A jelenlegi Dakar-mezőny legeredményesebbje Nasser Al-Attiyah, az ötszörös autós győztes és 11-szeres dobogós katari minden évben a fő esélyesek egyike, aki nem csupán eredményeivel, de feltűnő nyilatkozataival és kritikáival is be szokott kerülni a hírekbe. A 2025-ös Dakaron már másodszor emelte fel hangját: először rögtön a nyitószakaszt követően kifogásolta, hogy a rajtsorrend az előző napi eredmény alapján alakul ki, mivel a szabály tényleges verseny helyett taktikázást hozott rögtön a verseny kezdetén.
Most, másodszor Sebastien Loeb és Carlos Sainz kényszerű kiszállását kifogásolta – az eredménylistákon kiesést látunk a két nagyágyú neve mellett, de valójában kizárás történt. A Dakaron megszokhattuk már, hogy egy baleset, akár egy nagy borulás sem jelenti feltétlenül a verseny végét: ha az egység tagjai, gyakran csapattársi segítséggel az incidens helyszínen menetkész állapotba tudják hozni az autót, amellyel eljutnak a célig, vagy akár bevontatják őket oda, a csapat szerelői emberfeletti munkával másnapra képesek olyan autót varázsolni, amelyen nyoma sem látszik a hatalmas balesetnek.
Al-Attiyah daciás csapattársa, Loeb, valamint a Ford vezérpilótája, Sainz is eljutottak a célba keddi, illetve múlt vasárnapi baleseteik után. Az FIA esti vizsgálata azonban bukócsősérülést fedezett fel, és megfosztotta a versenyzőket a folytatás lehetőségétől, arra hivatkozva, hogy a sérült bukócső nem feltétlenül bírna ki még egy balesetet, így nem garantált a legénység biztonsága.
Az FIA még a bukócső javítását sem engedélyezi, arra hivatkozva, hogy az elem megerősítése, hegesztése nem garantálja, hogy a struktúra olyan masszív marad, mint eredeti állapotban, és egyébként sem egyezik meg a homologizált verzióval. Az illetékesek a Dacia érvelését sem fogadták el, miszerint a Loeb autóján megsérült szakasznak nincs hatása a struktúra szilárdságára, ezáltal a biztonságra sem.
Az FIA új keletű szigora nem tetszik Al-Attiyah-nak, aki két fő ellenfelét veszítette el. Álláspontja szerint a szabályok nem fogalmaznak egyértelműen:
„A versenyt nem öli meg, de az a probléma, hogy a szabályok nem egyértelműek. Azt akarom, hogy mindenki itt legyen, Carlos (Sainz), Seb (Loeb), Laia (Sanz) is” – sorolta a bukócsősérülés miatt kizárt versenyzőket a Motorsport.com-on idézett Al-Attiyah. „A csapat meg tudná javítani, akkor miért mondják azt, hogy legyen vége? Nem a Formula-1-ben vagyunk, ez a tereprali. Hány autó maradt így? Ha alaposabb ellenőrzést végeznének, akkor nem találnának problémát.”
Büntetés az elvesztett pótkerék miatt
Al-Attiyah saját büntetése miatt is elégedetlen, melyet azért kapott, mert elhagyott egy pótkereket az ötödik szakaszon: tíz percet írtak hozzá idejéhez csütörtökön. Ezen múlt, hogy a katari nem szerezte meg a szakaszgyőzelmet, így továbbra sincs részsikere 2025-ben. A háromszoros tereprali-világbajnok latba akarja vetni presztízsét, hogy a sportág ne legyen túlszabályozott, Mohammed ben Sulayem FIA-elnököt fogja felkeresni tisztázás végett.
„Nem értem, elveszítesz egy kereket a felnivel, amit a néző megtalál, ezért tíz percet kapsz. Nem fogadom el. De dolgozom azon, hogy ezt a problémát kiküszöböljük, mert az igazat megvallva ez így nem sport. Ha rossz irányba megyek és kidobom a kereket, akkor rendben, legyen tíz perc büntetés, de nem is vettük észre. Írni fogok egy jó levelet az FIA elnökének, hogy ez elkerülhető legyen” – ígérte Al-Attiyah.
„Nyerni fogok”
Az ötszörös győztes nincs híján önbizalomnak: bár hét versenynap elteltével fél óra a hátránya a negyedik helyen, Al-Attiyah magabiztos, hogy ő lesz a végső győztes jövő pénteken – arra alapozva, hogy ellenfelei még sosem nyertek Dakart.
„Nyerni fogok, nincs kétségem. Mindenki nyerni akar, de én már ötször győztem, közülük pedig még senki nem nyert. A következő hat nap nehéz lesz hármunk számára, mert aki nyerni akar, elkezd hibázni. A különbség nem túl nagy, hét-tíz perc az első két helyezett között, és egyetlen hibával veszíthetnek. A hibákra fogok várni, és bár lesz stratégiám a következő napokra, ha közel leszek, a gázra lépek” – beszélt arról jelenleg a Lategan, Al-Rajhi és Ekström hármast követő Al-Attiyah, hogy egyáltalán nem tett le a hatodik győzelméről.