DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. február 26. hétfő
Retro

Retro - Győzelem Jim Clark emlékére

Gyászos hangulatban érkezett meg az F1 mezőnye a jaramai Spanyol Nagydíjra 1968-ban ezen a napon, de a kiesésekből profitáló Graham Hill legalább némi örömöt is csempészett a Lotus hétvégéjébe.

Rengeteg idő, több mint négy hónap telt el a január 1-jén rendezett dél-afrikai szezonnyitó és a második futam helyszínéül szolgáló Spanyol Nagydíj között, az eltelt időben pedig rengeteg dolog is történt, ám sajnos többnyire szomorú események. Áprilisban egy F2-es versenybaleset következtében elhunyt a Kyalamiban győztes Jim Clark, a Lotus ráadásul pár héttel később egy másik pilótáját is elvesztette, amikor az Indianapolisban gyakorló Mike Spence a falnak csapódott, és az egyik kerék eltalálta a fejét. Jackie Stewart szintén nagy balesetet szenvedett egy F2-es versenyen, amit noha csuklósérüléssel megúszott, de emiatt néhány hétig nem ülhetett autóba.

 picture_10



A mezőny az eltelt hónapok miatt valójában ezt a futamot tekintette szezonnyitónak, a többség mostanra készült el új autójával, ám a versenyen elrajtolók száma tízzel kevesebb volt, mint Kyalamiban - ehhez a hiányzók mellett hozzájárult az is, hogy a csapatok nem neveztek be annyi autót.

Jack Brabham új modelljének műszaki gondjai miatt nem tudott kvalifikálni, így a mindössze 13 fős mezőny élén Chris Amon állt a Ferrarival, aki pályafutása első pole-ját szerezte. A rajtnál aztán az új-zélandi a harmadik helyre esett vissza, miután Pedro Rodriguez és Jean-Pierre Beltoise is átugrotta őt, ám a 16. körben más ismét ő állt az élen, miután visszaelőzte a később nagyot balesetező Rodriguezt, míg a francia Matrája motorgondok miatt lassult le.

Chris Amon kényelmesen vezette a versenyt, de aki ismeri a pályafutását, annyit tud róla, hogy Amon a valaha volt legbalszerencsésebb pilóták egyike, aki hiába állt többször is a pole-ban és hiába töltött közel 200 kört az élen az F1-ben, sohasem nyert futamot, aminek elsősorban a műszaki hibák voltak az okai. Most is ez történt, a 90 körös verseny 58. körében az üzemanyagpumpával adódó gondok miatt az új-zélandi kiállt, így átadva az első helyet Hillnek. A britet pedig már nem sok veszély fenyegette a hátralévő időben, s az első helyen befutva győzelmet szerzett a gyászoló Lotusnak. Denny Hulme, valamint első és egyetlen alkalommal Brian Redman állhatott még fel mellé a dobogóra annak a futamnak a végén, amelyen összesen öt versenyző ért célba: Ludovico Scarfiotti egy, Beltoise pedig már kilenc kör hátrányban. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: