DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Chiron: Akiről szuperautót neveztek el

Pénzért állt össze idős hölgyekkel, elszerette támogatója feleségét, tönkretette egy versenyzőtársa életét, mégis több országban legenda lett, s róla nevezték el a jelenkor egyik legjobb szuperautóját.

A Bugatti Chiron, a francia gyár következő nagy dobása a Veyron után, jelenleg az egyik legtöbbet emlegetett, s a médiában legtöbbet szereplő sportautó, melyből a tervek szerint összesen 500 példány fog elkészülni. Az autó névadója, Louis Chiron azonban jóval kevésbé ismert, mint a jármű, mely a nevét viseli. A következőkben hét érdekességet idézünk fel az európai autóversenyzés hőskorának egyik legismertebb alakjáról:

1. A versenyzői karrierje beindításához szükséges pénzt Chiron gazdag hölgyek kísérőjeként, táncpartnereként, s valószínűleg más jellegű tevékenységben betöltött partneri szerepben kereste meg az első világháború utáni években – bár életének ezt a fejezetét rendre kihagyják a különböző visszaemlékezésekből.

2. 1931-ben első, s máig egyetlen monacóiként megnyerte a Monacói Nagydíjat – emellett sok más jelentős versenyen is győzni tudott, így többek a Belga, a Francia, a Német, az Olasz, a Spanyol, a Csehszlovák és a Marokkói Nagydíjakon is, ahogy a spái 24 órást és a Monte-Carlo Ralin is megnyerte.

3. Nem sokkal karrierje kezdete után Chiron tehetős támogatóra lelt Alfred Hoffman személyében. Néhány évvel később összemelegedett ennek feleségével, Alice Hoffman-Trobeckkel, akivel viszonya nyílt titok volt. „Baby Alice” és Chiron 1933-ban együtt segített a súlyosan megsérülő, majd feleségét elvesztő Rudolf Caracciolának kimászni a depresszióból – a nő segítsége olyan hathatósnak bizonyult, hogy rövidesen hozzá is ment Caracciolához.

chiron



4. A háború után egy másik nővel is volt egy szokatlan története, akinek túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az egész életét tönkretette. Helle Nice-ről, minden idők egyik legkiemelkedőbb versenyzőnőjéről van szó, akit Chiron (tisztázatlan indítékoktól vezérelve) azzal vádolt meg nyilvánosan, de bizonyíték nélkül az 1949-es Monte-Carlo Rali előtt, hogy a háború alatt a Gestapónak dolgozott. Nice-t az egyik legtekintélyesebb versenyző vádja ellehetetlenítette, karrierje félbeszakadt, élete utolsó évtizedeit elfeledve, szegényen, barátok nélkül, álnéven töltötte egy koszos nizzai lakásban – neve még a családi síremlékre sem került fel.

5. Bár legnagyobb sikereit az 1920-as évek végén és az 1930-as évek első felében érte el, Chiron még az 1950-ben útjára induló Formula-1-es világbajnokságban is szerepelt, ahol összesen 15 versenyen állt rajthoz. Az F1 történetének második futamán, az 1950-es Monacói Nagydíjon dobogót szerzett, közel 51 évesen, a valaha volt második legidősebbként, majd öt évvel később ő lett a legidősebb futamrésztvevő, újabb három év múlva, 1958-ban pedig azzal döntött rekordot, hogy 58. születésnapján jócskán túllépve nevezett be egy nagydíjra – ám nem tudta magát kvalifikálni.

6. Miután zsinórban három alkalommal nyerte meg a Csehszlovák Nagydíjat, Chiron neve valóságos legenda lett az országban, így hasonlóképpen ahhoz, ahogy Magyarországon Fittipaldi nevét használták, a száguldozó sofőröket a csehek gyakran a Chiron névvel illették.

7. Chironra nemcsak a neki szobrot is állító Monacóban nagyon büszkék. hanem a Bugattinál is, hiszen ő szerezte a gyár számára a legtöbb dobogós helyezést. Nem a 2016-os szuperautó az első sportkocsi, mely az ő nevét viseli, 1999-ben már elkészült egy Chironról elnevezett koncepció.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: