DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Gumiabroncs: Hat év után kuka

A Ford azt tanácsolja az autósoknak, hogy hat év elteltével még a használatlan gumiabroncsokat is érdemes leselejtezni, mert azok egy idő után elöregszenek. Ez az idő a tárolás módjáról, az időjárási viszonyoktól és a használat módjától egyaránt függ, ezért érdemes havonta legalább egyszer ellenőrizni a gumik állapotát és légnyomását. A helytelen vagy elégtelen karbantartás (így a túl magas és túl alacsony nyomás egyaránt) a futófelület veszélyes, túlzott kopásához vezethet, és ugyanez igaz az abroncs apróbb repedéseire és vágásaira is.

A Ford azt tanácsolja az autósoknak, hogy hat év elteltével mindenképpen érdemes lecserélni a gumiabroncsokat, függetlenül attól, mennyire kopottak vagy újszerűek, ami még a használatlan abroncsokra is igaz. Éppen ilyen fontos, hogy az autósok a gumik megfelelő karbantartásáról se feledkezzenek meg. A Ford kutatásai azt állapították meg, hogy a gumik egy idő után elöregszenek: ez az idő a tárolás módjáról, az időjárási viszonyoktól és a használat módjától, vagyis a terheléstől, a sebességtől és az abroncsnyomás mértékétől is függ.

„A gumik még akkor is elöregszenek, ha nem használják őket, ezért mindenképpen érdemes figyelmet fordítani rájuk.” – hívja fel a figyelmet Steve Kenneth, a Ford Autóbiztonsági Irodájának globális igazgatója. „A Ford azt tanácsolja az autóvezetőknek, hogy gondosan ügyeljenek az abroncsok állapotára, mert ez is fontos tényező a biztonságos közlekedés és az autó teljesítménye szempontjából.”

Ford_abroncs_2



A gumik öregedését felgyorsíthatja a magas külső hőmérséklet, illetve a napsugárzásnak történő fokozott kitétel épp úgy, mint az, ha gyakran szállítunk nagy terheket az autóval. Az öregedés egyértelmű jele a futófelületen vagy a gumi oldalfalán megjelenő repedés. Ám nem minden jel ismerhető fel ilyen könnyen. Éppen ezért a Ford azt javasolja, hogy az elöregedés veszélyei miatt hat év elteltével cseréljük le a gumiabroncsokat, függetlenül attól, mennyire kopottak. A Ford emellett arra is felhívja az autósok figyelmét, hogy havonta legalább egyszer ellenőrizzék a gumik futófelületét. A gumival egybeöntött kopásjelzők akkor válnak láthatóvá, amikor a futófelület barázdáinak mélysége 2 mm-re csökken. A kopásjelzők ilyenkor egyenletes, sík gumicsíkként húzódnak keresztben a barázdán. Ha a barázda mélysége már csak 2 mm, az abroncsot le kell cserélni. Az abroncsok ellenőrzésénél a következőkre fontos odafigyelni:

·         A gumi oldalfalán keressük meg a DOT-kódot, aminek négy utolsó számjegye jelzi a gyártás időpontját. Az első két szám a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig az évet adja meg. Ha például 0408 látható a kódban, akkor az abroncs a 2008-as év negyedik hetében készült

·         Ha a kód három számjegyre végződik, akkor a gumiabroncs 2000 előtt készült, és mindenképpen le kell cserélni

·         Keressen az elöregedésre utaló jeleket, például repedéseket a futófelületen és az oldalfalon, vagy bármilyen deformációt az abroncs felületén

·         Távolítsa el a futófelület barázdái közé szorult kavicsokat, üvegszilánkokat és egyéb apró tárgyakat

·         Ellenőrizze a szelep szárát, hogy lát-e rajta szivárgást okozó lyukat vagy repedést

·         Keressen az abroncs oldalán repedéseket, vágásokat, horzsolásokat, dudorokat vagy nagyméretű kopást; ha belső károsodásra gyanakszik, az abroncsot szereltesse le és vizsgáltassa meg szakemberrel

Hogyan befolyásolja a vezetési stílus az abroncs elhasználódását?

A vezetési stílus az abroncs állapotát is befolyásolhatja. A gyakori járdázás és a kátyúkon való áthajtás nemcsak a gumikat károsíthatja, hanem a futóműbeállításra is hatással lehet. Ha menet közben úgy érzi, hogy az autó oldalra húz, az azt is jelezheti, hogy a futómű beállítása elmozdult – ennek következtében pedig sokkal gyorsabban kopik a futófelület.

Ford_szerviz_abroncs_futomu_vizsgalat

A Ford javaslata:

·         Tartsa be a sebességkorlátozásokat, ügyeljen a kátyúkra és egyéb útakadályokra; parkolás közben lehetőleg ne hajtson fel a járdaszegélyre, és figyeljen, hogy az abroncs ne súrlódjon hozzá a szegély oldalához

·         Rendszeresen centríroztassa a gumikat! Ha a normálistól eltérő kopást tapasztal, kérje szakember segítségét az abroncsok ellenőrzéséhez és a futómű beállításához, vagy más mechanikai problémák kiküszöböléséhez

·         Az autó kezelési kézikönyvének Karbantartás fejezetében megtalálja a gumiabroncsok rotálásának, vagyis kerekenkénti felcserélésének ajánlott idejét. Ennek révén a futófelület egyenletesebben kopik, és javul a gumik teljesítménye. A rotálás után ellenőrizze – és szükség esetén állítsa be helyesen – az abroncsnyomást. A nyomás pontos értékét a biztonsági tanúsítvány címkéjén olvashatja el, ami a vezetőoldali A-oszlop ajtózsanérjánál, az ajtó zárszerkezeténél, vagy az ajtó pereme és a zárszerkezet találkozásánál található.

A tél veszélyei

A külső hőmérséklet a gumiabroncsban lévő levegő nyomását is befolyásolja: ha a hőmérséklet 10 fokkal csökken, ezzel arányosan a levegő nyomása 1 psi értékkel lesz alacsonyabb. Ezért különösen fontos, hogy az autósok télen legalább havonta ellenőrizzék a gumikat, és szükség esetén újra beállítsák a biztonsági tanúsítvány címkéjén feltüntetett abroncsnyomást. A Ford márkaszervizeiben egyébiránt a szakemberek nem csak az abroncsok és futóművek állapotának felmérésében tudnak segíteni az autósoknak, de az idősebb autójukra alacsonyabb árfekvésű gumiabroncsokat kereső ügyfelek számára is kínálnak kedvező megoldásokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: