DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Retro – Senna harca a biztonságért

Miután egy éjszakát a kórházban töltött, pár hónappal korábban pedig felborult, Ayrton Senna harcba szállt az FIA elnökével a német F1-es futam biztonságáért – méghozzá eredményesen!

Az 1991-es Német Nagydíj elsősorban nem a versenyről magáról maradt emlékezetes, bár annak befutója is megér egy misét, hanem az azt megelőző eseményekről. Ayrton Senna a futam előtti héten abroncshiba miatt balesetet szenvedett egy teszten, s egy ékszakát kórházban kellett töltenie, s pilótafronton is több hír volt: a legfontosabb a rutinos japán, Satoru Nakajima visszavonulásának bejelentése volt.

A versenyt megelőzően újrarendezték az előkvalifikáció résztvevőinek névsorát is: mivel 34 autó nevezett be a futamokra, az időmérő edzéseken viszont a szabályok értelmében csak 30-an vehettek részt, 8 pilótát pénteki selejtezőre kényszerítettek, ahonnan csak négyen mehettek tovább, négy versenyző számára viszont véget ért a hétvége. A szezon első felében a Dallara, a Modena, a Jordan, valamint az egy-egy autóval induló Fondmetal és Coloni voltak a „kiválasztottak”, előbbi három viszont teljesítménye alapján ekkor megmenekült, helyükre a Brabham, az AGS és a Footwork került.

A szombati szabadedzésen Erik Comas nagy balesete borzolta a kedélyeket, ami komoly biztonsági aggályokat vetett fel a sikánok biztonságával kapcsolatban. A vasárnap délelőtti versenyzői eligazításon Ayrton Senna azt kérte a versenyigazgatótól, hogy a gumiabroncsok helyére kerüljenek bóják a sikánokba, mivel a guminak ütközve felborulhatnak az autók, ahogy az vele Mexikóban történt abban az évben.

Senna vezetésével a versenyzők komoly vitába szálltak a brazil régi „politikai ellenfelével”, Jean-Marie Balestre FIA-elnökkel, aki végül demokratikus szavazásra bocsátotta a kérdést, melyet Sennáék megnyertek. Így aztán a rendezőség engedett a versenyzőknek, s a gumiabroncsok helyére bóják kerültek a futamra.

A verseny legnagyobb vitát kavaró esete szintén Senna nevéhez fűződik: a brazil a negyedik helyért csatázott Alain Prosttal, amikor a 37. körben a Ferrari kívülről megtámadta a McLarent az első sikánban. A brazil nem engedett, Prost elhagyta a pályát és lefulladt, amit a francia később úgy kommentált, hogy legközelebb hasonló helyzetben kiüti Sennát, míg a harmadik bajnoki címére hajtó brazil úgy vágott vissza, hogy ellenfele csak azért panaszkodik, hogy panaszkodhasson.

Végül Senna sem szerzett pontot, a Brit Nagydíj után ismét az utolsó körben fogyott ki autójából az üzemanyag, így a sorozatban harmadik győzelmét szerző Mansell nyolc pontra megközelítette őt az összetettben, míg a Williams Patrese második helyének köszönhetően átvette a konstruktőri pontverseny első helyét a McLarentől.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: