DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Bajnokcsapat születik

Ma van az évfordulója annak, hogy biztossá vált, hogy a Honda csapata a gyár kiszállásával is az F1-ben marad, és Brawn GP néven folytatja szereplését. Ekkor még senki sem hitte volna, mi készülődik Brackleyben...

Több hónap bizonytalanságát követően került véglegesen pont a Honda-sztori végére 2009. március 5-én. Bár egy ideig olyan híreket is lehetett hallani, hogy az autógyár kivonulása nyomán végleg véget érhet a majd négy évtizeddel még Tyrrellként alapított istálló története, március elején már egyre biztosabbnak tűnt, hogy megmenekül a csapat, s ebben kulcsszerepe lesz Nick Frynak és Ross Brawnnak.

Március 5-én csütörtökön, miközben a többi csapat Jerezben tesztelt, Nick Fry egy genfi sajtótájékoztatón már gyakorlatilag megerősítette a brackley-i istálló túlélését, bár ekkor még mindig csak annyit mondott, hogy „rövidesen” bejelentést tesznek. Erre végül aznap éjjel került sor: hivatalosan is közölték, hogy Ross Brawn vette át a csapat vezetését, mely Brawn GP néven vesz majd részt a 2009-es világbajnoki szezonban.

brawn_brawn



Ekkorra már a pilótafelállás is tisztázódott: néhány nappal korábban derült ki, hogy ha túléli a csapat a telet, mindkét versenyzőjét megtartja majd. Button és Barrichello mellett Bruno Senna neve került még szóba, ám Brawn végül a rutint választotta az ifjúi lendület helyett, amit a fiatal brazil is megértett. Mindemellett a március 5. éjféli sajtóközlemény azt is megerősítette, hogy a Mercedes látja majd el erőforrásokkal az istállót.

Ekkor még 24 nap volt hátra a szezon kezdetéig, ennyi ideje maradt a Brawnnak, hogy összeszedje és optimalizálja a csomagot. Bár a csekély időkeret mellett az sem volt jó előjel, hogy az előd, a Honda az előző szezon második felében egyetlen pontot sem szerzett, s végül csak kilencedik lett az összetettben, a Mercedes-motor és az idejekorán megkezdett fejlesztések mellett az erőviszonyok felkavarodását ígérő szabályváltozások is bizakodásra adhattak okot.

Az első shakedownra másnap került sor Silverstone-ban, ekkor vitte pályára Button először a BGP 001-et, melyet ezt követően még két teszten tökéletesíthettek. Brawn az első körök után visszafogottan nyilatkozott, a célkitűzés nem volt más, mint hogy elfogadható teljesítményt nyújtsanak majd a szezonban.

Egy héttel később aztán már mindenki róluk beszélt. Az első két barcelonai tesztnapon már az élmezőnyben volt Button és Barrichello, a harmadikon aztán a brit odalépett, és megfutotta az addigi leggyorsabb kört – több mint egy másodpercet adva a 2-3. helyezettnek. Az aggodalmat fokozhatta, hogy másnap Barrichello benézett 1:19 alá, miközben az 1:20 alatti idő is csak a szintén kettős diffúzorral szerelt Williamsnek jött össze.

Miközben a pokoli lassú McLarennél a problémák megoldásán töprengtek, a Brawnról mindenki szuperlatívuszokban beszélt. Alonso úgy nyilatkozott, hogy biztos benne, hogy a teszteken mutatott fölény valós, míg Massa arra panaszkodott, hogy nem lehet beérni a brackley-iek autójának tempóját. Az utolsó teszten aztán Button tovább fokozta az aggodalmat, a Brawn olyan formát mutatott, hogy a versenytársak már-már előre feladták a szezonnyitó futamot.

A Melbourne előtti egy hétben minden egyetlen szó körül forgott az F1-ben: diffúzor. A Brawn, a Williams és a Toyota egy nagyon ötletes, ám sokat vitatott megoldást dolgozott ki, amit nagyban hozzájárult e csapatok jó tempójához. A bojkottra, ami felmerült a sajtóban, természetesen nem került sor, de több csapat is tiltakozást, óvást helyezett kilátásba, miközben a Brawn természetesen azt állította, hogy az autójuk teljes mértékben szabályos.

Ausztráliában a három szabadedzést egyaránt Rosberg zárta az élen, az időmérőn viszont esélye sem volt az első helyen maradni a németnek – ahogy másnak sem. Jenson Button csapattársának három, a harmadik helyezett Vettelnek több mint hat másodpercet adott, és simán szerezte meg a pole-pozíciót a csapat történetének első versenyhétvégéjén.

brawn_2009_aus_win

Másnap aztán a Brawn kettős győzelmet aratott, és megindult a világbajnoki cím felé, melyet végül mind a csapat, mind Jenson Button megszerzett a szezon végén. Az istálló története ezzel véget is ért, a világbajnoki győzelmet követően a Brawnból Mercedes lett, a versenyzők távoztak, s idővel Fry és Brawn is követte őket. 2009-et pár szűk esztendő követte, ám öt év elteltével, a következő nagy átfogó technikai szabályváltozásra ismételten Brackleyben reagáltak a legjobban...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: