Semmi reményünk nem volt azzal kapcsolatban, hogy a harmadik, valenciai kikötőben rendezett verseny egy fokkal is izgalmasabb lesz, mint az azt megelőző kettő. Noha a világbajnokság nagyon szoros volt, és Kanadában a srácok (no meg az extrém gyorsan kopó Bridgestone-abroncsok) remek show-t produkáltak, a futball világbajnokság alatt a száguldó cirkusznak minden alkalmat meg kellett ragadnia arra, hogy reflektorfénybe kerüljön.
Sebastian Vettelnek is ez volt a célja, hiszen az év első harmadában kétségkívül az övé volt a legjobb autó, Montreal után mégis csak egy győzelmet számlált, és a top5-ből is az utolsó helyen szerénykedett, 29 pontra a listavezető Lewis Hamiltontól. A felzárkózás érdekében ellenállhatatlan pole-t szerzett szombaton, a Red Bull erejét kamatoztatva Mark Webber lőtte be mellé autóját, Lewis Hamilton pedig a harmadik helyről várhatta a startlámpák kialvását.
A rég látott nagyságú (24 fős) mezőny már komoly kalamajkát okozott Monacóban is, így jogos félelmek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a fiúk Valencia utcáin sem bírnak magukkal. A viszonylag sima rajt után azonban mindenki megnyugodott, Sebastian Vettel elviharzott, az egyszeri néző pedig azon kezdett gondolkodni, hogy ne kapcsoljon-e át a Németország-Anglia vb-nyolcaddöntő felvezetésére…
Aki így tett, óriási hibát követett el, ugyanis lemaradt az év (azaz: Kubica után 3-ban) egyik legnagyobb bukásáról – volt már korábban is élcelődés a Red Bull elhíresült szlogenjével kapcsolatban, de a „szárnyakat ad” még senkire sem volt annyira érvényes, mint Mark Webberre a futam 9. körében.
Az ausztrál pilóta kegyetlenül rosszul indult el, a második helyről néhány kanyar alatt a középmezőny sűrűjében találta magát, a hetedik körben viszont úgy döntött, alternatív stratégiával próbál meg visszatérni az őt megillető helyre. Mivel a mezőny még nem szakadt szét teljesen, Webber Heikki Kovalainen mögé, a 19. pozícióba érkezett vissza. Hogy stratégiája kifizetődjön, a red bullos nem volt rest, és a finn után vetette magát, előzni azonban már nem tudott.
Azaz dehogynem, csak nem úgy, ahogyan elképzelte. A 12-es kanyar felé kigyorsítva éppen annyira akart közel maradni a Lotushoz, hogy féktávon beférjen elé, de a két versenyző félreértette egymást: Webber egy leheletnyivel később akart a fékre taposni, Kovalainen pedig kőkeményen tartotta a pozícióját. Ennek eredményeként az ausztrál kilövőállásnak használta a Lotus hátulját, és a feje fölött is átbucskázva, komoly tempóval csapódott a szemközti gumifalnak. Utazás közben még egy pályára benyúló reklámtáblát is leütött a helyéről, de sem az első ütés (amit a földtől kapott), sem a második (amit a gumifaltól) nem okozott benne nagy kárt.
A sportág egyik legkeményebb pilótája rezzenéstelen arccal szállt ki rommá tört Red Bulljából, persze kötelessége volt meglátogatnia a pályakórházat. Heikki Kovalainennek nem volt miért bocsánatot kérnie, hiszen versenybalesetben véreztek el (ő sántító zöld paripájával még el tudott vánszorogni a bokszig) – de meglátogatta társát az ambulancián.
A baleset és a beküldött safety car felbolygatta a mezőnyt, és kisebb kalamajkát is okozott, mivel Lewis Hamilton megelőzte Bernd Maylandert a bokszkijáratnál – Fernando Alonso, Felipe Massa és Robert Kubica viszont beszorult mögé. A brit pilóta csak 11 körrel később kapott büntetést, de nem vesztett vele semmit – maximum távolságot Sebastian Vettelhez képest, így már nem tudott a győzelemért hajtani. A harmadik helyen Jenson Button ért célba, a show-t viszont Kamui Kobayashi szolgáltatta, aki remek előzésekkel mutatta meg, hogy igenis lehet izgalmas versenyt futni az azóta kegyvesztetté vált valenciai utcai pályán.