DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
Retro

Retro – A világbajnok megmondóember

Jacques Villeneuve-ről egyeseknek az 1997-ben megnyert vb-cím jut elsőként eszébe, másoknak hajmeresztő, szemforgató vagy vérlázító megszólalásai – és az idővel vélhetően utóbbiak vannak egyre többen. Az 1971-ben ezen a napon született véleményvezértől az elmúlt évekből szedtünk össze megnyilvánulásokat, amelyekért figyelemből sok jutott a kanadainak, elismerésből általában jóval kevesebb. Villeneuve szavai a tiszteletlen Schumacherről, Jézust játszó Hamiltonról vagy épp arról, hogy már nincsenek férfiak a Formula-1-ben.

A polkorrekt és spórolós Formula-1-ről – „bezzeg az én időmben” (2019):

„Sokan visszasírják azt az időt, amikor a Formula-1 nem volt ennyire politikailag korrekt. Régen igazi férfiak voltak itt, most fiúkat ültetnek a kormány mögé túlságosan korán. Rajongója vagyok az autósportnak, amelynek továbbra is az F1 a csúcsa, ugyanekkor ezeknek a szabályoknak nem vagyok nagy híve. A Formula-1 nem a takarékoskodás sportja, mégis túlzottan ebbe az irányba ment el. Nem zöld sport, mégis büntetnek a motorcseréért. De miért? Akinek zöld versenyzés kell, annak ott a Formula-E.”

Lewis Hamilton és Michael Schumacher sikereiről (2019):

„Ez a két versenyző is csak azért nyerhetett ennyit, mert a legjobb autóval rendelkeztek. Mindig, egész pályafutásuk alatt a legjobb autót vezethették, ha Lewist egy (mostani) Williamsbe ültetnénk, soha nem tudna nyerni.”



A két sokszoros bajnok mérlegen – Schumacher a sportszerűtlen, Hamilton az úriember (2019):

„Egyáltalán nem tisztelte a többi versenyzőt és azt, amiről a versenyzés szól. Ezzel pedig elkezdődött egy korszak, ahol mindenki ugyanezt követte. Lewis remek versenyző, mert eddig nem csinált semmit, amivel átlépte volna a határokat. Ez pedig nagy különbség – sokkal nagyobb úriember a pályán. Gyors versenyző és tiszta eszközökkel játszik.”

Kritika a költségplafonnak és odaszólás az utóbbi években küszködő Williamsnek – a csapatnak, amellyel ő maga világbajnok lett 1997-ben (2019):

„Mi a cél azzal, hogy segítsünk olyan kiscsapatoknak, akik ezt nem érdemlik meg? Egy olyan szervezetnek, mint a Williams, joga van olyan gyorsnak lenni, mint a Mercedesnek vagy a Ferrarinak? A válasz, hogy abszolút nem. Számomra ez a költségsapka színtiszta szocializmus. Az F1 jobbat érdemel ennél. Csak a top három csapat fogja elkölteni a 175 millió dollárt, a Williams tizenhat milliót tett zsebre úgy, hogy utolsó lett, szóval a vezetőség elégedett.”

 

Kendőzetlen vélemény Lewis Hamilton megjátszott megnyilvánulásairól (2018):

„Összetéveszti a Formula-1-et Hollywooddal. Minden, amit csak tesz, előre megkomponált, színházi dolog. A közösségi médiában is úgy ábrázolja magát, mintha ő lenne Jézus. Ahogyan az autója mellett térdelt az időmérő edzésen tönkrement Mercedesénél, úgy nézett ki, mintha Krisztus szenvedését utánozná. Amit pedig utána mondott, egy az egyben a Hegyi Beszédnek tűnt. A dobogón olyan drámaian, mesterkélten gesztikulált, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, ki is küldte a hirtelen esőt.”

Ellenérzései a Formula-1-es visszatérésre akkor még készülő – Renault-val tesztelő – Robert Kubicával kapcsolatban (2017):

„Ha nem lett volna a balesete, soha nem kapott volna lehetőséget. Szomorú, hiszen csak a média miatt történik az egész, sőt, kicsit undorító is, hiszen rengeteg olyan versenyző van, aki jobban megérdemelné a második esélyt, noha soha nem fogják megkapni. Nehéz megemészteni, számára viszont jó, szerencsés helyzetben van.”

Honfitársáról – Villeneuve óta az első kanadai Formula-1-esről –, Lance Strollról az újonc első futamai után (2017):

„Több mint egy másodperccel lassabb, mint Felipe (Massa). Az eredményei magukért beszélnek. Ez az egyik legrosszabb újoncteljesítmény a Forma-1 történetében.”

Kőkemény vélemény Max Verstappen felelőtlen vezetési stílusáról a Belga Nagydíj után. Az FIA mintha szándékosan kivételezne a hollanddal, hogy sztárt csináljon belőle – aminek súlyos következményei lehetnek Villeneuve szerint (2016):

„A mai politikai környezetben az ellenfelei nem fogják megleckéztetni, hiszen immár a versenyzői licensz is elveszíthető bizonyos vétségekért. Nagy kockázatot vállalt a rajtnál, ami nem jött be, így ő tette tönkre mások és a saját versenyét is. Rendben, ilyen az élet. De amit utána tett, az elfogadhatatlan. Amit később Kimi és Vettel ellenében is művelt az egyenesben, az már nem fért bele. Le kellene nyugodnia, mert meg fog ölni valakit.”

Az esőben biztonsági autó mögött meghúzódó versenyzőkről, akik nem hősök, hanem… (2016):

„Ugyan, mit várunk? Ezek a versenyzők még kisbabák. Ha lázba akarjuk hozni a szurkolókat, akkor hősökre van szükségünk, példaképekre, mert őket másolják az emberek. Most viszont azt látják, hogy a milliókat kereső versenyzők meghúzzák magukat a biztonsági autó mögött. Ami miatt különleges volt egy Formula-1-es pilóta, az már nincs meg.”

 

Csupán négy versenyen volt túl Fernando Alonso a (pocséknak bizonyuló) McLaren-Hondával, de Villeneuve megjövendölte, hogy többé nem fog futamot nyerni (2015):

„Egyértelmű, hogy a Ferrari otthagyása hiba volt. Úgy gondolom, hogy Alonso idén megszerezhette volna a címet, de ezzel az átigazolással véget ért a karrierje – valószínű, hogy soha többé nem fog bajnokságot nyerni, sőt, még lehet, hogy versenyt sem.”

Mélységesen felháborodott, amikor a Toro Rosso egy 17 éves pilótát – Max Verstappent – igazolt le a következő szezonra (2014):

„Elmondjam az igazságot? Azt gondolom, hogy Max egy inzultus. Felfogta a Red Bull, hogy egy gyereket tesz a Formula-1-be? Nem kétlem, hogy gyors, de nincs tapasztalata. Amikor én jöttem az F1-be, 25 voltam, és megnyertem az IndyCart. Mielőtt olyan harcba szállsz, ahol mások élete a tét, tanulnod kell. És nem az F1 feladata tanítani. Egy 17 éves bemutatkozása negatív üzenet az F1 számára.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: