Valószínűleg nincs olyan F1-es rajongó, aki vagy élőben, vagy, amennyiben fiatalabb, videón ne látta volt az ominózus 2002-es ferraris helycserét Spielbergből – ha esetleg mégis, alább bepótolhatja. A csapat többszörös felszólítása után Rubens Barrichello a célegyenesben lassított le, és engedte ki kezéből a győzelmet, hogy Michael Schumacher a kockás zászlóig elmehessen mellette. Az esetet követően rögtön kirobbant a botrány: Schumacher élete egyik legdominánsabb szezonja volt a 2002-es, semmi szüksége nem lett volna a győzelemért járó néhány többletpontra.
A már 15 éve történt eset, melyet azóta is emlegetnek a csapatutasítások kapcsán, szóba került abban a nagyinterjúban is, melyet az F1 Racing készített Ross Brawnnal, a Ferrari akkori technikai igazgatójával és stratégiai géniuszával. Brawn utólag már máshogyan cselekedne – ezt nem érzelmi megfontolásból, hanem a rá jellemző hidegfejű megfontolás alapján mondja.
„Utólag visszanézve Ausztria hiba volt. A mögötte álló körülmények kicsit összetettebbek, mint a legtöbben gondolják, ugyanis a verseny előtt megbeszélést folytattunk arról, mit teszünk akkor, ha bizonyos szituáció előáll. Tehát ha Rubens Michael elé ugrik, ekkor egy kényelmes pillanatban hagyja őt elsurranni maga mellett. Ebben megegyeztünk a verseny előtt” – mondta Brawn, aztán felidézte, hogy mikor a futam folyamán felszólították Barrichellót, nem akart engedelmeskedni. „Nem tehetitek ezt, ez a nagy esélyem, hogy versenyt nyerjek” – idézte fel Brawn. A brazil akkoriban még csak egyszeres futamgyőztes volt, nem csoda, hogy annyira ragaszkodott a sikerhez.
„Eközben Michael is jelentkezett a rádión, tudni akarta, elengedi-e őt Rubens. Hogyan egyeztetjük össze azzal, amit a verseny előtti megbeszélésen mondtunk, ha mégsem teszi meg, amiről szó volt? Végső soron ez volt az oka annak, hogy megmondtuk Rubensnek, muszáj megtennie” – magyarázta az F1-től három éve visszavonult Brawn, hogy ha nem Barrichellót, akkor Schumachert sértették volna meg.
„Aztán persze nagy műsort csinált belőle, ami balszerencsés volt. A helyzet még rosszabb lett, mivel a közönség reakcióját látva Michael Rubenst állította a dobogó felső fokára, amiért egymillió dollárra büntetett minket az FIA” – idézte fel Brawn, hogyan vált teljes katasztrófa az ügyből.
„Visszatekintve sokkal rosszabb következményekkel járt, hogy kitartottunk a helycsere mellett, mintha belső ügy lett volna belőle a csapatfegyelem miatt. Ami következett, sokkal nagyobb kárt és zavart okozott a csapatnak, mint egy privát fejmosás Rubensnek” – folytatta Brawn, aki most már máshogyan cselekedne: „Ha megismételhetnénk, nem csinálnám ugyanezt, mert a következmények messzebbre értek, mint amire számítottunk. Belső csapatügynek kellett volna maradnia, de politikai ügy lett belőle.”