A múltidéző rovatunkban ma megénekelt 1978-as Svéd Nagydíj elsősorban nem egy pilóta, egy előzés vagy épp a végeredmény miatt maradt emlékezetes, hanem egy különleges autó és a hozzá kapcsolódó szabályértelmezési kiskapu miatt. A Brabham BT46B, a „ventilátoros autó” mindössze egyetlen futamon állt rajthoz, így tökéletes, 100 százalékos győzelmi mutatóval „vonulhatott vissza”.
Az autó hátuljára szerelt hatalmas ventilátor a levegő kiszívásával komoly előnyt jelentett a Brabham számára, hiszen vákuumhatást és leszorítóerőt generált. Bár az autó látszólag ellentmondott annak a szabálynak, mely tiltotta a mozgó aerodinamikai elemek használatát, a csapat azzal érvelt, hogy a szabály betűje szerint csak olyan eszközöket nem lehet használni, melyek elsődleges funkciója az aerodinamikai előnyszerzés, az ő ventilátoruk viszont elsősorban a motort hűti, s csak „mellékesen” jelent komoly előnyt.
Noha a riválisok tiltakoztak, az autót engedték rajthoz állni, s végül a 2-3. helyről tehették meg ezt, miután teli tankkal megpróbálták elkerülni azt, hogy ronggyá verjék a riválisokat, s egyértelművé tegyék, mennyire jó a BT46B valójában – Niki Lauda később úgy fogalmazott, hogy ő és csapattársa, John Watson mindent megtettek azért, hogy ne szerezzék meg a rajtelsőséget.
A verseny egy ideig Lauda és a lotusos Andretti csatáját hozta, míg utóbbit motorja cserben nem hagyta. A ventilátoros autó hihetetlen fölényben volt annak ellenére, hogy az osztrál itt is igyekezett visszafogni magát, hogy elejét vegye a további tiltakozásoknak. Mindennél többet mond, hogy amikor olaj folyt a pályára egy meghibásodott autóból, mindenki lassítani kényszerült az adott helyen, kivéve Laudát, aki kövér gázzal hajtott át a folton. Végül bő félperces előnnyel nyert az újonc Arrows ifjú tehetsége, Patrese előtt, aki abban bízhatott, hogy utólag kizárják az autót.
Végül nem tették, annak ellenére, hogy bár a szabály betűjének valóban megfelelt, a szellemével tökéletes ellentétben állt. A közhiedelemmel ellentétben egyébként az autót később sem minősítették szabálytalannak, Bernie Ecclestone önként döntött úgy, hogy nem versenyezteti többé a BT46B-t, mert nem akarta összerúgni a port a többi privát csapat vezetőjével. Ecclestone ugyanis ebben az évben lett a FOCA vezérigazgatója, s nagy szüksége volt a riválisok támogatására a küszöbön álló FISA-FOCA-háborúban, mely végül a brit milliárdos hatalomátvételéhez vezetett.
Bár ezt ekkor még nem lehetett tudni, ez volt az utolsó Svéd Nagyíj, hiszen Ronnie Peterson Monzában halálos balesetet szenvedett, Gunnar Nilssont pedig a rák győzte le, s az országban annyira megcsappant az érdeklődés a sportág iránt, hogy törölték a következő évi versenyt.