DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Amikor Raikkönen a legvégén esett ki

A 2005-ös Európa Nagydíj főként a drámai végjáték miatt maradt emlékezetes, pedig több más különlegesség is történt azon a nürburgringi hétvégén, ami egyúttal igazolta is az érvényben lévő gumiszabály hibáját.

Az idény két sokat vitatott szabály bevezetésével indult, amelyek közül az egyik a futam közbeni kerékcserék tilalma volt, a másik pedig az időmérő edzés két részre osztása, amelynek értelmében a szombat délután és vasárnap délelőtt futott egy-egy gyorskör összeadásával alakították ki a rajtrácsot, így egészen szokatlan, három perc feletti időeredményekhez kellett hozzászoktatniuk a szemüket a rajongóknak. Szerencsére nem sokáig, a nehezen követhető lebonyolítás és az a tény, hogy a televíziós társaságok nagy részét felkészületlenül érte a rajtsorrend „döntőjének” vasárnapi megrendezése, hat futam után ejtették is ezt a rendszert, és a Nürburgringtől az F1 visszatért egy olyan változathoz, amelyben egyetlen szombati időmérő dönt a másnapi felállásról.

A hétvégére ismét teljessé vált a húszfős mezőny, hiszen a BAR visszatért a benzintankkal való trükközés miatti kétfutamos eltiltásáról Jenson Buttonnal és Takuma Satóval.

Dppi_00001734_231

A rajtnál Montoya és Webber ütközött - az ausztrál kiesett, a kolumbiai több pozíciót veszített


Az egykörös időmérő rögtön szokatlan végeredményt hozott, hiszen Nick Heidfeld autózta a legjobb időt a Williamsszel, így pályafutása első - és egyetlen - pole-ját szerezte meg Kimi Raikkönen és saját csapattársa, Mark Webber előtt. A német egy tizeddel volt csak gyorsabb a finnél, és a futamon aztán kiderült, hogy ez egyenlő körülmények között nem is lett volna elég a rajtelsőséghez, hiszen az akkori szokás szerint versenyre feltankolt autóval teljesítette a mezőny a kvalifikációt, Heidfeldnek pedig hat körrel előbb ki kellett állnia első tankolására, azaz Williamse jóval könnyebb volt, mint Raikkönen McLarenje.

De súlyhátrány ide vagy oda, a finn már a rajt után átvette az első helyet, és azt főként csak a bokszkiállások során adta ki a kezéből ideiglenesen. Illetve egyszer a 30. körben is, amikor egy hiba után szélesen fordult a Ford kanyarban, ezzel lehetővé téve a könnyebb autóval érkező Heidfeld számára, hogy egy kör erejéig az élre álljon, mielőtt ismét a bokszba hajtott volna.

Raikkönen hibájának köszönhetően a második helyre felzárkózó Fernando Alonso is közeledni tudott hozzá, és bár eltolt taktikájával lehetővé vált számára, hogy néhány kört könnyebb autóval megtéve átugorja fő riválisát, végül ő is rontott, és a hajtűben sok időt veszítve csak a McLaren mögé térhetett vissza. Raikkönen eközben egy olyan, egyébként apró hibát is vétett, aminek ebben a szezonban jóval komolyabb következményei lehettek. Jacques Villeneuve lekörözésénél elfékezte magát, aminek nyomát egy a jobb első gumin keletkező folt őrizte tovább - mivel büntetés nélkül nem lehetett kereket cserélni, a finn kénytelen volt ezzel az abronccsal teljesíteni a verseny hátralévő harmadát, ami komoly vibrációkat is okozott autójában.

Dppi_00001734_254

Mégis úgy tűnt, hogy biztonságosan vezetve maga mögött tudja tartani Alonsót és begyűjtheti zsinórban harmadik győzelmét, ám az utolsó kör megkezdésekor drámai pillanatok következtek. Az egyenetlen felületű gumi a körök során olyan komoly rázkódást okozott, hogy attól elgyengült a McLaren felfüggesztése, ami ki is tört a féktávhoz érkezve, az autó pedig Raikkönennel a volánnál irányíthatatlanul a bukótérbe pördült, ahol a kavicságy mentette meg a nagyobb becsapódástól.

Alonso elsétált a győzelemmel az F1 történetének 25. olyan versenyén, amelyen az első helyezett kiléte az utolsó körben változott meg, s mivel riválisa nullázott, újabb nagy lépést tett a bajnoki cím felé. A második helyre Heidfeld jött be, míg a dobogó alsó foka így Rubens Barrichello és a Ferrari ölébe hullott.

Raikkönen drámája ugyan nem tett jót a bajnoki csata szorosságának, ám talán rámutatott arra, hogy az elsősorban a Ferrari és a Bridgestone uralmának megtörését célzó gumiszabály igenis balesetveszélyes - s talán ez is közrejátszott abban, hogy a következő évtől visszatértek a kerékcserék.

Dppi_00001734_182

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: