DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Retro

Hogyan állt a Red Bull a bajnoki éveiben a szezon harmadánál?

A turbó hibrid éra 2014-es indulása óta először fordul elő, hogy a Mercedes dominanciája megtörni látszódik. A Red Bull ugyanis jelen pillanatban mindkét bajnokságot vezeti és Max Verstappen Stájer Nagydíjon aratott győzelmével már zsinórban a negyedik versenyen nem találtak legyőzőre.

A Bikáknak minden esélyük megvan arra, hogy 2013 óta először ülhessenek fel a királykategória trónjára. Ebben a cikkben pedig ezen apropóból gyűjtöttük össze azt, hogy a Red Bull milyen eredményeket ért el a bajnoki évei első harmadában és hányadik helyet foglalta el az egyéni és a konstruktőri bajnokságban.

2010

A 2010-es Fomula-1-es szezon 19 futamból állt, így a szezon harmada a Monacói Nagydíjat követően telt le, ami a hatodik verseny volt abban az évben. 11 évvel ezelőtt láthattuk az F1 egyik legszorosabb szezonját és ezt tökéletesen tükrözték a bajnoki összetettek.

Sebastian Vettel az egyéni pontverseny második helyén állt ekkor a csapattársa, Mark Webber mögött. Ugyan 78 pontjuk volt mindkettőjüknek, az ausztrálnak több futamgyőzelme volt, kettő eggyel szemben, ezért állt előrébb német kollégájánál. Mivel két Red Bull pilóta-vezette a bajnokságot, így a konstruktőrök versenyében is ők voltak az elsők a Monacói Nagydíjat követően.

A Red Bull számára a Koreai Nagydíj volt a legnagyobb mélypont, ahol Webber összetörte az RB6-ot, Vettel pedig vezető helyről esett ki motorhiba miatt. Emiatt a lehetséges 43 pont helyett 0-val távoztak Yeongamból és Fernando Alonso az itt megszerzett futamgyőzelmével 11 ponttal vezetett Webber, 25-tel pedig Vettellel szemben két futammal a bajnokság vége előtt.

A Ferrari spanyol klasszisa sokáig tudta tartani a Bikákat a hibáik és kieséseik miatt, azonban a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjra hiába utazhatott el 15 pontos előnnyel Vettellel szemben, egy stratégiai hiba miatt végül a német örülhetett.

A Red Bull mérlege 2010-ben: 9 győzelem és 15 pole-pozíció.

Vettel mérlege 2010-ben: 5 győzelem és 10 rajtelsőség.



2011

Egy évvel később már más volt helyzet, ugyanis az Adrian Newey által tervezett RB7 olyannyira jól sikerült, hogy Vettelnek soha nem látott magasságokba emelkedett. Az első hat futam során öt pole-pozíciót, öt győzelmet és egy második helyet szerzett, amivel gyorsan le is rázta magáról a riválisait.

Az akkor még egyszeres bajnok német hihetetlen sorozatával már 143 ponttal rendelkezett, 58 egységgel előzte meg a második helyen álló Lewis Hamiltont a szezon harmadánál. A gyártók versenyében pedig még nagyobb előnye volt Christian Horneréknek: 61 ponttal előzték meg ekkor a wokingiakat.

A Bikáknak ebben az évben nem volt komoly kihívójuk, amit az mutat meg a legjobban, hogy Vettel a 19 futamból 11-et megnyert, 15 alkalommal indulhatott az első rajtkockából és 363 ponttal lett bajnok.

A Red Bull mérlege 2011-ben: 12 győzelem és 18 pole-pozíció (!)

Vettel mérlege 2011-ben: 11 győzelem és 15 pole-pozíció

2012

2012-re elfogyott Vettelék előnye és az F1 történelmének egyik legdrámaibb, 20 futamos szezonjának lehettünk szemtanúi, ahol egy pilóta ténylegesen a maximumot hozta ki az autójából.

Nem, ezúttal nem Vettelről, hanem Alonsoról beszélünk, aki az ázsiai versenyekig zseniálisan ment és az F2012-vel minden tőle telhetőt megtett az egyéni bajnoki cím érdekében. Azonban a Ferrari egykori klasszisa hiába volt élete formájában, a szezon harmadánál még a Red Bull vezette a csapatversenyt 146 ponttal, 38 ponttal megelőzve a McLarent és 60-nal a Ferrarit, ami Felipe Massának volt köszönhető. Az energiaitalosok számára azonban az egyéni bajnokság már közel sem volt ilyen egyszerű.

Alonso mellett még a két McLaren is komoly veszélyt jelentett Vettelre, aki a szezon harmadánál egyetlen győzelmével ugyan még csak 3 pontra volt a bajnokságot vezető Alonso mögött, azonban malajziai nullázása és a valenciai kiesése majdnem sokba került a számára.

Alonso ugyanis minden futamon pontot tudott szerezni a Ferrarival egészen a Magyar Nagydíjig, ami előtt még 42 ponttal (!) előzte meg a németet az összetettben. Azonban Vettel ázsiai hadjárata (zsinórban négy futamgyőzelem Szingapúrtól Indiáig) lehetővé tette azt, hogy átugorja Alonsót, aki Belgiumban és Japánban is nullázott.

A Brazil Nagydíj pedig feltette a koronát erre a zseniális szezonra és a változó időjárási körülmények között Alonso hiába lett második, Vettel bekocogott a hatodik helyen és 3 ponttal megnyerte harmadik vb-címét.

A Red Bull mérlege 2012-ben: 7 győzelem és 6 pole-pozíció

Vettel mérlege 2012-ben: 6 győzelem és 5 pole-pozíció

2013

Ha a 2013-as szezont három szóban össze kellene foglalni, akkor sokan azt mondanák, hogy Vettel totális dominanciája. Az ekkor még háromszoros világbajnoknak még a 2011-es teljesítményét is sikerült felülmúlnia a 19 verseny folyamán.

A szezon első felében azonban még nem volt akkora a különbség a Red Bull és a többi élcsapat között, de a szezon hetedik futamát követően Vettel 132 ponttal (három győzelem, egy második, egy harmadik, valamint egy negyedik hely) vezetett a második helyen álló, 96 pontos Alonso előtt. A konstruktőri bajnokságban szintén első volt a szezon ezen részében a Red Bull, 201 ponttal vezettek és a mögöttük érkező Ferrarinak csak 145 pontja volt.

 A maranellóiak ekkor még reménykedtek, de a Red Bull Belga Nagydíjtól kezdődő sikersorozatával már ők sem tudtak mit kezdeni.

Vettel a szezon második felében mind a kilenc versenyt megnyerte (!) és ezzel a 2013-as évad 19 versenyéből tizenhármat megnyert, hat alkalommal rajtolhatott a pole-ból és mindössze három versenyen nem állt dobogóra. A német szezon végén megszerzett 393 pontja önmagáért beszél. Webber ehhez képest futamot sem tudott nyerni és mindössze két időmérőt tudott csak megnyerni.

A Red Bull mérlege 2013-ban: 13 győzelem és 8 pole-pozíció

Vettel mérlege 2013-ban: 13 győzelem és 6 pole-pozíció

2021 (?)

Listánkra 2021 is felkerült, mert könnyen lehet, hogy a Red Bullnak idén meglehet az ötödik bajnoki éve a hosszú Mercedes-uralmat követően.

Max Verstappen az RB16B-vel egyelőre megállíthatatlannak tűnik és a 23 futamra tervezett szezon eddigi nyolc futamából háromszor rajtolhatott az első helyről, négy alkalommal tudott nyerni és három alkalommal a második helyen végzett.

Bakuban is könnyen nyerhetett volna, de egy bal hátsó defekt miatt idő előtt volt kénytelen kiszállnia az autójából. Még a nullázása ellenére is 18 ponttal vezet Lewis Hamiltonnal szemben az egyéni pontversenyben.

A konstruktőriben is rózsás a helyzet a Bikák számára: Sergio Pérez jó teljesítményének köszönhetően, és részben Valtteri Bottas szenvedése miatt is, de a Milton Keynes-i istálló így is 40 ponttal előzi meg a bajnoki címvédő istállót a csapatversenyben.

Ha Verstappen bajnok lenne, akkor Vettel után ő válna az első Red Bull pilótává, aki világbajnokságot képes nyerni a Formula-1-ben a Milton Keynes-i istállóval.

Red Bull 2021-es teljesítménye (8 futam): 5 győzelem és 3 pole-pozíció

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: