Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. szeptember 19. csütörtök
Retro

Retro – Monzában lett oda a tökéletes szezon

Mindössze két kör hiányzott ahhoz, hogy a McLaren-Honda az 1988-as F1-es szezon összes versenyét megnyerje, ám egy későbbi kétszeres Dakar-győztes a csapattársa által meghajtott Senna útjába állt.

A „dominancia” kifejezés az 1988-as szezonban új értelmet nyert a Formula-1-ben. A McLaren-Honda csapata az év tizenhat időmérőjéből és tizenhat futamából 15-15 alkalommal szerezte meg az első helyet, sőt tízszer kettős győzelmet arattak. A maximális 240 pontból 199-et sikerült összegyűjteniük, s ha meglett volna a 16. siker is, akkor több jutott volna nekik, mint a másik tizenhét istállónak együttvéve.

Az egyedüli kivételt az Olasz Nagydíj, a szezon tizenkettedik versenye jelentette. Az időmérőt Senna magabiztosan nyerte, karrierje során már 26. alkalommal, míg abban a szezonban tizenkettőből tizedszer lett az övé a rajtelsőség. Prost három, Berger hat tizeddel, míg utóbbi ferraris csapattársa, Alboreto már egy másodperccel szorult a brazil mögé. A harmadik sor a két Arrowsé lett, míg a Lotus kvalifikációját egy érdekes malőr zavarta meg: a két 100T-t tévedésből az imolai és nem a monzai beállításokra kalibrálták...

senna_1988_2

A vasárnapi rajtnál Prost megelőzte Sennát, de a brazil még a célegyenesben visszaelőzte, amikor Prost motorja rakoncátlankodni kezdett. A francia erőforrása nem is javult meg, így aztán a maximumra tekert mindent, és megpróbálta tartani a lépést csapattársával, egyetlen bajnoki ellenlábasával. Nem kizárt, hogy hibába vagy túlfogyasztásba akarta hajszolni Sennát tudván, hogy ő maga nem fog célba érni.

Így is lett, féltávon túl, amikor két másodpercre felküzdötte magát Senna mögé, Prost autója megadta magát – az egyetlen alkalom volt a szezon során, hogy a Honda hibája miatt kellett egy McLarennek kiállni egy versenyből. Senna előtt ezzel nagy lehetőség adódott, hiszen három pontról alaposan megnövelhette volna előnyét a bajnoki pontverseny élén.

Már csak két kör volt hátra, amikor a győzelem felé száguldó brazil utolérte az újonc Jean-Louis Schlessert, aki Nigel Mansell bárányhimlője miatt foglalhatta el a Williams autóját. A célegyenes végi sikánban azonban nem értették meg egymást, összeütköztek, s Senna kiesett. Az eset után sokán, köztük a kommentátorként tevékenykedő James Hunt és a baleset testközelből végignéző Mauricio Gugelmin is Schlessert hibáztatták, mások viszont úgy vélték, hogy a brazil türelmetlen volt, és Prosttal nem történhetett volna meg ugyanez.

A tifosi extázisban ünnepelt: a Ferrari kettős győzelmet aratott az első Olasz Nagydíjon a legendás Enzo Ferrari halála után, és hazai pályán törték meg a McLaren uralmát. Az Arrows története egyik legjobb versenyét teljesítette, hiszen Cheever a harmadik, Warwick pedig a negyedik helyen ér célba, míg az utolsó két pontszerző hely a Newey-tervezte March-t hajtó Capellinek és a benettonos Boutsennek jutott.

A Senna kiesését okozó baleset, mely megfosztotta a wokingiakat a tökéletes szezon lehetőségétől, a McLaren vezérigazgatójában, Ron Dennisben is mély nyomokat hagyott. Amikor a 2013-as Monacói Nagydíjon találkozott Schlesserrel, így mutatta őt be egy ismerősének: „Ő az az ember, aki tönkretette az életemet.”

senna_1988

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?