Pedig van remény! De, előbb azt tegyük rendbe, hogy a mostani motor, amit tehát most hajtunk, tavaly szeptemberben került a nyúzópadra, és hónapokig fejlesztették még utána. Ezért nézne furcsán a mérnököd, mert vezetőként pontosan tudod, mennyi idő és pénz volt eddig is eljutni, hogy a fenébe gondolod komolyan a fejlesztést holnapra?
Ez nem futómű, hogy kicsit állítunk, varázsolunk a "stabbal" aztán megcsináljuk mindenki sejhaját a futamon. E tekintetben a motoralkatrészek a legbonyolultabban fejleszthető elemek, mert a növekedő teljesítmény "mellékhatásait" a motorra, hajtásláncra ki kell tesztelni. Mert ha nem megbízható az új alkatrész, vagy szétpörög tőle a motor vagy a turbó, akkor visszalépünk, ki fogunk esni a futamokból. Bukunk, pedig fejlesztésben vagyunk. Na, ezt végképp nem akarná senki!
De, ahogy írtam, mégis van remény! Sőt, gondoljatok bele, kell lennie valaminek, ha valóban, a gyártók is versenyeznek. És itt a hivatalos kiskapu, ami valójában nem is kiskapu, csak nekünk szemlélőknek tűnik annak. Egy évben hat alkatrészt módosíthatsz az autódon!
A szabály arról is rendelkezik, hogy ebből hány módosítást, milyen határidővel kell, hogy alkalmazz, vagyis a hat egyszerre nem lehívható, és fél év után elvész három. Mit jelent a módosítás? Az autó mindenegyes alkatrésze nagy színes fotókkal le van fűzve a hivatalos dokumentációban, majd le is pecsételik. Ellenőrzésnél minden alkatrésznek így kell kinéznie, az FIA plombának ott kell lennie, ellenkező esetben kivágnak a futamról és putty! Emlékezzetek tavaly a szárnyainkra Salzburgban! Nem olyan, nem szabályos, lehet sétálni vissza a bokszba, esni át a logó és pironkodó orrokon!
Az alapparaméterek sem változhatnak, vagyis a löket, a levegő mennyisége (szűkítő), és még rengeteg elem kötött, ezekkel nem főzhetsz. Ha van például egy áramlás-technikailag jobb megoldásod a levegő vezetésére, megcsinálod, lefotózod és cseréled. Ha szabályos, elfogadják.
Ne gondoljuk, hogy bárki elégedett fejlesztői oldalon a Hondánál, de mégis csacskaság lenne mindent a motorra kenni. Persze, látható, hogy lehetne erősebb. Úgy gondolom, a kilométer hiányzik leginkább belőlük, hogy pontosan körül lehessen határolni a futóműben rejlő potenciált és akkor megnézni a valós lemaradást az erőforrás oldalon.
Meggyőződésem, hogy a gyári alakulat sem tudott mindent kipróbálni, és tudom, illetve látom, hogy Bári Gergely mérnökünk szavát is nagyon figyelik az olaszok, nagyon tisztelik a kreatív észrevételeiért. Képzeljétek el, hová lehetne eljutni, ha a négy hondás, akár három napot közösen menne. Mennyi adat, mennyi állítási lehetőség!
Tehát hat módosítás jönni fog, de azokat a várakozásokat töröljük, hogy akkor "tekerünk a motoron" és már jó is. Megbízható és erős motor kell, simán az erős nem elég. Pontokat kell gyűjteni, és nem az elolvadt turbókat"
A törésekről
Kérdeztétek, ki fizet, ha nem te vagy a hibás? Itt mindig a versenyzőn csattan az ostor. Mindegy ki a hibás, holnapra autó kell, ahhoz meg pénz. Szegény Coronel gyakorlatilag az éves büdzséjét bukta, amikor Bennani a falra nyomta Afrikában. Új technika, várnak az alkatrészekre, amik irdatlanul drágák, épül az új autója, ha bírja a szponzoraival" Biztosítás? Tudtam, hogy ez jön, jogos felvetés. Vannak társaságok, amelyek a kiemelt kockázattal bíró ügyfelekre koncentrálnak, addig számlád sem lehet náluk, amíg nem igazoltál három bázisugrást a Bazilika tetejéről egy napozóággyal meg kerti napernyővel, hogy elég extrém legyek. Velük csak az a gond, hogy a kockázatnak megfelelően nagyon magasan tartják az önrészt, vagyis a költségvetésed olyan jelentős részét kellene nélkülözd, aminél már mérlegelsz" és vállalod a kockázatot.