DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Lezárul az évszázad botránya

Persze lehet azon vitatkozni, hogy valóban ez az ügy kavarta-e a legnagyobb port az új évezredben, mindenesetre 2007-ben ezen a napon ért véget hivatalosan a Ferrarit és a McLarent érintő kémbotrány.

A Formula-1 történetében számos óriási botrányt láthattunk már, nem egy közülük bőven kimerítette az ipari kémkedés fogalmát, ám mind közül kiemelkedik a 2007-es eset, amelyben a világbajnoki címért küzdő két istálló, a Ferrari és a McLaren volt érintett. Az ügy még nyáron robbant ki, amikor a maranellóiak szabotázzsal vádolt főmérnökéről, Nigel Stepney-ről kiderült, hogy technikai információkat juttatott el a McLarennél dolgozó barátjának, Mike Coughlannek.

Ahogy folyamatosan derültek ki az újabb részletek az ügyről, természetesen az FIA is vizsgálódni kezdett. Hosszú hetek után végül aztán a Belga Nagydíj hétvégéjén született meg az ítélet, miszerint a wokingi alakulatot 100 millió eurós pénzbüntetésre ítélték, emellett pedig a konstruktőri világbajnokságból is kizárták, amiért valóban felhasználta a több száz oldalas dokumentumban található műszaki információkat.

mclaren-ferrari-retro-2007-dppi



Ahogy azonban az az F1-ben lenni szokott, az ügynek itt még nem volt vége. A szezon ezen szakaszában ugyanis természetesen már javában folytak a következő évi autó előkészületei, így felmerült a gyanú, hogy a McLaren akár a 2008-as modelljében is felhasználhatja a Ferraritól ellopott adatokat. Ennek tisztázása érdekében az FIA egy meghallgatást írt ki február 14-ére, amelyen a legendás istálló a Motorsport Világtanács előtt tisztázhatta magát az újabb vádak alól.

Erre azonban végül nem került sor, a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh ugyanis december közepén egy nyílt levelet tett közzé, amelyben őszinte sajnálatát fejezi ki a történtek miatt mind a Ferrari, mind a nemzetközi szövetség irányába, emellett pedig felajánlotta, hogy azonnal leállítja azoknak az alkatrészeknek a fejlesztését, amelyet esetleg a rivális alakulat adatai inspirálhattak.

Max Mosley akkori FIA-elnök ennek fényében arra kérte a Világtanácsot, hogy töröljék az említett meghallgatást, s végül 2007. december 18-án, a szövetség oldalán megjelent közlemény meg is erősítette ezt. Ezzel a McLaren végre fellélegezhetett, s a 2008-as autóra koncentrálhatott, amellyel aztán Lewis Hamilton első vb-címét szerezte – igaz, a konstruktőrök között a Ferrari diadalmaskodott.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: