DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
Tereprali

Terepralis ünnep a Rózsaszín-tó partján

Húsz éve, amikor először Afrikába jött (akkor a Dakar-ralira), arról álmodott, hogy eljut a Rózsaszín-tó partjára. Akkor nem sikerült, s nemcsak akkor, még jó néhány évig nem. Azután meg jó néhányszor igen. De akárhányszor is jön össze, mindig remek érzés megérkezni a terepralisok számára kultikus helyszínen, a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóhoz.

Szalay Balázs, ha nem is hatódott meg, de fülig érő szájjal, a piros-fehér-zöld zászlót lobogtatva érkezett meg az Africa Race céljába navigátorával, Bunkoczi Lászóval. 

_temp_szsalaycelban



„Örülök, hogy itt vagyunk, hogy végigküzdöttük a távot, s bár volt olyan szakasz, amelyik nem úgy alakult, ahogy terveztük, minden maratoni versenynek az a célja, hogy teljesítsük a távot, és ez most sikerült” – mondta az Opel Dakar Team pilótája. 

A mezőnyre ezen a napon már csak egy húsz kilométeres szakasz várt, amely a versenybe nem számított ugyan bele, de presztízs szempontból mindenkinek fontos volt. Már csak azért is, mert tízesével rajtoltak, vagyis ezúttal nem a stopper volt az ellenfél, hanem tényleg egymással csatázhattak, ami az ilyen típusú viadalokon ritkán esik meg.

„A rajttól elsőként jöttünk el, de amikor a tó körüli részre fordultunk, el kellett engednem az egyik buggyst, mert ő volt a belső íven a kanyarban. Ádáz harc zajlott, senki sem akarta feladni, senki sem akart engedni. De ez így is van jól, azért jöttünk ide, hogy versenyezzünk” – folytatta Szalay. 

„Olyanok voltak, mint a vadlovak, amelyeket felsorakoztattak a startvonalra, mintha nem is a mögöttünk lévő hatezer kilométer, hanem csak az utolsó húsz számítana” – tette hozzá Bunkoczi, aki nem híve az esztelen száguldásnak, de ezt most hagyta. Persze, nem is nagyon volt más választása.

_temp_AFR16D12A1622

S hogy összességében milyen volt a versenyük?

Nehéz. Az útvonal is tartogatott kihívásokat, a technika ördöge is hozzátette a magáét, és persze ők is követtek el hibákat, amelyek eredményeként defekteket kaptak – elsősorban a verseny elején. 

„Nehéz is volt, meg aztán magunknak is megnehezítettük. De megyünk előre, és biztos vagyok benne, hogy ezt a versenyt egyszer még megnyerjük” – jelentette ki Bunkoczi.

„A tizenharmadik hellyel annak tudatában elégedett vagyok, hogy mennyi gondunk volt, mert ha az ember hibázik, vagy a technika elromlik, akkor annak a sivatagban következménye van. A lényeg azonban, hogy itt vagyunk. A Rózsaszín-tó ezeknek a versenyeknek mindig is az ékköve volt, s most is nagyon nagy dolog itt lenni” – értékelt Szalay, majd elnézett a tó irányába, ami, mintha csak asszisztálni akarna az ünnepi pillanathoz, éppen akkor változott rózsaszínre (a benne lévő algák és a napfény hatására), amikor az első motorversenyző átgurult a céldobogón.  

AFRICA RACE
 
A végeredmény
Autósok:
1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 43:11:50
2. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 24:48 p h.
3. Serradori, Haquette (francia, Proto) 1:33:23
...
13. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 15:50:23 ó h.
 
Kamionosok:
1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev (orosz, Kamaz) 47:22:01
2. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 2:52:09 ó h.
3. Jacinto, Teixeira, Cochinho (portugál, MAN) 3:37:33 ó h.
...
5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 53:14:22 ó h.
 
Motorosok:
1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 48:12:13
2. Newland (brit, KTM) 6:02:40 ó h.
3. Hamard 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: