DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Retro

Spanyol Nagydíj: Egy név, több helyszín

A Spanyol Nagydíj az F1-es naptár egyik kedvelt versenye, amit már 1951 óta megrendeznek. Azonban a jelenlegi pálya mellett még négy másik helyszín is otthonául szolgált a futamoknak az évek során.

Pedralbes: 1951, 1954

A városi aszfaltcsík két évben is utolsó versenyként szerepelt a világbajnokság menetrendjében. Az argentin Juan Manuel Fangio itt szerezte meg élete első világbajnoki címét 1951-ben az Alfa Romeo csapatával, kihasználva a Ferrari gumiproblémáját. 1952-ben és 1953-ban pénzhiány miatt kellett törölni a versenyt, amit 1954-ben tudtak újra megrendezni. A hétvégét a brit Mike Hawthorn nyerte a Ferrarival. Az 1955-ös Spanyol Nagydíjat szintén itt rendezték volna, azonban a Le Mans-i 24 órás versenyen történt tömegbaleset miatt és a nézők biztonságát előtérbe helyezve több más verseny mellett ezt a futamot is törölték.

jarama-f1-dppi



Jarama: 1968, 1970, 1972, 1974, 1976-79, 1981

Az Észak-Madridban található jaramai versenypálya először 1967-ben nyitotta meg a kapuit. Érdekesség, hogy bár már abban az évben rendeztek futamot, amelyet Jim Clark meg is nyert, a verseny nem szerepelt a világbajnokság programjában. A következő évtől azonban többé-kevésbé állandó helyszínt biztosított a Formula-1-es Spanyol Nagydíj számára a jaramai pálya. Az 1970-es, egy tüzes balesetről is emlékezetessé vált futamot Jackie Stewart nyerte, csak úgy, mint a rákövetkező évben. Őt követte 1974-ben első győzelmével az osztrák Niki Lauda. 

montjuic-1975-dppi

Montjuic Park: 1969, 1971, 1973, 1975

A jaramai pályával felváltva tartottak versenyeket a Montjuic Parkban. A megállapodás szerint az előbbi a páros, míg utóbbi a páratlan évekre kapta meg a szervezés jogát. Így került sor Jackie Stewart 1969-es és 1971-es győzelmére a barcelonai helyszínen. A skót mellett Emerson Fittipaldinak is sikerült megszerezni az első helyet 1973-ban. A pálya kapcsán többször is biztonsági aggályok merültek fel, és sajnos az 1975-ös verseny nem is a győzteséről maradt emlékezetes. A német Rolf Stommelen autója ugyanis négy ember életét követelte, amikor kirepült a tömegbe. A halálesetek mellett maga Stommelen is megsérült a baleset során.

jerez-1986-f1-dppi

Jerez: 1986-1990

Miután a spanyolok újabb próbálkozása a városi pályával balul sült el, Jerez kapta meg a lehetőséget a Spanyol Nagydíj lebonyolítására, ezzel is felpezsdítve a helyi turizmust. A pályához köthető Ayrton Senna és Nigel Mansell minden képzeletet felülmúló csatája az első, 1986-os versenyről, melyet a brazil nyert mindössze 14 ezredmásodperccel. Ez mind a mai napig a Formula-1 egyik legszorosabb befutója. Ezen kívül a jerezi vonalvezetés adott otthont az 1994-es és 1997-es Európa Nagydíjnak is. Utóbbi méltán híres Michael Schumacher és Jacques Villeneuve bajnokságot eldöntő ütközéséről. A versenyzés mellett teszteket is rendeztek itt az F1 számára. 

barcelona-1996-f1-dppi

Circuit de Barcelona-Catalunya: 1991-napjainkig

Az idei naptában szereplő pályák közül csak Monza, Silverstone és a Hungaroring rendelkezik több egymást követő nagydíjjal, mint a barcelonai helyszín. Az első, 1991-es futam Senna és Mansell közötti szoros küzdelemmel örvendeztette meg az autósport kedvelőit. 1996-ban itt szerezte első győzelmét a Ferrarival esős körülmények között Michael Schumacher is. A 2001-es futam is emlékezetes volt, hiszen Mika Hakkinen alatt az utolsó körben adta meg magát a McLaren-Mercedes. Hazai szempontból a legfontosabb győzelem mégis Fernando Alonso nevéhez köthető, aki a Renault színeiben nyerte meg 2006-ban a Spanyol GP-t – ezt 2013-ban a Ferrarival is megtette, ami máig az utolsó diadala. Az idei hazai reményeket pedig Carlos Sainz éltetheti, akinek a Ferrari teljesítményét látva jó esélye lehet, hogy Alonso nyomdokaiba lépjen. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: