DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2023. június 1. csütörtök
Retro

Retro – A „szél fiának” sztorija

Bizony, a motorsport hőskorának egyik brit mohikánja, John Surtees már öt éve nincs velünk. Joh Surtees egy olyan páratlan idol volt, aki kettő és négy keréken is révbe ért. Big respect, Big John!

Még manapság a modern korunkban is nagyon ritka, hogy csak úgy bárki bármilyen sportágban is a világbajnokok klubjába lép be. Annak idején ez még nehezebb volt, amikor nem állt az akkori élsportolók rendelkezésére olyan szakmai háttér, amely napjainkban szinte magától értetődő, sőt éppen az a fura, ha ez nincs meg. Különösen igaz volt ez a motorsportok világára, ahol a fizikai igénybevétel már akkoriban sem volt elenyésző. Viszont mit mondjunk egy olyan valakire, aki összeadva együtt hat keréken is maga mögé tudta utasítani a kor legnagyobb ászait – ezzel egy máig megdöntetlen rekordot tartva – ,s közben megkérdőjelezhetetlenül képes volt tudtára adni a közvéleménynek, ki az úr a pályán. Ha egy unoka, aki csak mostanság kezd szemtől szembe kerülni a lóerős szörnyetegek világával, s egyik alkalommal a szintén „Wrum, wrum” hangokra felpörgő nagyfatertól megkérdezné, kicsoda Big John, az öreg csak annyit felelne: „Korszakos zseni és úriember! Ezt jól vésd a buksidba!” Ezen bölcs intelem hallatára a kis nebuló rögtön elkezdene tovább kutakodni új példaképe után, s közben ráakadna a Surtees-legendára. Találjunk hát rá mi, felnőttek is!

Hősünk 1934. február 11-én jött a világra az angliai Tatsfieldben. Valahogy, mint oly sok más tehetség esetében, valamilyen úton-módon belebotlunk a száguldozás hagyományába a családon belül. Surtees édesapja, Jack nemcsak, hogy motorkereskedést üzemeltetett, de a fanatikus bolondja volt a kerék a keréken történő csatározásoknak is mind a szakirodalomban, mind a gyakorlatban. Úgy tűnik, ezt a fajta „káros hobbiját” egyfajta örökség gyanánt a fiára is továbbruházta. Mi sem jobb bizonyíték az apa-fiú páros összefonódására, miszerint még közös „csínytevésre” is vetemedtek akkor, amikor John élete első versenyén vett részt, s rögtön apja oldalán, egy oldalkocsis motorkerékpárral hajtott. A dolog pikantériája, hogy ketten be is húzták a meccset, de amikor a bírák meglátták, hogy egy 14 éves kölyök is baktatott a motoron, kizárás volt a jutalom. Könnyen meglehet, hogy ez esetben a „minden kezdet nehéz” mottó kellett, hogy a kis John megindulhasson azon az úton, ami végül aztán azzá tette, aki miatt most is tollat ragadtunk.

 



Az írás főszereplője 1951-ben még csak 17 éves volt, s máris egy hazai motorversenyen sikerült alaposan megizzasztania Geoff Duke-ot, aki abban az időben a Norton egyik nagy sztárjaként tündökölt, meg hát nyert világbajnoki címet is 350 és 500 köbcentiméteres kategóriában. Nem rossz szárnypróbálgatás olyantól, akinek a fenekén van a tojáshéj... Innentől kezdve pedig a sikerek szinte csak úgy egymás után érkeztek. Már legalább a felnőttkort betöltötte, amikor 1952-ben a gyorsasági-motoros világbajnokságon egy hatodik hellyel dobbantott. Később a kezdeti gyors lendület kissé alább hagyott, mindössze 1955-ben sikerült kimagasló eredményt elérnie, amikor élete első világbajnoki győzelmét aratta az Ulsteri Nagydíjon, igaz, ekkor még éppen csak túl volt a második x-en. Aztán 1956-ban jött a csoda – amiért ráragadt a „szél fia” becenév –, az 500 köbcentiméteres kategóriában az MV Agusta volánjánál ülve végső győztessé vált a huszonkét éves „zöldfülű”, s egyben az olasz csapat is először lett világbajnok. Hát mik vannak... Az meg már hogy a csudába létezik, hogy 1958-1960 között a 350 és 500 köbcentiméteresek között is mindössze öt verseny kivételével csak egy ifjú törtetőt int le elsőként a kockás zászló, az év végi elsőségének legnagyobb ellenfele pedig maga az idő?! „Ne csináljuk már ezt! Innét már nincs felfele, koraérett a srác, korán is ég ki...” – hangozhatott el ekkoriban egy ellendrukker szájából. Ha a kritikus a motorsporttal kapcsolatos átütő sikerekre célzott, talán bejött a jóslata, ugyanakkor ez csak egy ragyogó élettörténet első felvonása volt.

Már hivatalos debütálása előtt is többen próbálták meg a fiatal titánt átcsábítani az autósport körforgásába, 1960-ig végül ellenállt, majd Colin Chapman hívására beadta a derekát. A Lotus alkotásával bár nem tolta végig az egész évet a száguldó cirkuszban, élete második Formula-1-es versenyén rögtön másodikként léphetett fel a dobogóra otthon, szeretett Nagy-Britanniájában. Ez után két év Cooper- és Lola-kitérő után megadatott neki minden autóversenyző kimondott vagy kimondatlan álma, hogy a Scuderia színeiben lehessen futamgyőztes és világbajnok. 1963-ban élete első F1-es diadalát a Nürburgringen hozta össze, egy évvel később pedig szintén a németeknél és a monzai olasz publikum előtt vezette győzelemre Ferrariját. Ugyan szezonbéli utolsó két futamát a North American Racing Team kék-fehér színeiben abszolválta – Enzo Ferrari a Scuderia hivatalos visszalépésével protestált a döntés ellen –, mégis összesen az év során négy pódiumot begyűjtve 1964 világbajnokává koronázták. Persze nem szabad kihagyni, hogy milyen drámai végjáték közepette is ért fel itt a csúcsra.

 

A továbbiakban Big John még egészen 1972-ig rótta a köröket a királykategória aszfaltjain. Összetettbeli legjobb eredménye 1966-ban egy második hely volt, ezt szintén a maranellóiakkal, plusz szezon közbeni váltása után a Cooper autóival érte el. Utolsó győzelmét egy Hondával aratta újra a tifosi hada előtt, 1967-ben. Külön említésre méltó, hogy akárcsak elődjeként Jack Brabham és Bruce McLaren, majd a későbbi időszakban Jackie Stewart és Alain Prost, Surtees is egy saját csapat létrehozásának projektjébe fogott bele 1970-ben. Csapata 1978-ig volt jelen a Formula-1, a Formula-2, a Formula-5000 sorozatokban. E gárdával Mike Hailwood 1972 F2-es Európa-bajnokaként büszkélkedhetett. Élete hátralévő részében Surtees teljes egészében nem fordított hátat a sportnak, különböző amatőr versenyeken pattant fel két kerékre, majd 2005-2007 között a brit A1GP alakulat elnökeként élt aktív nyugdíjas éveket. Több rangos elismeréssel is tisztelegtek nagysága előtt, példának okáért 2003-ban a Nemzetközi Motorkerékpár Szövetség (FIM) beválasztotta őt halhatatlanjai közé.

Élete utolsó periódusában Jane házastársként gondját viselte, akárcsak lányai: Leonora és Edwina. Sajnos már az mennyire szomorú, hogy John Surtees halálával régi korok nagy legendája adta vissza életét a Teremtőnek, de vajon mit élhetett át maga Surtees apaként akkor, amikor 2009-ben fia, Henry ígéretes formulaautó-versenyzőként az F2-es Brands Hatch-i eseményen halálos balesetet szenvedett... S ennek ellenére a hátralévő néhány évében Surtees mindig mosollyal az arcán próbált meg mutatkozni, egészen haláláig 2017. március 10-én. Mi is hasonlóképpen emlékezzünk rá, s hajtsunk fejet a Surtees-legenda előtt!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: