"Először tapasztalatokra van szükségünk, így győzelmekre legfeljebb az idény második felében számíthatunk" - felelte sokat sejtető cinkos mosollyal az arcán egy esélylatolgató kérdésre felelve Yves Matton, a világbajnokság mezőnyéhez idén csatlakozó francia gyártó sportigazgatója. Akárcsak a Forma-1-ben, a WTCC-ben is komoly kockázatot vállal, aki túl mély jóslatokba bocsátkozik, ezúttal viszont talán nem elhamarkodott kijelenteni, hogy a gall márka bemutatkozása biztosan nagyot szól majd.
Csütörtökön erősen titkolóztak: a C-Elysée-vel tréningező, csak öt futamon induló Ma Qing Hua időmérő transzponderét a teszt utolsó félórájára kapcsolták be, ráadásul a kínai - akinek minden bizonnyal nem a kijelzőn is megjelent köre volt a legjobb - mindössze három tizeddel volt lassabb a Hondánál elismerten a teljesítményen dolgozó Gabriele Tarquini legjobbjánál. Másnap már a WTCC-újonc Sebastien Loeb ült a volán mögött és kapásból leforrázta a japánokat: a kilencszeres rali-világbajnok - akinek a Citroen új programja köszönhető, a gyár ugyanis semmiképp nem akarta elveszíteni a ralizásba beleunt, s évek óta a pályaversenyzés felé kacsintgató ékességét - rendkívüli lazasággal vert másfél másodpercet az előző napi eredményeihez képest egyébként jócskán javuló Tarquinire és társára, Tiago Monteiróra.
Ha Loeb ezt tudja, Lopez és a négyszeres vb-első Yvan Muller vélhetően még többre képes, s bár nem sok jóról árulkodtak a Hondánál látott gondterhelt arcok, kár lenne elsiratni a japánok idei reményeit. "Ahogyan a régi katonai mondás tartja, ha csak az egyik oldalra figyelsz, valaki a másik oldalról fog megtámadni. Éppen ezért mi nyitva tartjuk ugyan a szemünket, de közben igyekszünk a tőlünk telhető legjobbat nyújtani, hogy minél előbbre jussunk. Ha csak egy valakit figyelünk, annak az lehet a következménye, hogy más kerül elénk. Mi azért vagyunk itt, hogy nyerjünk és a legjobbak legyünk" - mondta lapunknak Andrea Adamo, a Honda gyári programját működtető JAS Motorsport technikai igazgatója.
Noha Tarquinivel és Monteiróval ellentétben - nehéz a privát versenyzők élete - még nem kapták meg a Civicet, jelen volt a tréningen a Zengő Motorsport és hazánk büszkesége, Michelisz Norbert, valamint a marokkóiak elsőszámú pályaversenyzője, a Proteam kötelékébe tartozó Mehdi Bennani is. A Citroen produkciója láttán nem meglepő módon aggodalom tükröződött a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével nemrégiben kitüntetett pilóta arcán, de a tőle megszokott profizmussal tette, amit egy ilyen helyzetben csak tehetett: folyamatosan konzultált a Honda-JAS mérnökeivel, stopperrel a kezében mérte a köridőket és alaposan szemügyre vette, hogy mit produkálnak a versenygépek a jól belátható valenciai katlanban. Autót előreláthatólag április első napjaiban kap a magyar versenyző, így az április 12-13-án esedékes marokkói nyitány előtt egy rövid összeállító tesztnek mindenképpen bele kell férnie a programba.
Míg a Lada kihagyta a spanyolországi kiruccanást, addig a TC1-es szabályok alapján készített Chevrolet Cruze-ok közül ott volt az első két példány, amelyek néhány nappal korábban készültek el a brit RML műhelyében. A ROAL Motorsport autójával Tom Chilton körözött, míg a Campos Racing versenygépét Hugo Valente próbálgatta. Előbbinek komoly gondjai adódtak csütörtökön, ugyanis egy konstrukciós probléma miatt leszakadt a kocsi hátsó szárnya, így csak az utolsó órában térhetett vissza a pályára. Ron Hartvelt, az RML sportigazgatója leszögezte, hogy egy átmeneti megoldással küldték újra pályára a Cruze-t, de a szakember csöppet sem tűnt gondterheltnek, amiben komoly szerepe volt annak is, hogy a versenygép kapásból gyorsnak bizonyult: péntek délelőtt Chilton hátránya mindössze két tized volt a lassabb Hondához, Monteiróhoz képest, ami a teljesített tesztkilométerek fényében mindenképpen elismerést érdemel.
Nem csak a szabálymódosításoknak köszönhetően jóval hangosabb és nagyjából 50 lóerővel versenygépek bömböltek a Ricardo Tormo-versenypályán, péntek délben befutott ugyanis az Alfa Romeo 4C, a világbajnokság új biztonsági autója is. A Genfi Autószalon óta tudjuk, hogy idén láthatjuk a futamokon az olasz márka sportkocsiját, amely körül ott serénykedett Francois Ribeiro, a WTCC új főnöke is, aki nem titkolta: bízik benne, hogy a safety car az első jele annak, hogy 2007 után hamarosan újra láthatunk Alfa Romeókat a vb-mezőnyben.