanácsolja az autóvezetőknek, hogy gondosan ügyeljenek az abroncsok állapotára, mert ez is fontos tényező a biztonságos közlekedés és az autó teljesítménye szempontjából.”
A gumik öregedését felgyorsíthatja a magas külső hőmérséklet, illetve a napsugárzásnak történő fokozott kitétel épp úgy, mint az, ha gyakran szállítunk nagy terheket az autóval. Az öregedés egyértelmű jele a futófelületen vagy a gumi oldalfalán megjelenő repedés. Ám nem minden jel ismerhető fel ilyen könnyen. Éppen ezért a Ford azt javasolja, hogy az elöregedés veszélyei miatt hat év elteltével cseréljük le a gumiabroncsokat, függetlenül attól, mennyire kopottak. A Ford emellett arra is felhívja az autósok figyelmét, hogy havonta legalább egyszer ellenőrizzék a gumik futófelületét. A gumival egybeöntött kopásjelzők akkor válnak láthatóvá, amikor a futófelület barázdáinak mélysége 2 mm-re csökken. A kopásjelzők ilyenkor egyenletes, sík gumicsíkként húzódnak keresztben a barázdán. Ha a barázda mélysége már csak 2 mm, az abroncsot le kell cserélni. Az abroncsok ellenőrzésénél a következőkre fontos odafigyelni:
· A gumi oldalfalán keressük meg a DOT-kódot, aminek négy utolsó számjegye jelzi a gyártás időpontját. Az első két szám a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig az évet adja meg. Ha például 0408 látható a kódban, akkor az abroncs a 2008-as év negyedik hetében készült
· Ha a kód három számjegyre végződik, akkor a gumiabroncs 2000 előtt készült, és mindenképpen le kell cserélni
· Keressen az elöregedésre utaló jeleket, például repedéseket a futófelületen és az oldalfalon, vagy bármilyen deformációt az abroncs felületén
· Távolítsa el a futófelület barázdái közé szorult kavicsokat, üvegszilánkokat és egyéb apró tárgyakat
· Ellenőrizze a szelep szárát, hogy lát-e rajta szivárgást okozó lyukat vagy repedést
· Keressen az abroncs oldalán repedéseket, vágásokat, horzsolásokat, dudorokat vagy nagyméretű kopást; ha belső károsodásra gyanakszik, az abroncsot szereltesse le és vizsgáltassa meg szakemberrel
Hogyan befolyásolja a vezetési stílus az abroncs elhasználódását?
A vezetési stílus az abroncs állapotát is befolyásolhatja. A gyakori járdázás és a kátyúkon való áthajtás nemcsak a gumikat károsíthatja, hanem a futóműbeállításra is hatással lehet. Ha menet közben úgy érzi, hogy az autó oldalra húz, az azt is jelezheti, hogy a futómű beállítása elmozdult – ennek következtében pedig sokkal gyorsabban kopik a futófelület.
A Ford javaslata:
· Tartsa be a sebességkorlátozásokat, ügyeljen a kátyúkra és egyéb útakadályokra; parkolás közben lehetőleg ne hajtson fel a járdaszegélyre, és figyeljen, hogy az abroncs ne súrlódjon hozzá a szegély oldalához
· Rendszeresen centríroztassa a gumikat! Ha a normálistól eltérő kopást tapasztal, kérje szakember segítségét az abroncsok ellenőrzéséhez és a futómű beállításához, vagy más mechanikai problémák kiküszöböléséhez
· Az autó kezelési kézikönyvének Karbantartás fejezetében megtalálja a gumiabroncsok rotálásának, vagyis kerekenkénti felcserélésének ajánlott idejét. Ennek révén a futófelület egyenletesebben kopik, és javul a gumik teljesítménye. A rotálás után ellenőrizze – és szükség esetén állítsa be helyesen – az abroncsnyomást. A nyomás pontos értékét a biztonsági tanúsítvány címkéjén olvashatja el, ami a vezetőoldali A-oszlop ajtózsanérjánál, az ajtó zárszerkezeténél, vagy az ajtó pereme és a zárszerkezet találkozásánál található.
A tél veszélyei
A külső hőmérséklet a gumiabroncsban lévő levegő nyomását is befolyásolja: ha a hőmérséklet 10 fokkal csökken, ezzel arányosan a levegő nyomása 1 psi értékkel lesz alacsonyabb. Ezért különösen fontos, hogy az autósok télen legalább havonta ellenőrizzék a gumikat, és szükség esetén újra beállítsák a biztonsági tanúsítvány címkéjén feltüntetett abroncsnyomást. A Ford márkaszervizeiben egyébiránt a szakemberek nem csak az abroncsok és futóművek állapotának felmérésében tudnak segíteni az autósoknak, de az idősebb autójukra alacsonyabb árfekvésű gumiabroncsokat kereső ügyfelek számára is kínálnak kedvező megoldásokat.