Az 1982-es Dél-Afrikai Nagydíj több dolog miatt is beírta magát az F1 históriás könyveibe. Egyrészről ez volt az az évi F1-es szezon nyitófordulója, ami nem is meglepő e korai, január 23-i dátum esetében. A csapatok új versenyautói ekkor gördültek először tétre menően a pályára, és részben ennek is volt betudható a sok-sok technikai probléma: többek között Nigel Mansell, Gilles Villeneuve és Riccardo Patrese is ilyen okokból esett ki a versenyből.
Emlékezetessé tette továbbá a versenyt a pilóták érdekképviselete, a GPDA által szervezett sztrájk, melynek élén Niki Lauda és Didier Pironi állt. A sorozatot akkor irányító FISA új feltételekhez kötötte volna az F1-es induláshoz szükséges szuperlicensz kiadását, mégpedig ahhoz, hogy mindegyik versenyzőnek legalább három éven át ugyanazt a csapatot kell szolgálnia. Elég abszurd megkötés volt ez, és a pilóták sztrájkja eredménnyel járt, sikerült átmeneti kompromisszumot kötnie a két félnek, így a verseny zavartalanul megrendezésre került: az összes pilóta elindult rajta.
Utólag viszont mindegyikükre 5 vagy 10 ezer amerikai dolláros büntetést szabott ki a FISA, továbbá felfüggesztett versenyeltiltással sújtotta őket. Később az FIA ezeket a büntetéseket mérsékelte, a FISA-t pedig megrótta különös elbírálásmódjáért.
Ami magát a versenyen történteket illeti, az 1982-es Dél-Afrikai Nagydíj elsősorban Alain Prost hőstettétől volt hangos. A később négy világbajnoki címet is besöprő franciának ez volt F1-es pályafutása mindössze negyedik nagydíjgyőzelme, amit annak ellenére sikerült megszereznie, hogy körülbelül fél távnál defektet kapott, és felnin gurult be a bokszba új gumiért.