DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Tereprali

Africa Race: A technika ördöge közbeszólt

A technikai hiba benne van a sportban. Számolnia kell ezzel annak, aki autósportra adja a fejét, ami persze nem jelenti azt, hogy jól esik, amikor megtörténik. Szalay Balázs és Bunkoczi László sem volt különösebben boldog, amikor megérkezett az akzsuzsti táborba az Africa Race kilencedik versenynapján. Nyilván mert nem úgy tervezte ugyanis, hogy a rajt felõl érkezik, hanem úgy, hogy a cél felõl – csakhogy nemigen volt más választása.
Történt, hogy az első idõellenőrző pont (CP1) után az Opel Dakar Team kettőse elakadt a mély homokban (annyira mély volt hogy néhány motoros fogta magát, és levágta a pályát, mert egyszerűen fizikailag nem bírta egyfolytában rángatni kifelé a gépet a dűnékbõl), amivel még nem is lett volna nagy gond, hiszen van lapát, van homokfutó. Csakhogy... Csakhogy tönkrement az Opel Mokkában az önindító. 
„Nehéz elfogadni, hogy a technikai sportban benne van a technikai hiba lehetõsége, de muszáj – mondta Szalay Balázs. – Én is elgondolkodtam, miközben vártuk a segítséget, hogy ha ezek a bosszantó apróságok nem lennének, ha nem esik le az ékszíjunk és nem ássuk el magunkat, akkor nem pont akkor érünk abba a dűnesorba, amikor előttünk valaki elakad... No de hát a sivatagban mindennek következménye van, és ezen a napon egy kis technikai problémának súlyos következményei lettek ránk nézve. Kénytelenek vagyunk beletörődni, de persze nem könnyű...”
 
_temp_AFR16D09J0619
 
Szalay elmondta, amikor először elásták magukat, még nagy gázzal ki tudtak szabadulni, ám akkor az autó ledobta az ékszíjat. Szerelni kellett, de gyakorlat teszi a mestert, az előző napi csere után ez már nem okozott gondot. 
 
„Próbáltam lendületesen menni, egészen addig, amíg egy versenyzőtársunk el nem akadt előttünk a nyomon. Nem ő volt az egyetlen, onnantól kezdve már mindössze egy nyom ment tovább, úgyhogy akkor, ott, nem álltunk rossz pozícióban, de sajnos elástuk magunkat. A lapátolás után egyszer még be tudtam indítani a Mokkát, de utána már soha többet. Korábban tönkrement a ventillátorkapcsoló, melegedett az autó, aztán meg jött ez a probléma az önindítóval” – mesélte Szalay, majd hozzátette: szerencse a szerencsétlenségben, hogy Kovács Miklósék (vagyis a Kovács, Czeglédi, Ács kamionos trió) ott ásott tőlük száz méterre. Először nem is látták egymást (mindkét csapat egy dűne aljában dolgozott), utóbb azonban, amikor Kovácsék feltolattak a dűne tetejére, összetalálkoztak. 
 
IMG_1557_resize
 
„Kovács Mikiék technikája éppen addig tartott ki, ahol mi voltunk, ami nekünk hatalmas szerencse, mert így, miközben mi ástuk az ő kamionjukat, Czegó (Czeglédi Péter) beszélt a szervizeseinkkel, hogy mi lehet a gond az önindítóval – tette hozzá  Bunkoczi László. – Végül a söprögető kamion hozott nekünk starter kábelt, és miután Czegó megmutatta, hogy melyiket hova kell illeszteni, most már úgy indítom el a kocsit két dróttal, mint egy jobb tolvaj, úgyhogy nemcsak bobcatnek vagyok alkalmas mostantól, hanem önindítónak is. Összességében azonban keserves egy nap volt.”
 
No igen. Főleg a vége, amikor meg kellett hozni a döntést, hogy merre induljanak tovább. Bár Szalay Balázs szerint nem volt nehéz döntés, mert nem volt választásuk: „Nem működött a ventilátor és az önindító, úgyhogy őrültség lett volna a cél felé indulni. Az volt az egyetlen lehetséges döntés, hogy a hozzánk közelebb lévő rajt felé jövünk ki” – mondta Szalay. 
 
És ez volt az egyetlen lehetséges döntés Kovács Miklósék számára is, úgyhogy ők is a rajt felé indultak meg, vállalva a kihagyott GPS-pontok miatt rájuk váró büntetést. Így ugyanis legalább folytatni tudják a versenyt, s haladhatnak tovább Dakar, a Rózsaszín-tó felé. 
 
AFRICA RACE
9. szakasz, Amodjar–Akzsuzst (össztáv: 493 km, ebből szelektív szakasz: 445 km)
 
Autósok: 
1.  Jean Antoine Sabatier, Agostino Rizzardi (francia, Bugga One) 5:19:41
2. Martin, Bigot (francia, Volkswagen Buggy) 8:17 p h.
3. Strugo, Crespo (francia, Optimus) 11:31 p h.
...
Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) egyelőre idő nélkül. 
 
Kamionosok: 
1. Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 6:22:30 p h.
2. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho (portugál, MAN) 54:17 p h.
3. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin (orosz, Kamaz) 1:40:00 ó h.
...
5. Kovács, Czeglédi, Ács (magyar, Scania) egyelőre idő nélkül. 
 
Motorosok: 
1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 6:08:07
2. Moreira de Sousa (portugál, KTM) 15:11 p h.
3. De Jesus Sousa Jr. (portugál, KTM) 17:10 p h.
 
Az összetettben
 
Autósok: 
1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 36:48:32
2. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 8:37 p h.
3. Serradori, Haquette (francia, Proto) 1:20:18 ó h., .
...
Szalay, Bunkoczi – egyelőre idő nélkül.
 
Kamionosok: 
1. Anton Shibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev (orosz, Kamaz) 39:47:44
2. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin 1:06:28 ó h.
3. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho 2:29:18 ó h.
...
5. Kovács, Czeglédi, Ács – egyelőre idő nélkül. 
 
Motorosok: 
1. Pal Anders Ullevalseter 41:08:35
2. Agoskov (orosz, KTM) 5:24:29 ó h.
3. Newland (brit, KTM) 5:44:32 ó h. 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: