DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 24. péntek
Rali

Szöges gumival a maximális élvezetért

Nyugalom, raliról lesz szó, mégpedig egy egészen egyediről, amiből csak egy van a világbajnokságban. A Svéd Rali 1950 óta kerül megrendezésre, és minden évben egy kimagasló esemény.

Ez az egyetlen verseny, ahol az autók az elejétől a végéig szöges gumikon száguldanak, és ezek az abroncsok hihetetlen tapadásról gondoskodnak.

A hőmérő higanyszála ezen a versenyen bőven nulla alatt tud maradni, így az utak, amik hókotrót még sosem láttak, bőségesen hóval és jéggel vannak borítva. Ezek között a különleges körülmények között vendégeskedik idén is a rali világbajnokság Svédországban. A Karlstadttól északra fekvő szakaszokon a hó mennyiség ellenére is nagy sebesség, komoly keresztben autózások, és ugratók várnak a versenyzőkre. Ha valahol, itt nagyon jó abroncsra van szükség, és maximálisan meg kell bízniuk a pilótáknak bennük, és abban hogy meg is lesz a tapadás.

Másik fontos tényező lehet a versenyen az utat szegélyező hófalak megléte, és a milyensége. Az idei évben úgy néz ki, hogy hóból nem lesz hiány, viszont csak nagyon kevesen tudják jól felmérni, hogy a hó segít, vagy foglyául tesz. Ha elég kemény a hó az út mellett, akkor az segíthet az autót irányba fordítani, és így jóval magasabb kanyarsebesség elérhető, viszont ha egy puha hófalat talál az ember, akkor az autó egyszerűen belefúródhat a hóba, ahonnan aztán a nézők nélkül nincs kiút. És még velük is komoly percekbe kerülhet a kaland.



Ezt a komoly kihívást a Michelin abroncsait használó csapatok a vadonatúj X-Ice North 3-mal próbálják kiállni, a francia gumigyártó specialistái kifejezetten erre a versenyre fejlesztették ezt a típust. A teljesen újragondolt futófelület sokkal nyitottabb, mint eddig, mégis nagymértékben javult a fék- és kanyarstabilitása. Ez nyilván csak egy a keménynél is keményebb gumikeverékkel megoldható.

A 195 milliméter széles 15 colos abroncsok keskenyebbek, mint az aszfalton illetve murván használt társai, bár nem is olyan régen még ennél is keskenyebb abroncsokat használtak ezen a versenyen, amitől igen bután tudtak kinézni a versenyautók. A profil nyitottsága a jó tapadásért felelős puha havon, így nem vagy csak sokkal nehezebben tapad a hó a profilba, illetve ha kevés hó van, és előkerül a murva, akkor is viszonylagos tapadást tudnak nyújtani.

A futófelületen 384 darab szög található, amik aszimmetrikusan vannak forgásirányosan elrendezve. Az igazi titok ezeknek a szögeknek az anyagában van, az nyílt titok, hogy valamilyen wolframmal erősített fémötvözetről van szó, de a pontos összetételt sose fogja semelyik gumigyár elárulni. Ahogy az is mindenkinek a saját titka, hogy milyen módon kerülnek rögzítésre ezek a szögek az abroncsban. Nagyon fontos, hogy tartós legyen a rögzítés, mert nem csak több mint 40 kilométernyi gyorsaságit kell a szögeknek kibírniuk, hanem az etapokat is, ahol a forgalom miatt jelentősen kevesebb a hó az úton.

A szabályok szerint a szögek, amik igazából inkább csavarokra vagy szegecsekre emlékeztetnek, 20 milliméter hosszúak lehetnek, és pontosan 6,5 milliméterre állhatnak ki az abroncsokból. Ezen 6,5 milliméterrel kapaszkodik meg a gumi a talajban, illetve a hóban és a jégben.

Ezen a versenyen a gumiválasztás sokkal kevesebb gondot fog okozni a csapatoknak, mint a Monte Carlo ralin, ugyanis maximum az lehet a kérdés, hogy egy vagy két pótkereket tegyenek az autóba. Itt ugye problematikus lehet, hogy forgásirányos abroncsról beszélünk. 24 darab X-Ice North áll mindegyik WRC-s páros rendelkezésére, tehát gumicserénként egy garnitúra, plusz 4 darab pótkeréknek. A WRC2-es csapatoknak kettővel kevesebb áll a rendelkezésére. Összesen 900 db abroncsot szállít a francia cég a svédországi Hagforsba. Ezen felül 17-en lesznek a Michelintől a versenyen a csapatok segítségére.

Az abroncsok 24-esével vannak „csomagolva” és számozva, ezek kerülnek kisorsolásra a versenyzők között minden versenyen újra és újra. Így akarják elkerülni a csalás akár legkisebb lehetőségét.

A svéd versenynek idén is az ötezres település Hagfors reptere adja a szervizparkot, míg az első szuperspeciált, szintén tradicionálisan a karlstadti lóversenypályán rendezik. Összesen 21 szakasz vár a csapatokra, aminek egy harmada mindenkinek teljesen új lesz, ennek nagy része pénteken, a szomszédos Norvégiában található.

 

A szombati napon a jól ismert Fredriksberg, Rämmen, Hagfors Sprint szakaszok jönnek, vasárnap az idei trendnek megfelelően 3 szakasz lesz, egyszer Lesjöfors és kétszer Värmullsasen, amiből a második a plusz pontot adó Power Stage. A verseny teljes távja majdnem 1500 kilométer, amiből mindössze 308 a gyorsaságik hossza.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: