Úgy tűnt, a harmadik Peugeot-t vezető franciának, a Dakaron öt motoros győzelmet szerző Cyril Despres-nek is lesz végre öröme az idei versenyen: csapattársai problémái után ugyanis az élen találta magát a Chilecito és San Juan közötti tizedik szakaszon, a kényszerű szerdai pihenőnap után.
A napot Sebastien Loeb mögött 2 perccel kezdő Stephane Peterhansel jó tempót diktált, amely alapján a vezetést is áttehette volna, ám karambolozott egy motorral, a szlovén Simon Marcic KTM-jével. A hírek szerint Marcic eltörte lábát, Peterhansel pedig a helyszínen maradt körülbelül 10 percig, amíg az orvosi egységek megérkeztek. Eközben azonban Loeb is időt veszített, és az ötödik helyig visszaesett – ekkor olyan meglepő nevek kerültek az élmezőnybe, mint a második pozícióban álló perui Nicolas Fuchs, vagy a harmadik Yazeed Al-Rajhi.
Loeb azonban mérőpontról mérőpontra faragta hátrányát a nap nagy részét vezető Despres-hez képest, a szelektív végén pedig megelőzte őt, és megszerezte idei negyedik szakaszgyőzelmét. A nap során jellemző szokatlan sorrend egyáltalán nem köszönt vissza a végeredményben: Peterhansel felzárkózott a harmadik helyre, a három Peugeot zárt újra dobogós a pozíciókban, Al-Rajhi végül negyedik, Fuchs csak nyolcadik lett. Mikko Hirvonen, aki stabil ötödik helyen haladt a Minivel, egy kamionnal ütközött, és legalább három órát veszített. Ami az összetettet illeti, Loeb előnye 8 perc Peterhanselhez képest, de a segítségnyújtás miatt kiesett időt valószínűleg jóváírják a 12-szeres győztesnek – így újra ő kerülhet az élre.
A két részletből álló, 449 kilométeres szelektív a motorosok számára is hozott váratlan fordulatokat: az összes élmenőnek problémái adódtak, Ricky Brabec 12 kilométerrel a cél előtt állt meg, így a francia Michael Metge első szakaszgyőzelmét szerezhette meg Joan Barreda és Stefan Svitko előtt. Metge nem sokáig örülhetett: egy órát adtak hozzá idejéhez, a részsikert így Barreda örökölte meg.
Az első mérőpontnál Sam Sunderland, a verseny éllovasa 17 percet veszített az összetett másodikjához, Pablo Quintanillához képest. Ez a hátrány végül nem számított: a chilei pilóta előbb műszaki hiba miatt veszített egy órát, majd visszaállva szédülést érzett. A második helyezett feladta a versenyt, és a mentőcsapatot hívta. A Dakar Twitter-csatornája arról számolt be, hogy motorjáról is leesett, fejsérülést szenvedett és egy ideig nem volt eszméleténél.
Sunderland így végül fél órára növelte előnyét két nappal a Dakar Rali vége előtt, a második helyre az osztrák Matthias Walkner, a harmadikra a spanyol Gerard Farres lépett elő – három KTM áll tehát az élen. A csütörtöki tizedik szakasz harmadik helyezettjét, Svitkót szintén kórházba kellett szállítani, miután összeesett a befutót követően, az összekötő szakaszon.
Egy további hír a motorosokat illetően, hogy a Honda fellebbezett az ítélet ellen, amely illegális tankolás miatt egyórás büntetést rótt ki több versenyzőre – egy héttel azután, hogy azt kiosztották. Az érintettek Barreda, Metge, Brabec és Paulo Goncalves. A motorsport.com szerint a kérelem késői benyújtása miatt bizonytalan, hogy foglalkozik vele a versenybíróság, mindenesetre Barreda vezetne, Goncalves pedig harmadik lenne, ha visszavonnák a büntetést.
Nem volt eseménytelen a quad osztály sem, ahol reggel a győzelemért küzdő Simon Vitse visszalépése vált hivatalossá, a dobogóesélyes Axel Dutrie pedig időt vesztett, miután hosszasan szerelte Yamaháját. Sergey Karyakin eközben újabb szakaszgyőzelmet szerzett, előnye 21 perc új üldözője, Ignacio Casale előtt. A kamion kategória mezőnyében is orosz siker született, Eduard Nikolaev volt leggyorsabb Kamazzal, ezzel az összetett vezetését is átvette.
Az autós kategória összetettjének első öt helyezettje:
1. LOEB (FRA), ELENA (MCO) |
PEUGEOT |
25:04:33 |
2. PETERHANSEL (FRA), COTTRET (FRA) |
PEUGEOT |
00:08:23 |
3. DESPRES (FRA), CASTERA (FRA) |
PEUGEOT |
00:19:50 |
4. ROMA (ESP), HARO BRAVO (ESP) |
TOYOTA |
00:55:05 |
5. DE VILLIERS (ZAF), VON ZITZEWITZ (DEU) |
TOYOTA |
01:37:04 |