DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 23. kedd

Alonso 400. nagydíja – de mikor jön a 400. nagydíjrajt?

A nagydíjrészvételekről szóló statisztikák között sokszor az szokott kisebb-nagyobb kavarodást okozni, hogy a nagydíjak száma és a nagydíjrajtok száma sok versenyzőnél nem feltétlenül egyezik meg, hiszen ha valakit beneveznek egy hétvégére, de nem startol el, akkor utóbbi szám nem növekszik.

Jó példa erre Carlos Sainz, akinek a Mexikóvárosi GP a 205. nagydíja, de csak a 202. nagydíján fog elrajtolni (ha el fog), hiszen kétszer már a start előtt cserben hagyta az autója (2020 Belgium és 2023 Katar), idén Dzsiddában pedig vakbélproblémái miatt kellett visszalépnie a versenytől.

alonso-cota-3

Alonso neve mellé szintén háromszor került a DNS („nem rajtolt el”) bejegyzés 2001 óta tartó karrierje során. A 2001-es Belga Nagydíjon voltaképpen elstartolt, azonban a 4. körben Luciano Burti súlyos balesete miatt piros zászlóval megszakították a futamot, s az akkori szabályok értelmében az addigra kieső versenyzők, köztük Alonso hivatalosan a nem rajtolók közé kerültek. A második DNS a botrányos 2005-ös USA Nagydíjról származik, amikor mind a hét michelines csapat versenyzője a bokszba hajtott a felvezető kör végén, míg a 2017-es Orosz Nagydíjon a start előtt adta meg magát a McLarenje.

Így aztán Alonso 400. nagydíjrajtja nem ezen a hétvégén, hanem várhatóan a szezon utolsó előtti versenyén, Katarban következik majd.

Egyetlen szabadedzést tartanak a kétnapos imolai versenyhétvégén

Szokatlan kihívással szembesül az F1 mezőnye az őszi imolai fordulón. Az október elsejére kiírt Emilia-Romagna-i Nagydíj ugyanis - a sajtónaptól eltekintve - a szokásos három helyett két nap alatt lezajlik, így a csapatoknak mindössze egyetlen szabadedzésnyi ideje lesz felkészülni az időmérő edzésre és a futamra. Először szombaton délelőtt gördülhetnek autók a pályára, és aznap délután a kvalifikációt is megrendezik. A futam szokásos módon vasárnap délután kezdődik, bár az átlagosnál két órával korábban.

A Emilia-Romagna-i Nagydíj menetrendje:

szombat  10:00 - 11:30  szabadedzés
   14:00 - 15:00  időmérő edzés
vasárnap  13:10 -  futam

imolaf1

Fotó: F1

Tragikus sorsú Ferrari-pilóta fia vette át a Mercedes konstruktőri trófeáját

A Mercedesnek két trófea járt a Brit Nagydíjon az egyéni és konstruktőri futamgyőzelemért: a csapat képviseletében az istálló megbízhatósági mérnöke, Gilles Pironi lépett dobogóra és vette át az arany serleget. A név nem véletlenül ismerős: Gilles a Ferrari egykori pilótája, a tragikus sorsú Didier Pironi fia.

A francia versenyző Formula-1-es pályafutásának egy súlyos baleset vetett véget az 1982-es Német Nagydíjon, abban az évben, amikor fő esélyes volt a világbajnoki cím megszerzésére: az utolsó futamok kihagyásával is második lett az összetettben Keke Rosberg mögött. Didier Pironi 1987-ben egy motorcsónakverseny-balesetben veszítette életét. Várandós felesége a tragédiát követően adott életét a két ikerfiúnak: Didier-nek és Gilles-nek, akiket az édesapáról és a szintén tragikusan elhunyt csapattársról, Gilles Villeneuve-ről nevezett el. A sors furcsa szeszélye, hogy a nevét Ferrari-legenda után kapó Gilles Pironi 2014-ben a Mercedes alkalmazásába lépett mérnökként.

Bottas Hamiltonról: Micsoda szerencse, ******!

Kimi Raikkönen káromkodik, Sebastian Vettel panaszkodik, drámai utolsó kör - a Brit Nagydíj legjobb rádióüzeneteit gyűjtötte össze az F1. A videó ezen a linken, vagy a Youtube-ra átkattintva megtekinthető!

Bereznay Dániel: hogyan csal a Mercedes?

A magyar e-sportoló közzétett egy elemző videót.

Norris megbúbolta Ricciardót

Lando Norris kicsit szórakozott jövő évi csapattársával, Daniel Ricciardóval:

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lando really said B O N K . #F1 #Formula1 #BritishGP #LandoNorris #DanielRicciardo @landonorris @danielricciardo

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

33 éve már láthattunk hasonlót, mint amit vasárnap Hamiltontól

Lewis Hamilton defektes bal első gumival ért célba és győzött a Brit Nagydíjon, de ahogy arra Tobi Grüner, az Auto Motor und Sport szakírója által előbányászott fotó rámutat, Stefan Johansson 1987-ben hasonlóképp egy utolsó körben kapott defekttel együtt futott be a második helyen Hockenheimben:

 

Lemásolta a Mercedes 2018-as rádiózását az Alfa Romeo, csak Raikkönen kicsit idegesebb volt, mint anno Hamilton

Alighanem mindenki emlékszik a jelenetre, amikor a két évvel ezelőtti Német Nagydíjon kialakult káoszban Lewis Hamiltont előbb be akarták hívni a bokszba, majd meggondolták magukat, hogy aztán néhány pillanattal később mégis kerékcserére kérjék őt, csakhogy addigra a brit a füvön átvágva már visszatért a pályára. Hasonló jelenet játszódott le minap Silverstone-ban az Alfa Romeónál, annyi különbséggel, hogy Kimi Raikkönen némileg ingerültebben reagált, amikor mérnöke már a bokszbejáratnál kérte volna arra, hogy mégis maradjon kint a pályán: „Már túl késő, a fenébe is!” – kiabálta a finn a rádióba.

 

Ma lenne 31 éves Jules Bianchi

A mai napon ünnepelné születésnapját a 2014-es Japán Nagydíjon súlyos balesetet szenvedő és kilenc hónappal később elhunyt Jules Bianchi. A Ferrari nem feledkezett meg egykori patronáltjáról, ezzel a képpel emlékeznek a fiatalon elment tehetségre:

 

Magyar pilótát is beválogattak az Aston Martin Akadémiájára

Hefler Róbert kapott hihetetlen lehetőséget, és már a GT Open magyarországi hétvégéjén is rajthoz fog állni – a részletekről Oláh Gyárfás, az MNASZ elnöke számolt be a hivatalos Facebook-oldalán:

 

Olvasónk megálmodta: Ilyen lenne a Hyundai, ha beszállna a Formula-E-be

A Gulf-festésű McLarent is megtervező S. Veres András olvasónk egy újabb érdekes fantáziarajzot küldött nekünk: megálmodta, milyen festéssel indulna a Hyundai a Formula-E-ben, ha 2021-ben váratlanul beszállna a sorozatba – természetesen túraautó-bajnokával, Michelisz Norberttel a volán mögött. Az első dizájn a BRC Racing Team Hyundai i30 N TCR-jének festésén alapul, a másik kettőt még azelőtt tervezte, hogy bemutatták a 2020-as WTCR-gépet.

Két rekordot is megdöntött Lewis Hamilton silverstone-i győzelmével

- A legtöbb győzelem hazai versenyen 7 sikerrel. A korábbi rekorder Alain Prost, aki 6-szor nyert a Francia Nagydíjon.

- Rajttól a célig első helyen töltött versenyek: ez a 20. alkalom volt Hamilton számára. A korábbi rekordot Ayrton Senna tartotta 19-cel.

- Felkészül: legtöbb dobogós helyezés rekordja (Michel Schumacher, 155) és legtöbb futamgyőzelem rekordja (Schumacher, 91). Hamilton 154 dobogónál és 87 győzelemnél jár.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@lewishamilton breaks another record . #F1 #Formula1 #BritishGP @lewishamilton @mercedesamgf1

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Bizarr baleset: a felvezető kör legelején hajtott bele társába a motoros

Elképesztő jelenettel indult a Supersport-világbajnokság második jerezi versenye – amelyen az előző napi futamon enyhe agyrázkódást szenvedő Sebestyén Péter nem tudott rajthoz állni –, a felvezető kör elején ugyanis Axel Bassani hátulról belement Raffaele de Rosa motorjába. Az éppen a sisakplexijével babráló Bassani elesett, de riválisa MV Agustája is megsérült, a pályára került törmelékek miatt pedig be kellett lengetni a piros zászlót, így a futam csak jó 25 perc csúszással tudott elstartolni.

 

Az F1 rasszizmusellenes videójában is Raikkönen szövege a legjobb

Merthogy vasárnap óta már ilyen videója is van az F1-nek, ami a Brit Nagydíj előtti percekben debütált a televíziós közvetítésben. Az egyperces kisfilmben a mezőny minden pilótája feltűnik, olyannyira, hogy Sergio Perez is bejelentkezik a maga kis karanténjából, és még az F1-be lóhalálában visszatérő Nico Hülkenbergnek is jutott rá ideje. Végighallgatva feltűnik, hogy azért mindenkinek írtak legalább egy egymondatos szöveget, kivéve Kimi Raikkönennek, akinek szerepe annyiból áll, hogy "kiállok" (a rasszizmus ellen, mint fejezte be utána a mondatot Esteban Ocon).

A videó átkattintás után indul.

Hátborzongató, milyen profizmussal kezelte Hamilton és mérnöke az utolsó kört

Egy versenymérnök munkájának kulcsfontosságú része, hogy minden körülmények között nyugodt hangtónussal kell kommunikálnia a pilótájával, hiszen ha izgatottá, idegessé válik, azzal a versenyzőt is kizökkenti. És igen, erre még akkor is ügyelnie kell, amikor a pilóta az utolsó körben kap defektet az élen haladva, és a második helyezett rohamléptekkel kezd el felzárkózni rá.

Érdemes végighallgatni az alábbi videóban Lewis Hamilton és Peter Bonnington közötti rádiókommunikációt, amely a defekt jelentésétől a leintés pillanatáig egyirányú volt: Bono rendszeresen a pilóta fülére mondta a Verstappentől való távolságot, Hamilton pedig, torokban dobogó szív ide vagy oda, mesterien kivitelezte a feladatot három keréken is. Csak a célvonal elérésekor kezdett kicsit aggodalmaskodni, nehogy még egy kör legyen hátra, hiszen nem látta, hogy bárki is lengette volna neki a kockás zászlót.

Videó: Danyiil Kvjat bukása minden szögből

A Brit Nagydíj vasárnapján az Alpha Tauri pilótája kezdte a defektet szenvedők sorát, de akkor még senki sem sejtette, mi vár a mezőnyre az utolsó néhány körben. Kvjat óriási sebességgel veszítette el irányítását az autója felett, de szerencsére saját lábán hagyta el a helyszínt. Így mutatott az eset minden létező kameraszögből.

Éjjel bemásztak a pályára, elbújtak, majd megtrollkodták az F1-es közvetítést az aktivisták

Bár közel sem volt olyan veszélyes, mint amikor 2003-ban egy őrült befutott a pályára, mégis párhuzamba állítható a tizenhét évvel ezelőtti silverstone-i esettel ez a mostani, hiszen aktivisták ezúttal is a Formula-1-es közvetítésre irányuló figyelmet kihasználva próbálták terjeszteni üzenetüket, és sikerrel is jártak, miután ők is túljártak a pálya biztonsági őreinek eszén. Egy környezetvédő mozgalom, az Extinction Rebellion hajtotta végre a cselt, amikor a felvezető kör előtt belógatták szervezetük zászlaját a háttérben, a Club kanyar korlátján. A Brit Nagydíj leintését követően a rendőrség letartóztatta az akcióban résztvevő négyfős társaságot.

Idén a versenyhétvége lebonyolításán dolgozókon kívül senki nem tehette be a lábát a pályára, Silverstone-ban sem voltak nézők, így illegális behatolást is másképpen kellett kitervelni, mint normál esetben. A sejtések szerint az aktivisták a szombatról vasárnapra virradó éjjelen, létra segítségével jutottak be a pálya területére a Club kanyar környékén. Sikerült elbújniuk valahol a nézőtéri területen, hogy senkinek ne keltsék fel a figyelmét az F1-es futam rajtjáig, s véghezvihessék tervüket, a rózsaszín transzparens belengetését. Ez meg is történt, a televíziós közvetítésben az egész világ láthatta az akciót, és az Extinction Rebellion is büszkén számolt be róla a közösségi oldalán.

 

 

er

A Mercedes pillanat hevében megírt Twitter-bejegyzése mindent elárul a Brit Nagydíj befutójáról

A Formula-1-es csapatok Twitter-felelőseitől megszoktuk az összeszedett, informatív, jól beállított fotókkal illusztrált bejegyzéseket, amelyekkel nap mint nap ellátják a szurkolókat és az újságírókat egyaránt. Nos, a Mercedes Brit Nagydíj káoszában készített posztjára a fenti jelzők közül egyik sem illik, azonban tökéletesen szemlélteti, milyen dráma zajlott a pályáján. Tudunk azonosulni vele.

Éld át újra a Brit Nagydíj drámáját hét és fél percben

Megérkezett az F1 összefoglalója a vasárnapi futamról, amit még emlegetni fogunk egy ideig.

„Na, hát még ezt is nekem kell csinálni!” – gondolta Vettel, majd kiszállt, hogy megszerelje az autóját

A németnek a pénteki edzésnap során volt gondja a fékpedállal Silverstone-ban, majd miután beparkolt a garázsba, jobbnak látta, ha ő maga veszi kezelésbe Ferrariját. Ezt örökítette meg az alábbi felvétel.

Videó: a Brit Nagydíj időmérőjének legjobb pillanatai

Hétperces összefoglaló az idei első silverstone-i F1-es futam kvalifikációjáról. A videó a szokásos módon, átkattintás után indul el.