DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Retro

Retro – A McLaren elfeledett hőse

Ezúttal egy méltatlanul elfeledett csapatvezetőről lesz szó, aki nélkül az egyik legpatinásabb F1-es istálló talán már nem is létezne.

Egy fiatalkori ismeretség alapjaiban meghatározta a 2009-ben ezen a napon, január 30-án elhunyt Edward Everett Mayer, avagy ahogy mindenki ismerte, Teddy Mayer életét. Miután joghallgatóként öccse, Timmy versenycsapata, a Rev-Em istálló révén kapcsolatba került az autósporttal, diplomája megszerzését követően Európába ment, ahol Bruce McLaren partnereként segített neki létrehozni saját versenyistállóját, melynek egyik versenyzője saját öccse, Timmy lett.

mayer-mclaren

Az alapító atyák: McLaren a bal szélen, Mayer kettővel jobbra tőle


Az ígéretes kezdeteket beárnyékolta egy borzalmas eset: még egyéves sem volt a Bruce McLaren Motor Racing, amikor az 1964-ben első ízben megrendezett Tasman Series márciusi záróesemények edzésein Timmy egy fának csapódott és szörnyethalt. Testvére ennek ellenére sem hagyta el az autósportot, s jelen volt a McLaren történetének első mérföldköveinél: az első F1-es futam és pontszerzés 1966-ban, az első Can-Am bajnoki cím 1967-ben (a McLaren itt 1971-ig legyőzhetetlen maradt), az első F1-es dobogó és futamgyőzelem 1968-ban, majd Bruce McLaren tragikus halála 1970-ben.

Az alapító csapatfőnök elvesztését követően az alakulat jövője veszélybe került, de Teddy Mayer nem hagyta barátja örökségét elenyészni. Átvette az irányítást a McLarennél, a visszaemlékezések szerint makacs, keménykezű és távolságtartó vezető volt – utóbbiban szerepet játszhatott öccse, majd McLaren, valamint nem sokkal később a hozzá szintén közel álló Peter Revson elvesztése. Persze ezek a tulajdonságok egy csapatfőnök esetében egyáltalán nem károsak, hiszen elszántsággal, szervezőkészséggel és innovatív gondolkodásával (a csapatrádió például az ő „találmánya” volt) kiegészítve ezeket a McLarent korábban nem látott magasságokba emelte: 1974 és 1976 között két egyéni és egy konstruktőri címet szerzett az ekkor még nem Wokingban, hanem Colnbrookban székelő alakulat. Ráadásul a tengerentúlon is komoly sikereket értek el: Johnny Rutherford kétszer nyerte meg az Indy 500-at nekik, az első győzelmet pedig Mark Donohue gyűjtötte be a Penske McLarenjéve.

mayer-hunt

Mayer és Hunt - nem volt mindig felhőtlen a viszonyuk...

Hunt bajnoki címe után viszont hanyatlásnak indult a McLaren, s még a középmezőnyből is kicsúsztak az évtized végére. A Marlboro tető alá hozott egy megállapodást a Ron Dennis által vezetett Project 4 nevű alakulattal, mellyel egyesülve a McLaren ismét felvirágzott – de Mayer ekkor már nem volt a csapatnál. Nem sokáig fértek meg ketten egymás mellett, s végül Dennis bizonyult az erősebb kutyának: egymillió font feletti összegért megvásárolta Mayer részvényeit, s átvette az irányítást a McLarennél.

Mayer és korábbi mclarenes kollégája, Tyler Alexander ezt követően a Champ Carban próbált szerencsét, s a Mayer Motor Racing színeiben Tom Sneva 1984-ben a bajnoki címhez is közel került. A következő év ennek ellenére ismét az F1-ben találta őt, hiszen szerepet kapott a Haas istállónál, mely végül igen rövid életűnek bizonyult. Ezt követően Mayer végleg hátat fordított a királykategóriának, s élete utolsó évtizedeiben a Penskénél vállalt szerepet, ahonnan 2007-ben, két évvel halála előtt vonult nyugdíjba. Fia, a testvéréről elnevezett Tim folytatta a családi hagyományokat: többek között bábáskodott a Rio 400 futam születésénél, szerepet vállalt a CART vezetőségében, dolgozott az ALMS sorozatban, stewardként pedig F1-es, WTCC- és WEC-futamokon is tevékenykedik.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: