DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

Videó: Így zajlott Sainzék F1-es Ferrari-tesztje Fioranóban

A Scuderiától távozó Carlos Sainz, és édesapja is vezethette az F1-es autót Fioranóban decemberben, ezzel búcsúztatták a spanyolt a vörösöktől. A Williamshez igazoló versenyző videójában végigkövethetjük, hogy hogyan zajlott az esemény, angol felirattal:

A Formula-4-be is megérkezett a halo

A Nemzetközi Automobil Szövetség monacói konferenciáján bemutatták a Formula-4 egységes autójának második generációját, amely a következő szezontól váltja a 2014 óta használatos első generációt a különböző nemzeti F4-es sorozatokban. A versenygépen számos biztonsági frissítés történt, melyek közül a legfeltűnőbbek a „behatástól védő oldalsó és frontális panelek” – így fogalmaz az FIA közleménye, melyet értelmezve rájöhetünk, hogy a Formula-1-ben már 2018 óta használt halóról van szó, amely immár a legalacsonyabb együléses kategóriába is elért.

Az autó bemutatásán az FIA elnöke, Jean Todt, az együléses osztály technikai igazgatója, Nicholas Tombazis, valamint az együlésesek sportigazgatója, Michael Masi mellett egy fiatal hölgy vett részt: ő az FIA és Ferrari által közösen szervezett női tehetségkutató győztese, Maya Weug, aki jelenleg az olaszok versenyzői akadémiájának tagja és F4-es résztvevő.

Videó: Az F3 legjobb múlt hétvégi pillanatai

Ütközés az élen, Arthur Leclerc felzárkózása, David Schumacher első futamgyőzelme - ez volt az ausztriai F3-as hétvége öt legjobb mozzanata.

A Ferrari új szimulátorral készül a 2022-es szabályokra

Elkészült a Ferrari Formula-1-es csapatának új szimulátoros létesítménye. A maranellói alakulat ezzel a komoly beruházással készül az alapvető változásokkal járó 2022-es technikai szabálymódosításokra. Az istálló közleménye szerint a szimulátor már működőképes, de a használatba vétele előtt időigényes kalibrációra van szükség, így a fejlesztőpilóták szeptemberben kezdhetik meg benne a valódi munkát. Az időzítésnek hála a csapat igénybe veheti az új technológia nyújtotta előnyöket a jövő évi autó fejlesztése során. A gárda eközben a meglévő létesítményét az idei autó finomhangolására, a versenyhétvégékre való felkészülésre és a csapat pilótaakadémiájának pallérozására használja.

A hipermodern létesítmény 360 fokos látszöggel, alacsonyabb reakcióidővel, és nagyobb sávszélességgel segíti a vörösök munkáját.

ferrari-maranello

A WEC sem megy Japánba, felhők gyülekeznek az F1-es futam felett

Versenynaptár-változásra kényszerült a WEC sorozata, ami a világjárványra való tekintettel törölte idei menetrendjéből a szeptember utolsó hétvégéjére kitűzött hatórás fuji futamot. A helyszín helyett Bahrein ugrik be, ahol így dupla fordulót rendeznek: az első, hatórás viadalt október 30-án, a szezonzáró 8 órást pedig egy héttel később, november 6-án.

Nem a WEC az egyetlen nemzetközi sorozat, ami a közelmúltban Japán miatt versenynaptárt módosított. Június második felében a MotoGP jelentett be hasonló változást, ami az F1-re nézve egyáltalán nem jó jel. A száguldó cirkusz az utolsó pillanatig kitart a Japán Nagydíj mellett, de a kilátások nem túl fényesek.

02117014_871

Fotó: FIA

Sajtó: 2022-es szezonnyitó sem lehet az Ausztrál Nagydíjból

Sajtóértesülések szerint 2022-ben sem venné vissza az F1-es versenynaptárban jól megszokott helyét a sokáig idénynyitóként szereplő Ausztrál Nagydíj. A szigetország idei nagydíját kedd reggelre fújták le a világjárvány miatt, így a helyszín 2020 után második éve marad ki a száguldó cirkusz menetrendjéből. Az ország sportminisztere, Martin Pakula a helyi sajtónak úgy nyilatkozott, a futam valószínűleg nem a megszokott szerepben tér vissza az F1-be. "Valószínűtlen, hogy jövőre az év első versenye lesz, de őszintén szólva ez számunkra kedvező lenne" - idézte a Racefans szaklap, ami hozzátette, a legvalószínűbb helyettes a tavaly is szezonnyitóként szereplő Bahreini Nagydíj lehet.

ausztralia-grid2

Fotó: DPPI

A Williamsnél tartanak a visszaeséstől

A múlt hétvégi Osztrák Nagydíjon George Russell kilencedik helyezésének köszönhetően a Williams istállója négy éve a legjobb időmérős pozícióját szerezte meg, ám a soron következő Brit Nagydíjon a csapatvezető nem számít hasonló sikerre. Az egykori reptérre épült silverstone-i vonalvezetés környékén gyakori a szeles idő, amit rosszul visel a csapat idei konstrukciója. "Sok fog múlni az idójáráson. Mindenki tudja, az autónk rosszul viselkedik szeles időben, és Silverstone-ra jellemző a gyakori légmozgás. Benne van, hogy szenvedni fogunk, de ha kisebb a légmozgás, akkor esélyünk lehet a múltkorihoz hasonló eredményre" - idézte a Racefans Jost Capitót.

A múlt hétvégi ausztriai fordulón Russell a kilencedik pozícióból rajtolva sokáig pontszerző helyet birtokolt, ám a futam végén Fernando Alonso maga mögé utasította őt, így a brit a 11. helyen ért célba.

twit-rus-bahr

Így festett a spielbergi dobogóceremónia a győzelmi pezsgő „szemszögéből”

Az Osztrák Nagydíjon visszatért a „pezsgő-onboard”:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Már nem zárkózik el a szabadkártyás beugrástól Dani Pedrosa

Az egész MotoGP-s pályafutását a Hondával töltő, számos nagydíjgyőzelme ellenére „csak” a kisebb kategóriákban vb-címig jutó Dani Pedrosa nem sokkal 2018 végi visszavonulása után a KTM tesztmotorosának állt. Az osztrák gyártó azóta látványos fejlődésen ment keresztül, több futamot is nyertek, a versenyzők és a felsővezetés pedig rendre kiemeli mindebben a spanyol szerepét is.

Amióta csak Pedrosa csatlakozott a KTM-hez, időről időre felmerült, hogy szabadkártyásként egy-egy nagydíjon is rajthoz álljon, ám mindezidáig ezt a motoros rendre visszautasította. Nemrég ismét felröppent a The-Race.com szaklap értesülései szerint, hogy az egyik spielbergi vagy a misanói fordulón elinduljon Pedrosa – aki az El Mundónak adott nyilatkozatában ezúttal már nem zárta ki ennek a lehetőségét, sőt:

„Ami a leginkább motivál a KTM-nél, hogy segíthetek fejleszteni a motort, és ennek eredményeként a versenyzők teljesítményét. Jó érzés látni azokat a technikai döntéseket is, amelyeket az én teszteredményeim alapján hoznak meg. Egy szabadkártyás indulással lehetőségünk lenne olyan paramétereket is lemérni, amelyeket egy teszten nem lehet. A KTM-es tesztpilótaságom első fázisában ennek nem volt értelme, hiszen arra fókuszáltunk, hogy felvegyem a ritmust a motorral. De most, hogy elkezdtük finomhangolni a részleteket, érdekes lehet rajthoz állni egy futamon. De nem tudom megmondani, hogy ez meg fog-e történni.”

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

pedrosa-ktm-motogp

 

Raikkönenék ütközése, Russellék csatája, Perez és a leszorítások – az Osztrák GP legjobb onboard videói

Megérkezett a szokásos összeállítás a második spielbergi versenyhétvége legjobb fedélzeti kamerás felvételeiből – a főszerepben többek között Charles Leclerc, Sergio Perez, Lando Norris és Kimi Raikkönen. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-spielberg-2-video

Ideges-optimistán várja az első sprintkvalifikációt az F1 vezetése

A jövő hétvégi Brit Nagydíjon debütál a Formula-1 idei legnagyobb újítása, a sprintkvalifikáció. A rendhagyó lebonyolítás értelmében a hagyományos időmérőt már pénteken délután megrendezik Silverstone-ban, ezt követi szombaton a nagyjából félórás sprintfutam, amelynek eredményei alapján egyfelől kialakul a vasárnapi nagydíj rajtsorrendje, másfelől az első három helyezett – szándékosan nem dobogósoknak hívjuk őket, az F1 ugyanis ezzel is szeretné különválasztani a sprintet és az „igazi” versenyt – pedig 3-2-1 leosztásban pontokat is kap.

Az újítás vegyes reakciókat váltott ki a rajongókból, s maga Ross Brawn, az F1 sportigazgatója is elismerte, hogy van benne némi feszültség az első alkalom előtt: „Ideges vagyok, ez az ismeretlen hatása. De úgy vélem, rengeteg munkát fektettünk bele, ahogy maguk a csapatok is, szóval ez nagyszerű lehetőség arra, hogy sikeres legyen!” – idézi a RaceFans.net a szakembert. Brawn korábban hangsúlyozta: nem eldöntött tény, hogy a jövőben is láthatunk majd sprintkvalifikációkat, ezt az idei sikerek alapján fogják mérlegelni, az viszont biztos, hogy a későbbiekben sem lesz minden hétvége programjának része az esemény.

brawn-f1-dppi

Az oroszlán visszatér Le Mans-ba: íme a Peugeot 9X8

Elég nagy az érdeklődés a WEC legújabb kategóriája, a Hypercar iránt, amit kiválóan mutat, hogy a korábban már egyszer sikeres LMP1-es programot futtató Peugeot is visszatér a hosszú távú versenyzés világába. Erről már 2019-ben bejelentést tettek, a mai napig viszont nem sokat lehetett arról tudni, milyen autóval állnak majd rajthoz legközelebb. A francia márka a közösségi felületein egy rövidke videóban mutatta be a 9X8 névre hallgató futurisztikus versenygépet, melyből a kategória szabályai szerint utcai verzió is készül majd. Külön érdekesség, hogy az aerodinamika úgy van megtervezve, hogy nincs szükség hátsó szárnyra.

A Peugeot autói 1990 és 1993, illetve 2007 és 2011 között versenyeztek a Le Mans-i 24 óráson, három alkalommal (1992, 1993, 2009) pedig győzni is tudtak.

Latifit megihlették a rajongói

Elképesztő rajongói alkotásokat osztott meg a közösségi oldalán Nicholas Latifi. A Williams pilótája, aki a napokban ünnepelte születésnapját, ezúttal a szurkolói által készített kreatív alkotások közül osztott meg néhányat. Ezek olyannyira elnyerték a kanadai versenyző tetszését, hogy még játékot is hirdetett, öt embert fog kiválasztani, akik rajongói pólót kaphatnak a fantasztikus kreációért cserébe.

 

Így mutat Senna F1-es karrierje futamról futamra

Újabb érdekes videóval állt elő az F1 Statistics Youtube-csatorna, amelynek készítői Aytron Senna Formula-1-es karrierjét ábrázolták a pilóta megszerzett helyezései alapján. Az animáció jól szemlélteti, pályafutása első éveiben milyen sok kiesésen kellett túltennie magát a brazil legendának, aki ezzel párhuzamosan sorra gyűjtötte a dobogós helyezéseket is.

Hegyi felfutón vezetheti az Aston Martin hiperautóját Lance Stroll

Komoly arzenállal vonul fel az idei goodwoodi Sebességfesztiválon az Aston Martin, ami a 2021-es F1-es technikája mellett az utcai hiperautóját, valamint az F1-es biztonsági és orvosi autóját is pályára viszi a július 8. és 11. között megrendezendő eseményen. Előbbi két gépet nem más, mint a márka F1-es pilótája, Lance Stroll vezetheti a fesztivál hegyi felfutóversenyén.

Az Aston Martin utcai zászlóshajója, a Valkyrie egy ezer lóerős, V12-es hibrid szörnyeteg, amit a márka eredetileg a Red Bull-lal karöltve a Le Mans-i 24 órásra fejlesztett ki. E terv azóta meghiúsult, de a típus ennek ellenére gyártásba került. Az ára árfolyamtól függően nagyjából egymilliárd forint lesz.

E5ijO3QVcAIyfIO

Fotó: Motor1

Hétköznap is nagy munka zajlik a Red Bull Ringen

Bár a következő futamig még van egy kis szünet, a Pirelli és az AlphaTauri pilótái addig sem pihenhetnek. A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója gőzerővel dolgozik a következő évben bevezetésre kerülő abroncsain, így a faenzai istállóval karöltve tesztelik 2022-ben bemutatkozó 18 colos gumikat. A Twitteren megjelent közleményből kiderül, hogy a tesztet kétnaposra tervezik, a mai napon Pierre Gasly, szerdán pedig Yuki Tsunoda viszi pályára az olasz cég új termékeit.

Nemrégiben volt már példa hasonlóra, a Francia Nagydíj helyszínén a Ferrari és Charles Leclerc próbálhatta ki az átmeneti és az esőgumikat.

Bajnokok a bowlingban

Közös bowlingozás közben beszéli meg üzleti ügyeit Gerencsér Csaba, Magyarország első jet-ski világbajnoka, örökös magyar bajnoka, a Magyar Jet-ski szövetség alelnöke, és Kiss Norbert szimulátor -ilágbajnok, többszörös kamion Európa-bajnok, hatszoros magyar bajnok, az Év autóversenyzője.

A harmadik, egymást követő évben kötött szponzori szerződést Kiss Norbert autóversenyzővel a Jet-Power Hungary Kft. amely közel negyed évszázada forgalmazza Magyarországon a kanadai-osztrák BRP márkáit, a Sea-Doo jet-skiket, a Can-Am quadokat és homokfutókat, valamint a különleges három kerekű Spider és Ryker modelleket. Az említett márkáknak a nemzetközi reklámarca egyébként sokáig szintén egy autóversenyző, bizonyos Lewis Hamilton volt. 

- Amióta Kiss Norbi a márkanagykövetünk, egy új, eddig nem tapasztalt problémával kellett szembenéznünk: annyi terméket sikerült eladnunk, hogy quadokból, jet-skikből szinte folyamatos árúhiány van - meséli mosolyogva Gerencsér Csaba, aki szerint mindez természetesen az örvendetesen növekvő keresletnek, az utóbbi másfél évben pedig a pandémia okozta sajnálatos termeléskiesésnek is köszönhető, de ettől függetlenül tény, hogy Kiss Norbi nagyszerű munkát végez a márkák népszerűsítésében, ezért is kérték fel idén a folytatásra.

Kiss Norbi elmondta, fontos számára, hogy a rendkívül magas minőségű, ugyanakkor nagyszerű ár-érték arányú prémium termékeket ő maga is szívesen használja, így meggyőződéssel tudja ajánlani másoknak. Norbi elmesélte, legelőször egy Can-Am quaddal volt dolga, amit még évekkel ezelőtt a Kamion-Eb hungaroringi versenyhétvégéjére kapott kölcsön, hogy megkönnyítse csapata tagjainak mozgását a pályán belül. 

- Sose felejtem el, hogy ezzel a Can-Am Outlanderrel vittek a dobogóhoz, aminek a legfelső fokára állhattam - meséli Kiss Norbi hozzátéve: a rotax motorral szerelt quad lényegében csütörtöktől vasárnapig meg sem állt és hibátlanul teljesített, legyen szó versenygumik, stábtagok, fotós kollégák vagy éppen alkatrészek szállításáról. A kétszeres Európa-bajnok azt is elmesélte, hogy a Jet-Power Hungaryvel folytatott együttműködés óta rendszeres vendég a cég dunaharaszti bázisán, ahol a sokak által "a jet-ski sport Hungaroringjének" tekintett tavon edzésként és kikapcsolódásként is gyakran vízimotorra pattan. A két legendás bajnok lapunknak azt is elárulta: üzleti és baráti megbeszélésükhöz gyakran használják találkozó helyként a Novotel Hotelben lévő Bowling City Budapestet, ahol nem csak gurítani, beszélgetni, de a Kiss Norbi számára rendkívül fontos húsmentes ételekben gazdag étlapról választva ebédelni vagy vacsorázni is tudnak. 

pf2_3

Érdekelnek a szép nők és a szép autók? Csatlakozz Formula Girls csoportunkhoz!

A tapasztalatok alapján nagy népszerűségnek örvend Nap Lánya rovatunk, illetve az időnként közzétett lányos-autós galériáinkat is kedvelik olvasóink. Aki hasonló tartalmakat szeretne látni, annak bizony megéri csatlakozni Formula Girls csoportunkhoz - várunk mindenkit ezen a linken!

bcrfbkt2sb679jbgs262_800

Norrist megdicsérik, Leclerc ideges - így szólt a csapatrádió az Osztrák Nagydíjon

A Formula-1 szokásos válogatása a legutóbbi futam rádióüzeneteiből - meghallgatható ezen a linken, vagy a fotóra kattintva!

pf1_8

Hegyi kerékpározással lazít Alonso

Az alábbi videó tanúsága szerint Fernando Alonso az Osztrák Nagydíjat követően Ausztriában maradt, hogy a pihenőideje egy részét a pálya környékén húzódó hegyeken töltse:

Alonso most Norristól és Giovinazzitól gyűjtött be egy-egy sisakot a gyűjteményébe

Fernando Alonso közismerten szeret sisakot cserélni versenyzőtársaival: az Osztrák Nagydíj után az újabb parádés teljesítménnyel ismét dobogóra álló Lando Norris volt a soron – valamint Antonio Giovinazzival is megejtett egy cserét a kétszeres F1-es világbajnok:

alo-sisak-1-nor

alo-sisak-2-gio