Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. szeptember 19. csütörtök
Retro

Retro – Schumacher eltiltását tölti...

1994-et sajnálatos módon tragédiák és botrányok tették emlékezetessé. Utóbbiak sora odáig vezetett, hogy az Olasz Nagydíjon hogy nem vehetett részt a világbajnokság éllovasa, Michael Schumacher.

Ayrton Senna sajnálatos halálának évében Michael Schumacher dominálta a bajnokságot, az első hét versenyből hatot megnyert. Fölénye sokaknak szemet szúrt, így az FIA is kivizsgálta a motorvezérlés szoftverkódját - találtak is benne olyan részeket, amelyek illegális elektronikai segítségre utaltak, de ezek használatát nem tudták bebizonyítani. Jos Verstappen, Schumacher akkori csapattársa azonban három éve úgy nyilatkozott, a német ezekkel a szabálytalan eszközökkel lett világbajnok.

Schumacher kétversenyes eltiltásához azonban nem ez vezetett, hanem a Brit Nagydíj, amelyen a felvezető körben szabálytalanul megelőzte Damon Hill autóját. Nem töltötte le stop-and-go büntetését, ezért fekete zászlót kapott - a csapat gyors közbenjárásával aztán ezt mégis visszavonták, Schumacher leszolgálta az eredeti öt másodperces büntetést, a versenyt pedig másodikként fejezte be. A versenyző megrovást kapott, két héttel később azonban félmillió dolláros büntetésre ítélték a csapatot, a németet pedig kizárták és két további versenyről eltiltották. A Benetton fellebbezett a meglepően szigorú döntés ellen.

A Belga Nagydíjon, három évvel azelőtti bemutatkozása helyszínén Schumacher másodszor nyert, de a fenéklemez kopása miatt ebből a versenyből is kizárták. Ráadásul a silverstone-i döntést is helybenhagyták, a német így, aki 21 pontos előnnyel állt a bajnokságban, nem vehetett részt a soron következő Olasz és Portugál Nagydíjakon.

͍gy érkezett a mezőny Monzába, arra a versenyre, amelyet eredetileg meg sem tartottak volna - a vita a Lesmo kanyart érintette. Biztonsági okokból a gyors szakasz bukóterét akarták megnövelni, mivel azonban az aszfaltcsík egy parkban található, ehhez több száz éves fákat kellett volna kivágni, ezt pedig a helyi hatóságok elutasították. A pályák néha már megszállott biztonságosabbá tétele a 94-es szezonban Senna és Roland Ratzenberger halálos baleseteinek következménye volt, ennek termékeként helyeztek például egy ideiglenes lassítót a spái Eau Rouge kanyarba. Végül nem a bukóteret növelték, hanem a kanyar ívén módosítottak.

A Ferrari a bajnokság harmadik-negyedik helyén érkezett szentélyébe, Jean Alesi és Gerhard Berger pedig megszerezte az első és második rajtkockát. Az időmérő másik sztárja a Lotus csapat volt, a hatszoros egyéni és hétszeres konstruktőri bajnok már végnapjait élte, a nagydíj utáni napon csődvédelembe került, Johnny Herbert azonban egy új Mugen-motorral a negyedik rajthelyet tudta megszerezni. JJ Lehto, Schumacher helyettese a 20. pozícióba kvalifikált.

Herbert szenzációs hétvégéje a rajtig tartott, a két Ferrari mögött feljött a második helyre, Eddie Irvine azonban megforgatta hátulról, ezzel tömeges balesetet okozott az első sikánban, amelybe másokkal együtt David Coulthard és Rubens Barrichello is belekeveredett. Herbert az új rajtnál csak a bokszutcából indulhatott tartalékautóval, hamarosan pedig motorhiba vetett véget ténylegesen is versenyének. A jordanes Irvine-t vétke miatt az új rajtrács végére száműzték.

A Ferrari eleinte az első két helyen haladt az olasz közönség legnagyobb örömére, először azonban Jean Alesi esett ki az élről váltóhiba miatt, a kiállások során pedig a Williams párosa, David Coulthard és Damon Hill is megelőzte Bergert. Hill, Schumacher legközelebbi ellenfele hamarosan utolérte a fiatal skótot, Coulthard pedig segítőkészen el is engedte. 

Hill megnyerte a versenyt, ezzel 10 ponttal csökkentette lemaradását Schumacherhez képest a bajnokságban. A szezon első kettős győzelme nézett ki a Williams számára, de Coulthard autójából az utolsó körben kifogyott az üzemanyag. Gerhard Berger, aki a verseny előtt még kórházban járt röntgenvizsgálaton, mivel a bemelegítő edzésen balesetet szenvedett, a pódium második fokára állt a Ferrarival, a McLaren finnje, Mika Hakkinen kapaszkodott fel az utolsó pillanatokban a dobogóra.

A portugál versennyel együtt négy olyan futam volt 1994-ben, amikor Michael Schumacher azért nem szerzett pontot, mert kizárták vagy eltiltották. Így lehet, hogy kezdetben óriási előnye egyetlen pontra csökkent a szezonzáró Ausztrál Nagydíj előtt. Illő lezárásaként a zűrzavaros évadnak azt a fordulót sem kerülte el a botrány - de erről majd egy novemberi napon"

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?