DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap
Retro

Meghökkentő dolgok az F1-ben

Néha érdemes a tényeket mélyebben is megvizsgálnunk, ilyenkor a rajongók egészen hihetetlen eseményekre is rátalálnak. Mit találtunk Alonsóról, Hamiltonról, Vettelről és másokról?

Eddie Irvine kis híján világbajnoki címet szerzett

Dan Thorn F1-es szakértő első kiválasztottja a Ferrari egykori pilótája. Bár a Formula-1-be szó szerint berobbant 1993-ban a Japán Nagydíjon egy pontszerző hellyel, később egyáltalán nem tudta kifutni magát a brit (bár saját magát északírnek tartó) pilóta. Mégis egy kiemelkedően jó szezonja azért akadt, 1999-ben pályafutása mind a négy futamgyőzelmét hozta el a sors és a személyes szerencsét, hogy Michael Schumacher lábtörése miatt a Ferrari mindent megtett, hogy megpróbálja Irvine-nal megnyerni a világbajnoki címet.

Utólag visszanézve kicsit vicces lett volna az északír pilóta világbajnoki címe, mivel két győzelmet a csapattárs ajándékozott oda neki (egyet Mika Salo Németországban, egyet pedig Michael Schumacher Malajziában) a csapaton belüli megegyezés miatt, egyet pedig a számtalan kieső miatt söpörhetett be (Ausztráliában előle esett ki Hakkinen, Coulthard, valamint került nagy hátrányba Schumacher is). Japánban így is megnyerhette volna a világbajnokságot, ha Schumacher a pole-pozícióból megnyeri a futamot, Irvine pedig bejön harmadiknak Hakkinen mögött, ahogy a rajtsorrend is kinézett. Schumacher azonban elszúrta a rajtot és csak második lett Hakkinen mögött. Rossz nyelvek szerint a német legenda szándékosan nem győzött Suzukában, mert Irvine-nal ekkor már nem volt jó viszonyban és nem akarta, hogy 20 év után a Ferrari egyéni világbajnoka ne ő legyen annyi év munkája után, hanem csapattársa.

A McLaren nagyon régóta nem nyert semmit

A McLaren-Honda szenvedése három éve téma a Formula-1-ben, de érdekes módon sokkal régebb óta balszerencsés a patinás istálló. 1984 és 1991 között mindössze az 1987-es évben nem McLaren-pilóta nyerte az egyéni világbajnoki címet, Niki Lauda, Alain Prost és Ayrton Senna összesen hét alkalommal lettek bajnokok ebben az időszakban. Ha mélyebben megvizsgáljuk, hiába volt ott szinte minden évben az esélyesek között a wokingi istálló, az utolsó egyéni címet Lewis Hamilton nyerte 2008-ban. A konstruktőri világbajnokságot pedig még régebben, 1998-ban (!) zsebelte be a McLaren utoljára. Lassacskán 20 éve…

Az Andrea Moda istálló egy ismert, súlyos autóhibával küldte ki pilótáját a pályára



Az Andrea Moda szinte vicc kategória volt a Formula-1-ben, mégis rendkívül súlyos következményekkel is járhatott volna a szerelők belgiumi húzása 1992-ben. Korábban olyan is előfordult, hogy Silverstone-ban az időmérő edzésre esőgumival küldték ki Perry McCarthyt a teljesen száraz pályára. Valójában az istálló a vezérpilótájára igyekezett koncentrálni, Roberto Morenóra, de amit a második számú versenyzővel műveltek, az botrányos volt.

Spában teljes sebességgel érkezett meg McCarthy az Eau Rouge-ba, amikor is a kormánya megakadt egy pozícióban. Valahogy átvergődött a kanyaron, majd visszaért a bokszba, ahol tájékoztatta a szerelőket a problémáról. Ők azonban közölték, hogy tudtak erről, ugyanis nekik a csapattársa által használt, régi, akár hibás alkatrészeket kellett átszerelniük az ő autójába, költségcsökkentési okokból. A világ egyik leggyorsabb és legveszélyesebb kanyarjához kiküldeni az autónkat, tudva, hogy a pilóta hibás alkatrészekkel fut? Felettébb ijesztő és abnormális gondolkodás.

Tarso Marques legyőzte Fernando Alonsót a világbajnokságban

Bármilyen hihetetlen, valóban így történt 2001-ben a Minardinál. Hiába volt Alonso szinte mindig, fél-egy másodperccel gyorsabb brazil csapattársánál, két szerencsés célba érkezéssel Marques két kilencedik helyet is gyűjtött, ez pedig elég volt az összetettben pont nélkül végző Minardin belül, hogy Alonso előtt végezzen az egyéni világbajnokságban. Az évet egyébként nem is a brazil fejezte be, hanem Alex Yoong, aki aztán végképp nem jelentett veszélyt a spanyolra.

Vettel, Hamilton és Alonso mindössze háromszor álltak együtt a dobogón

A 2010-es évek első néhány évében valószínűleg a három legjobb pilótáról beszélhettünk, ez talán még a mai napig is megállja a helyét, immáron Verstappennel kiegészülve. A három zseni azonban csak háromszor állt együtt a dobogón, 2012-ben az Egyesült Államokban, 2013-ban Kanadában és ugyanabban az évben Belgiumban. Furcsa, ugye?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: