DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Egy győztes halála

Az 1974-es szezon harmadik versenyére készülve szenvedett halálos balesetet az előző idényben a McLarennek két nagydíjat nyerő pilóta, az F1 máig utolsó amerikai születésű futamgyőztese.

Ma van az évfordulója Peter Revson 1974-es tragédiájának, mely a szezon harmadik versenyhétvégéjén, Kyalamiben történt. A kétszeres futamgyőztes amerikai versenyző karrierjét korábban már felidéztük Retro-rovatunkban, így ezúttal a dél-afrikai baleset körülményeit mutatjuk be röviden.

Revson, aki máig az utolsó amerikai születésű futamgyőztese a Formula-1-nek (Mario Andretti olasz származású, a mai Horvátország területén született), két szezon után hagyta el a McLaren csapatát annak ellenére, hogy második idényében két győzelmet is szerzett, és az előző idényben megalakult Shadow csapatához szerződött. Revson remekül kezdett, Argentínában a negyedik rajthelyet szerezte meg, ám versenye egy baleset miatt már a rajtnál véget ért, majd a második futam hasonlóan alakult, ezúttal a hatodik rajthelyről kezdett, s meg is őrizte ezt a pozíciót, amíg autója cserben nem hagyta.

revson



A két nullázás ellenére Revson bizakodóan várhatta a Kyalamiben rendezett Dél-afrikai Nagydíjat, melyet megelőzően egy tesztet rendeztek a pályán. Március 22-én, a Barbecue Bend kanyarban a felfüggesztés meghibásodása miatt a korlátnak csapódott: az autó az orrára állt, a korlátra tekeredett és kigyulladt. Bár a biztonsági személyzet néhány versenyzőtárs segítségével kihúzta Revsont a roncsból, a pilóta életét már nem lehetett megmenteni.

Az autó tervezője, Tony Southgate néhány esztendővel ezelőtt így idézte fel a történteket: „Revvie egy nagyszerű srác volt, jól beilleszkedett és nagyszerű versenyző volt, de sajnálatos módon nem lehetett velünk túl sokáig. Jól ment, nagyon elégedett volt az autóval, aztán egyszer csak nem ért körbe. A pálya másik felére siettünk, ahol egy gyors kanyar külső ívén megtaláltuk az autót a szalagkorlát alatt. Petert addigra már elvitte a mentő, felhívtam a kórházat, ahol azt mondták, hogy be kell mennem a hullaházba azonosítani őt. Amikor a hír kiderült, elszabadult a pokol, újságírók döngették a hotelszobám ajtaját, majd megérkezett a család ügyvédje, és átvette az irányítást.

revson_crash

A DN3-ason sok titánt használtunk, ami akkoriban még nagyon új anyag volt. Egy nagyon kényes anyagról beszélünk, amit simára kell csiszolni, egy illesztés viszont nem volt rendesen megdolgozva, s meghibásodott. A baleset helyén a szalagkorlát csak egy sávból állt, az autó pedig ahelyett, hogy eltérítette vagy megállította volna, becsúszott alá egészen a cockpitig. Személyes felelősséget éreztem, nagyon nehéz időszak volt. A Formula-1 ragyogása odalett, egyfajta magányosság lépett a helyébe. Neked viszont tovább kellett dolgoznod... A következő verseny előtt természetesen kicseréltem az összes titán alkatrész acélra.

A hét évvel korábban öccsét, Douglast egy dániai F3-as futamon történt balesetben elveszítő Revsont testvére mellé temették New York államban. Utódja Tom Pryce lett a Shadow istállónál, aki három évvel később ugyanúgy Kyalamiben vesztette életét, mint Peter Revson.

A balesetről készült híradós beszámoló
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: