DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Retro

Bajnoki cím a csapattárs halála után

Tekerjük vissza az időgép potméterét 1978-ra. Mit látunk? Az volt a három pápa éve, kettő is meghal másfél hónap alatt. Kanadára rázuhan egy orosz katonai műhold, elrabolják, majd kivégzik Aldo Morót.

Magyarországon bevezetik a személyi számot. Az autóiparban elektronikus megoldások jelennek meg, mikroprocesszoros vezérlésű befecskendezéssel dobják piacra a BMW 732 i-t. A Peugeot turbódízelt épít, a Bosch pedig az ABS fékasszisztens rendszerével lép a porondra, amelyet eleinte prémium márkákhoz ajánl. Egy igazi telivér, a Porsche 928 nyeri el az Év Autója címet.

A sajtó Lauda átigazolásától volt hangos, az osztrák bátran csapta rá az ajtót a Ferrarira kétszeres világbajnokként, ekkora skandalumra még nem volt példa. Az olaszok egyenesen árulónak nevezték, pedig a Brabhamnél olasz motorral folytatta (Alfa), olasz szponzorral (Parmalat). A Ferrari Villeneuve-vel vigasztalta magát és a Michelin gumikban bízott, a Tyrrell visszatért a hagyományos 4 kerékre. A Lotus mindenre és mindenkire fittyet hányva, egymás után vitte haza a versenytrófeákat. Chapman olyannyira kiváló gépet konstruált, hogy a briliáns tehetségű Petersonnak is elégedettséget kellett mutatnia, hogy a 2. számú autót vezetheti. De győznie csak akkor lehet, ha az első számú versenyző, az olasz-amerikai Andretti kiesik. Ez rányomta a bélyegét a szezonra.

lotus_1978



A szezon úgy festett, hogy Andrettit követte Peterson, mögöttük igyekezett a két Ferrarival Reutemann és a szilaj Villeneuve, illetve a Brabham-Alfákban Lauda és Watson. Kicsit hátrább jöttek a többiek, mint pl. a hanyatló arany-fekete Wolf volánjánál Scheckter. A versenyek izgalmát fokozta Villeneuve elszántan duhaj vezetési stílusa, és Depailler szintén többet kockáztatott a normálisnál, hogy a Tyrrellt az élmezőnybe vigye. Voltak még emlékezetes felvillanásai Patresének (Arrows) és Tambaynek (McLaren).

Monzában sajnos elbúcsúztunk Petersontól. A rajtbíró korán adta meg a jelet, a kocsik összetorlódtak, ütköztek. Vittorio Brambillát vitte el a helikopter, holott Peterson volt a súlyos sérült. A svéd pilóta a kórházban elhunyt.

Andretti – Peterson elvesztése után – még simábban nyerte a bajnokságot. Reutemann megpróbálta megcsípni az ezüstérmet, ehhez 21 pontot kellett szereznie 3 versenyen – a derék argentin mindent elkövetett, de csak 17 pontra futotta. A Lotus Peterson elárvult gépébe Jarier-t ültette az utolsó két futamra. Jarier gyors volt, pole-pozíciót ért el, leggyorsabb kört teljesített, de képtelen volt célba érni. A vb eredménye: 1. Andretti 64, 2. Peterson 51, 3. Reutemann 48 pont.

andretti_peterson

Érdemes idézni Andrettit, aki csapattársa halála után eltöprengett, hogy feldolgozza a történteket: „Érezni kell, hogy van valami, amiért megéri vállalni ezt a kockázatot. Márpedig a győzelem élménye számomra elfogadhatóvá teszi a veszélyt. Én így élem meg ezt a dolgot.”

A cikk folytatásában egy kicsit részletesebben megnézzük a világverő gépet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: