DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
Retro

Retro – Amikor a Williams elkezdett nyerni…

…nem lehetett megállítani. A csapat történetének első négy F1-es győzelmét egymás utáni nagydíjakon szerezte meg, ebből a harmadikat ezen a napon, a régi Österreichringen.

A Williams – a mezőny harmadik legrégebbi és harmadik legsikeresebb csapata, amely 1977 óta 114 nagydíjat nyert meg – szinte egyik pillanatról a másikra lett domináns erő. A csapat 1979-ig csupán egyetlen dobogós helyet tudott felmutatni. Frank Williams gárdája ebben az évben, az ötödik nagydíjon küldte pályára FW07-esét, amely egészen 1982 első néhány versenyéig szolgált, és az istálló történetének egyik legsikeresebb konstrukciójává vált.

Az eredmények azonban így sem jöttek azonnal, az 1979-es szezon első felében semmi különlegeset nem mutatott fel az istálló, Alan Jones és csapattársa, Clay Regazzoni egyaránt 7-7 pontot kapart össze. A Brit Nagydíjon végül minden összeállt: Jones megszerezte a Williams első pole-pozícióját, hat tizedmásodpercet adva a másodiknak. Bár a versenyen vezető helyről kiesett, Regazzoni résen volt, és megszerezte a Williams első győzelmét. Ezután Jones jött: a Német Nagydíjon ő diadalmaskodott, a Williams pedig első 1-2-es eredményét jegyezte.



Németországot Ausztria követte augusztus 12-én, a pálya nagy tengerszint feletti magassága pedig a Renault turbóinak kedvezett. Rene Arnoux meg is szerezte a pole-pozíciót, Jones azonban – akárcsak Hockenheimben – ismét ott volt egy Renault mögött a második helyen.

Szereted a Michael Schumacher sikereit, a hőskor nagy csatáit vagy a múlt technikai megoldásait feldolgozó cikkeinket? Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz, ahol rendszeresen felidézzük az adott napra eső legérdekesebb eseményeket.

Az augusztus 12-i rajt szenzációját Gilles Villeneuve szolgáltatta, aki az ötödik helyről indult el villámként, és vezetett Jones, Lauda és Arnoux előtt. Előnye a harmadik körig tartott, amikor is Jones tudta maga mögé. Arnoux és a rajtot elrontó Jabouille verekedték fel magukat a dobogóra, ám mint annyiszor, mindkét Renault kihullott: Jabouille kuplunghiba miatt, Arnoux pedig az üzemanyagból fogyott ki, így az utolsó körökben ki kellett állnia a bokszba. Villeneuve végül második lett – de több mint fél perccel a Williams harmadik győzelmét szerző Alan Jones mögött.

Jacques Laffite lett a Ligier-vel a harmadik, utolsó körös előzéssel Jody Scheckterrel szemben, aki folytatta a biztos pontok gyűjtögetését, melyekkel vezetett a bajnokságban. Regazzoni ezúttal csak ötödik helyet szerzett, bár csupán másodpercekre volt a dobogótól.

A fotó különlegessége: Jones a 27-es számú autóval előzi Villeneuve-öt, aki ezzel a számmal vált legendássá

Jones a Holland Nagydíjon is győzött, újra a második helyről. Olaszországban megszakadt a Williams fantasztikus sorozata, de Kanadában a szezon ötödik győzelmét is begyűjtötték az ausztrál révén. Jones összesen 43-ra növelte pontjai számát, melyek közül 40 számított a bajnokságban – emlékezzünk, a szezon felénél csupán 7-nél járt. Ez a teljesítmény a pontverseny harmadik helyére volt elég a két Ferrari mögött. A következő szezonban már nem lehetett megállítani a Williamst, Jones 1980-ban megszerezte az istálló első világbajnoki címét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: