Az egész héten át zajló edzések után szombaton elérkezett a 105. Indianapolis 500 első téttel rendelkező napja, a jövő vasárnapi futamra való kvalifikáció első fordulója.
A lebonyolítás az volt, ami a leghosszabb oválpályától megszokott: a négykörös átlagidő alapján rangsorolták a versenyzőket. A hat órán át zajló kvalifikáción először mindenki megtette első próbálkozását, majd aki még akart és maradt rá ideje, új kísérleteket tehetett.
A kvalifikáció legjobb ideje azonban már az első percekben, a legelső pályára hajtó autó által megszületett. A sorsolás úgy hozta, hogy a bajnokságot vezető Scott Dixon volt az első a sorban, az új-zélandi pedig rögtön 373,091 km/órás átlagot repesztett, amit később sem tudott senki megdönteni. Egy ideig úgy tűnt, az „öregek” vadászmezeje lehet az idei időmérő, hiszen 40 év felettiek foglalták el az első öt helyet Dixon, a versenyre visszatérő Tony Kanaan és Helio Castroneves, az oválspecialista Ed Carpenter, valamint Ryan Hunter-Reay révén. Ők végül mind benn is maradtak a folytatást jelentő leggyorsabb kilenc között, ám miután mindenki megfutotta a köreit, beférkőztek közéjük a fiatalok, mint Colton Herta, Rinus VeeKay és Alex Palou. A kilencedik leggyorsabb az ex-F1-es Marcus Ericsson lett, így ő is ott lehet a vasárnapi folytatásban, ahol a szombati legjobbak újra pályára hajtanak, hogy eldöntsék egymás között az első három sor és a pole sorsát.
A legboldogabb a Chip Ganassi Racing lehet, amelynek így mind a négy autója ott van a folytatásban, de az Ed Carpenter Racing két autója is továbbjutott, ami azért szembetűnő, mert rajtuk kívül az összes Chevrolet-motoros autó szenvedett a Hondákhoz képest.
Különösen látványos volt a Penske vesszőfutása, amelynek négy pilótája közül az újonc Scott McLaughlin érte el a legjobb eredményt a 17. hellyel, a sztárversenyzők közül azonban Josef Newgarden a 21., Simon Pagenaud a 26., Will Power pedig csak a 31. lett. Az ausztrál ezzel a veszélyzónában ragadt, és korábbi győztesként még mindig nem biztos a helye a jövő vasárnapi verseny rajtrácsán.
Az Indy 500-on minden évben hagyományosan 33 versenyző állhat rajthoz, idén viszont ennél többen, 35-en neveztek. Ilyenkor a 31. helyen és az alatt végzők vasárnap egy extra kvalifikáción, a Bump Dayen kénytelenek részt venni, hogy eldöntsék, kik állhatnak fel közülük az utolsó rajtsorba. Powernek tehát részt kell vennie ezen, ahogy a szintén Penske-támogatással versenyző, az Indy 500-on először részt vevő, zömmel női csapattagokból álló Paretta Autosportnál vezető Simona de Silvestrónak is. A svájci hölgy öt év kihagyás után tért vissza az oválra, a rajtengedélyhez azonban még meg kell küzdenie Powerrel, Sage Karammal, Charlie Kimball-lal és R. C. Enersonnal. Ötük közül hárman jutnak még fel a rajtrácsra.
A McLaren versenyzői a 12., a 14. és a 24. helyen végeztek. A visszatérő Juan Pablo Montoya tempója eddig elmaradt a két állandó versenyzőétől, Pato O'Wardétól és Felix Rosenqvistétől, noha az elmúlt hetekben az istálló azzal kampányolt, Montoyával a győzelmet veszik célba - amit persze még nem zár ki az eddigi látványtalanabb teljesítmény.
Az Indy 500 szombati időmérőjének végeredménye:
# | Versenyző | Csapat | Motor | Idő | Hátrány | Átlag (Km/h) |
1 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 2:35.2874 | 373.091 | |
2 | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 2:35.4081 | 0.1207 | 372.802 |
3 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 2:35.4140 | 0.1266 | 372.787 |
4 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 2:35.4294 | 0.1420 | 372.750 |
5 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 2:35.5192 | 0.2318 | 372.535 |
6 | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 2:35.7334 | 0.4460 | 372.023 |
7 | Alex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 2:35.7461 | 0.4587 | 371.993 |
8 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 2:35.7501 | 0.4627 | 371.983 |
9 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 2:35.7739 | 0.4865 | 371.926 |
10 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 2:35.8132 | 0.5258 | 371.832 |
11 | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 2:35.8148 | 0.5274 | 371.829 |
12 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 2:35.9360 | 0.6486 | 371.540 |
13 | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 2:35.9481 | 0.6607 | 371.511 |
14 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 2:36.0168 | 0.7294 | 371.347 |
15 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 2:36.0417 | 0.7543 | 371.288 |
16 | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | 2:36.1395 | 0.8521 | 371.055 |
17 | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 2:36.1435 | 0.8561 | 371.046 |
18 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 2:36.1680 | 0.8806 | 370.988 |
19 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 2:36.2314 | 0.9440 | 370.837 |
20 | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 2:36.3922 | 1.1048 | 370.456 |
21 | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 2:36.4735 | 1.1861 | 370.263 |
22 | J.R. Hildebrand | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:36.5354 | 1.2480 | 370.117 |
23 | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 2:36.5563 | 1.2689 | 370.067 |
24 | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 2:36.5961 | 1.3087 | 369.973 |
25 | Marco Andretti | Andretti Autosport | Honda | 2:36.6089 | 1.3215 | 369.943 |
26 | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 2:36.6732 | 1.3858 | 369.791 |
27 | Sebastien Bourdais | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:36.6964 | 1.4090 | 369.737 |
28 | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 2:36.7166 | 1.4292 | 369.689 |
29 | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | 2:36.9195 | 1.6321 | 369.211 |
30 | Dalton Kellett | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:37.6717 | 2.3843 | 367.449 |
31 | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 2:37.0492 | 1.7618 | 368.906 |
32 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 2:37.0967 | 1.8093 | 368.794 |
33 | Charlie Kimball | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:37.6173 | 2.3299 | 367.576 |
34 | Simona de Silvestro | Paretta Autosport | Chevrolet | 2:37.6214 | 2.3340 | 367.567 |
35 | R.C. Enerson | Top Gun Racing | Chevrolet | 2:38.3931 | 3.1057 | 365.776 |