1986. június 21-én rendezték a hetedik világbajnoki futam, a Detroiti Nagydíj időmérő edzését az autóváros utcáin kialakított versenypályán. A kvalifikáció fő esélyesének Ayrton Senna számított, aki a szezon első három pole-ját egyaránt megszerezte, bár azt is meg kell jegyezni, hogy ekkor már majd két hónapja nem indulhatott az első rajtkockából: a mclarenes Prost, valamint a Williams párosa, Piquet és Mansell is begyűjtött ekkorra egy-egy rajtelsőségét.
Detroitban azonban ismét Senna bizonyult a leggyorsabbnak: több mint fél másodpercet adott Nigel Mansellnek, kétség sem fért hozzá, hogy ki a legjobb egy körön a michigani utcákon. Piquet majdnem nyolc tizedet kapott a harmadik helyen, a negyedikként záró ligier-s Arnoux közel 1,4, míg az ötödik ferraris Johansson már több mint 2 szekundum hátránnyal zárt.
Senna fölénye elképesztő volt, azt azonban nem várta meg, hogy a sajtó munkatársai előtt fürödhessen még kicsit a dicsőségben, volt ugyanis egy esemény aznap délután, mely talán még saját időmérőjénél is jobban érdekelte a Lotus fiatal versenyzőjét: Brazília világbajnoki negyeddöntőt játszott Mexikóban Franciaország ellen. Így aztán Senna egy videókazettára rögzítette legfontosabb gondolatait az időmérővel kapcsolatban, hogy valami a sajtónak is jusson, aztán pedig elhagyta a pályát, hogy keressen egy helyet, ahol megtekintheti a mérkőzést.
Végül a nap nem zárult happy enddel, hiszen hiába vezettek a brazilok, Platini még az első félidőben kiegyenlített, több gól pedig nem is született. Jöttek a tizenegyesek, ahol hiába rontott a francia csapat vezére, a gólszerző Platini, a brazil Julio Cesar rontása azt jelentette, hogy a franciák jutottak tovább az elődöntőbe.
A vereség azért is volt különösen kellemetlen, mert a Lotus Renault-motorral futott, azaz Senna sok francia szerelővel és mérnökkel dolgozott együtt, valamint egyik legfőbb riválisa, Alain Prost szintén francia volt. Másnap, miközben az „Évszázad gólja” és az „Isten keze” okozott mérhetetlen keserűséget a briteknek, brazil szurkolók egy csoportja egy transzparenst vitt a pályára, mellyel arra kérték Sennát, hogy álljon bosszút a csapatért.
A transzparenst látva Senna feltartotta hüvelykujját, jelezve, hogy elfogadta a kihívást. Teljesítette is, bár ez nem volt egyszerű, hiszen előbb egy rossz váltás, majd egy defekt miatt került hátrányba, s utóbbi esetet követően a nyolcadik helyről kellett előretörnie. Sikerült is, hiszen 26 körrel a defekt után már ő vezetett, s a nehézségek ellenére is fölényesen, fél perc előnnyel nyerte a detroiti futamot – micsoda elégtétel: a francia autóval, egy Ligier-vel induló párizsi Laffite, valamint Alain Prost előtt.