DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Új aszfalt a COTA-n: idén már nem lesz pattogós az austini F1-es pálya?

Évek óta dobálós, rossz minőségű aszfalton versenyeztek a különböző sorozatok Austinban, a COTA versenypályán, ahol az őszi szünet után, októberben folytatódik majd az F1-es szezon. Tavaly emlékezetes módon Lewis Hamiltont és Charles Leclerc-t ki is zárták utólag az USA Nagydíjról, mert a megengedettnél jobban elfogytak a kopóelemek a Mercedes és a Ferrari aljáról a túl sok odaverődés miatt, amire ráadásul a sprintformátum miatt nem is tudtak megfelelően felkészülni a csapatok.

Az idei évre ez változhat: nagyszabású aszfaltozás zajlik éppen Texasban, a versenyre vadonatúj lesz a réteg a pályán, ezzel tervezik megoldani az eddigi problémákat, és egy jóval simább felületen, bukkanók, úthibák nélkül szeretnék lebonyolítani a hétvégét. 

A csapatoknak így minden bizonnyal más alapbeállításokkal kell majd megérkezniük Austinba, és az új aszfalt feltérképezésére (hasmagasság, futóműhangolás, gumikezelés, stb. szempontjából) alig egy órájuk lesz, hiszen ezúttal is sprintfutamot bonyolítanak majd le az amerikai pályán.

cota

fotó: COTA

Ifjúsági dráma, románc és kaland: jön a MotoGP-ihletésű nagyjátékfilm

A Motorsport.com számolt be róla, hogy rövidesen érkezik egy MotoGP-ihletésű fikciós nagyjátékfilm. Az egyelőre Idols (azaz szabad fordításban Bálványok) cím alatt futó produkció főszereplője egy Moto2-es versenyző lesz, aki a FIM Junior GP-ből érkezik a világbajnoki mezőnybe, s aki az évad végén szabadkártyás lehetőséget kap, hogy rajthoz álljon egy MotoGP-versenyen is. A film egy akciódús ifjúsági drámát ígért románccal és kalanddal fűszerezve, a fiatalabb közönséget megcélozva. A művet többek között a Warner Bros fogja gyártani, de producer lesz az az Andrew Eaton is, aki a Rush című, Niki Lauda és James Hunt rivalizálását feldolgozó filmnél is közreműködött. Arról egyelőre nincs információ, kik játszhatják a főszereplőket.

A filmben tényleges versenyfelvételek is szerepelni fognak azok mellett, amelyeket kifejezetten erre a célra forgatnak. A forgatás a tervek szerint a 2023-as év vége felé kezdődhet és a teljes 2024-es idényt végigkísérheti, a film pedig várhatóan 2025-ben érkezhet a mozikba.

Az új projekttel ismét az F1 nyomdokaiba lép a MotoGP, hiszen a száguldó cirkusz esetén is éppen folyamatban vannak egy Brad Pitt és Lewis Hamilton nevével fémjelzett produkció előkészületei. Ott a forgatás Silverstone környékén indulhat.

motogp-start-2023_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az Aston Martin F1-es tartalékja volt a leggyorsabb a Formula-E újonctesztjén

A duplafutamos hétvége után is a berlini Tempelhof repülőtéren maradtak a Formula-E csapatai, méghozzá az újoncteszt apropóján, amelyen számos érdekes név feltűnt. Közülük a leggyorsabbnak a tavalyi Formula-2-es bajnok, az idén az Aston Martin F1-es tartalékosaként ténykedő Felipe Drugovich bizonyult, a brazil délutáni 1:05,509-es ideje a Maseratival ráadásul alig két tizeddel volt lassabb Maximilian Günther hétvégén elért legjobbjánál. Drugovich mögött a regnáló F3-as bajnok, Victor Martins következett a Nissannal, majd jött a tavaly épp a francia mögött másodikként záró, idén hozzá hasonlóan az F2-ben vitézkedő Zane Maloney az Andretti színeiben. Luca Ghiotto és Robert Svarcman fért még az első ötbe a délutáni etap során, míg a korábban a Formula-1-ben is megfordult pilóták közül Danyiil Kvjat a 9., Will Stevens a 13., Roberto Merhi pedig a 18. lett. Michelisz Norbi túraautós csapattársa, Mikel Azcona egy 12. helyezést villantott. A teljes délutáni eredménylista itt böngészhető át.

fe-drugovich-maserati-teszt

Megerősítés vagy trollkodás? Alonso Taylor Swift-számot posztolt

Mi is beszámoltunk arról a bulvárbombáról, amelyet spanyol lapok kezdtek el terjeszteni, mely szerint az eddigi kedvesével, Andrea Schlagerrel nemrég szakító Fernando Alonso a világhírű énekesnővel, Taylor Swifttel randizhat. Minden bizonnyal az Aston Martin pilótája is olvasta a pletykákat, legfrissebb TikTok-videójában ugyanis, amellyel a bakui versenyhetet vezeti fel, a háttérben Taylor Swift egyik száma, a Karma szól – amely kifejezés ráadásul a kétszeres F1-es világbajnok spanyollal is összeforrt a 2017-es monzai futamon elejtett rádiózása után. Hogy ez megerősítése-e a pletykáknak vagy csak zseniális trollkodás a cinkos kacsintást is villantó Alonso részéről, mindenki döntse el maga:

@fernandoalonso Race week era #F1 #F1TikTok #Formula1 karma sped up -

Inkognitóban, a nézőtérről szorított a BTCC-ben versenyző öccsének Hamilton

A hétvégén rendezték Doningtonban a Brit Túraautó-bajnokság szezonnyitóját Doningtonban, ahol rajthoz állt Nicolas Hamilton is. Nem is szerepelt rosszul a részleges bénulása miatt speciálisan átalakított autóval versenyző brit, ugyanis a második futamon hatodik lett, így BTCC-s karrierje során másodszor szerzett pontot. A nézőtérről pedig nem akárki szorított érte: a szakadó esőben, „álruhában” ott volt bátyja, Lewis Hamilton is, aki Instagram-sztorikban számolt be minderről.

„Hosszú ideje nem jártam Doningtonban. Rendkívül izgatott voltam, hogy átlagos nézőként szurkolhattam a testvéremnek, nagyon különleges érzés volt. Roppant büszke vagyok rád, tesó, a hatodik hely egy különleges eredmény, tényleg megérdemled. Csak így tovább!” – írta egy videó kíséretében a hétszeres F1-es világbajnok.

hamilton-btcc-insta-1

hamilton-btcc-insta-2

Átépítették a silverstone-i első kanyar bukóterét Zhou balesete miatt

Az Abbey kanyar kavicságya helyett aszfaltozott bukótér fogadja a Formula-1-es mezőnyt a júliusi Brit Nagydíjon. Guanyu Zhou hajmeresztő balesetének helyszínén leaszfaltozták a 45 méter széles sóderágyat, hogy elkerüljenek egy hasonló bukást. Stuart Pringle, a pálya ügyvezető igazgatója kiemelte: a fő problémát az jelentette, hogy Zhou fejtetőre fordult Alfa Romeója belefúródott a kavicsba, és megpattanva átugratott a gumifal felett – csak kerítés fogta meg, ahonnan lezuhanva az autó a gumifal és a kerítés közti szűk sávba ékelődött.

Leégett gyár miatt vált gumiszállítót szezon közben egy széria

A japán Super Taikyu sorozat – amelyben GT- és TCR-autók versenyeznek – már korábban bejelentette, hogy 2024-ben gumiszállítót vált, a Hankook helyett a Bridgestone biztosítja a mezőnynek termékeit. Most azonban a széria újabb közleményéből kiderült, hogy szokatlan módon a japán gyártó már a szezon közben beszáll.

A váltás oka, hogy március 12-én leégett a Hankook dél-koreai Tedzsonban található egyik gyárépülete. A tűzben, amelyben 11-en megsérültek, négyszázezer gumiabroncs veszett oda, köztük a Super Taikyu kategóriáiba szánt gumik. A Hankooknak másfél évre lesz szüksége, hogy újra el tudja látni a sorozatot. Ennélfogva a Fujiban tartott teszten a mezőny vegyesen használ Hankook- és Bridgestone-gumikat, a pályán tartott május végi 24 órás versenyen a japán gyártó a száraz pályás, a koreai az esőgumikat adja, a júliusi sugói versenytől, a szezon harmadik fordulójától pedig kizárólag Bridgestone-gumik állnak rendelkezésre.

Ijesztő pillanatok után Kyle Busch szinte üzemanyag nélkül nyert Talladegán

A tekintélyes múltra visszatekintő Talladega Superspeeswayen folytatódott a NASCAR Cup Series, ahol Denny Hamlin és Aric Almirola várták az első sorból a zöld jelzést. Az aszfaltcsík elég híres arról, hogy egy apróbb hiba után is óriásit lehet bukni, a nagyobb balesetek pedig most sem maradtak el, ugyanakkor a mezőny sokáig tiszta versenyt futott. A verseny első felében alig volt szükség a sárga zászlóra, igaz amikor Chase Briscoe csúszott be keresztbe a pitroad irányába, az sokaknak esélyt adott. Ennek a sárgának köszönhetően tört előre például a Hendrick Motorsports gárdája a mezőny hátsó részéből, így az első szakaszt végül a 29. helyről induló Chase Elliott nyerte meg, aki a második etapot is elvihette volna, ám ott a leintésnél Almirola az utolsó pillanatokban előzte meg őt.

A végjátékhoz közeledve aztán a 23XI Racing és a Joe Gibbs Racing Toyotái tűntek az egyik legnagyobb esélyesnek, mellettük pedig a Forddal versenyzők különítménye alkotott egy hosszú sort Harrison Burton vezetésével, aki első győzelméért hajtott. Burton álmai aztán a mögötte autózó Noah Gragson lökése miatt törtek össze, ezt a balesetet viszont még további három követte a folytatásban. Öt kör volt még hátra, amikor Joey Logano és Corey LaJoie összeütköztek, így a hosszabbítás következhetett, ami a lehető legrosszabb hír volt az élmezőny jelentős részének. Sokan már ekkor is nagyon kevés üzemanyaggal rendelkeztek, így a például a versenyt ekkor vezető Ryan Blaney, vagy a 17. helyről induló Kyle Busch is kockáztatott azzal, hogy nem jöttek ki tankolni a legvégén, főként úgy, hogy kétszeri hosszabbításra volt szükség, de mégis nekik lett igazuk.

Az első próbálkozásánál ugyanis egy rémisztő baleset borzolta a kedélyeket. Ross Chastain merészen tört volna előre, amikor bement két autó közé, így viszont csak Gragson és a mögöttük érkező Kyle Larson versenyét tette tönkre. Utóbbi ráadásul hálát mondhat az égieknek, hogy megúszta az esetet, mivel visszasodródott a pályára, Ryan Preece pedig akkora erővel csapódott bele, hogy a bukókeret is meghajlott az 5-ös számú versenygépben. Ezek után következhetett a második hosszabbítás, ahol ismét jött egy baleset Bubba Wallace hibája után, ez viszont már a fehér zászló után történt, vagyis a verseny végét, egyúttal Busch győzelmét is jelentette. Mögötte Blaney lett a második, a 10. pozícióból induló Chris Buescher a harmadik, Chase Briscoe pedig a korábbi bakija ellenére is negyedik helyen zárt.  

Videó: Tüntetők rontottak a rajtrácsra a Formula-E versenye előtt

Korábban már beszámoltunk róla, hogy az FE Berlin ePrix rajtja előtt klímaaktivisták rohantak a pályára, akik tüntetésükkel megzavarták a rajtprocedúrát. Lent videón az eset.

Az akciót a német Letzte Generation (Utolsó Generáció) csoport vállalta magára, amely már korábban kihirdette, számos akciót tervez Németországban és le akarja bénítani Berlint, így hívva fel a figyelmet a klímaváltozásra.

A Formula-E pilótái sem értik, miért pont a környezettudatos és fenntartható elveket való sorozatot szemelték ki maguknak. „Nem igazán tudom megérteni ezeket az embereket, hiszen itt a Formula-E-ben a környezet segítéséért állunk ki” – mondta a pole-pozícióból induló Robin Frijns. A korábbi bajnok Antonio Felix da Costa pedig így nyilatkozott: „Mind ugyanazért küzdünk, nem? Ez a legrosszabb kategória a motorsportban, amit választhattak, hiszen messze a legkörnyezetbarátabb, legfenntarthatóbb, zéró kibocsátású széria vagyunk.”

FE: Tüntetéssel indult, Cassidy-győzelemmel zárult a Berlin ePrix

A tempelhofi verseny rajtja előtt tüntetők lepték el a pályát, akik leültek a pályára, ezzel késleltetve a rajtprocedúrát. Az aszfaltsík gyors átvizsgálása után végül elrajtolt a mezőny, a pole.pozíciós Robin Frijns vezetésével. A tegnapi versenyhez hasonlóan az élmenők ezúttal is gyorsan felvették a támadómódot, és beolvadtak a középmezőnybe, hogy értékes energiát spóroljanak a verseny végére, számításaik azonban nem jöttek be, mert a futam záró szakaszában Nick Cassidy, Jake Dennis és Jean-Eric Vergne találták magukat az élen, azonban az új-zélandi versenyzőt egyikük sem tudta megelőzni. A pontverseny éllovasa, Pascal Wehrlein csak hetedikként ért célba, így előnye négy pontra csökkent a monacói hétvége előtt.


                                                                  Tüntetők zavarták meg a rajtprocedúrát

Újra csigolyatörést okozott a hurkakerékvető

A hurkakerékvetők használata már korábban is heves vitákat vetett fel a formulaautókkal való versenyzés világában, most pedig újabb sérülést okozott az említett pályaelem. Az olasz F4-es bajnokság mellett, ahol volt egy csúnya rajtbaleset, az Alpine regionális Európa-bajnokságának aktuális fordulóját is Imolában rendezték, ahol az RPM versenyzője, Adam Fritzgerald a kavicságyban landolt, ami gyakorlatilag véget is vettt a versenynek.

A közvetítésben nem is mutatták meg, hogy mi is történt pontosan, ám a csapat nem sokkal később felháborodott bejegyzésben reagált a történtekre a közösségi oldalakon, mondván egy hurkakerékvető repítette meg úgy Fitzgerald autóját, hogy az felborult, aminek következtében három csigolyája is eltörött a piótának. Azóta a csapat egyik képviselője megerősítette a csigolyatörést, hozzátéve, hogy nem történt ennél súlyosabb gerincsérülés szerencsére. A levélben feltették a költői kérdést:"Mikor látjuk már be, hogy a hurkáknak semmi keresnivalójuk a formulaautózás világában?"

A hurkakerékvetők nem először okoznak gondot, elég csak Alex Peroni 2019-es esetére gondolni, amikor a Parabolicában repült el irreális módon az olasz versenyző, ő akkor egy törött csigolyával megúszta, de a tavalyi F2-es silverstone-i versenyen is hajmeresztő pillanatoknak lehettünk szemtanúi.

Alex Peroni balesete:

Óriási rajtbaleset az olasz F4-es bajnokságban

Hatalmas balesettel kezdődött az olasz F4-es bajnokság imolai futama vasárnap, ahol a pole-pozícióból induló Ugo Ugochukwu lefulladt a rajtrácson. A Prema versenyzőjét mindenki szépen kikerülte, kivéve a leghátulról érkező Andrea Frasinetti, aki eltalálta őt hátulról, majd a levegőbe repült. Szerencsére mindkét pilóta sértetlenül sétált el az esetet követően. Nem ez volt vasárnap az egyetlen ijesztő borulás, hiszen hajnalban a NASCAR Xfinity Series futamán is történt egy hatalmas baleset.

Döbbenet: Életveszélyes tömegverekedés az út közepén a Horvát Ralin

Elképesztő képsorokat rögzített a Horvát Rali egyik nézője. Két férfi szólalkozott össze az úttesttől néhány méterre lévő domboldalon, majd vitájukat az úton folytatták. Ekkor több másik néző, a rendezők és egy rendőr is közbelépett, ebben a pillanatban legalább tízen álltak az úttesten. Végül - nagy nehezen - sikerült mindenkit letessékelni a fűbe, ám amikor az utolsó személy is lelépett az úttestről - aki egy rendező volt -, mindössze másodperceken múlt, hogy újabb tragédia történjen a rali világában, aminek mostanában nem vagyunk híján, hiszen Sebastien Ogier nem sokkal az eset után érkezett meg az ugratóhoz.

Csináltad már vagy sem? - újabb kérdezz-felelek az F1-es pilótákkal

Az F1-esek legújabb kérdezz-felelek játéka a képre kattintva tekinthető meg!

A NASCAR-szezon eddigi legnagyobb bukását szenvedte el Perkins

Óriási baleset történt a NASCAR Xfinity Series talladegai versenyén. Dexter Stacey megcsúszása indította el a lavinát, aki hátulról megpöckölte Blaine Perking autóját. A 66-os számú Chevrolet irányíthatatlanul csapódott a falba, de ennél is látványosabb képsorok következtek: Blaine Perkins a kisebb lökés hatására elvesztette az autó hátulját, a jobb oldali falnak csapódott, majd a mögötte érkező Jade Buford oldalról eltalálta őt, aminek következtében többször is megpördült az autó a levegőben. Perkinst a helyi kórházba szállították az esetet követően, de az autóból maga szállt ki, és azóta meg is erősítették, hogy rendben van. A kaotikus versenyt végül Jeb Burton nyerte.

Videó: Húsz alkalom, mikor furcsaság történt az F1-ben

Az F1 YouTube-csatornája összegyűjtött húsz olyan esetet, ami nem mindennap történik meg a száguldó cirkuszban. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Kvjat akár Raikkönen helyét is átvehette volna

Érdekes dolgot árult el Danyiil Kvjat. Az orosz versenyző, aki nemrégiben csatlakozott a Lamborghini gyári versenyzőihez a WEC-program kapcsán, a Track Limits podcast vendége volt, ahol természetesen F1-es pályafutása volt a fő téma, ott pedig elárulta, hogy adott esetben akár a Ferrari versenyzője is lehetett volna. A most 28 esztendős pilóta 2014-ben töltött el egyetlen évet a Toro Rosso színeiben, majd Sebastian Vettel távozása után feljebb lépett a ranglétrán, így a Red Bull pilótája lett, 2016-ban viszont szezon közben fokozták le és cseréltek helyet Max Verstappennel. Később aztán innen is elkerült, ekkor lett a maranellóiak fejlesztőpilótája, ahol egy komoly esélyt kínáltak fel neki elmondása alapján.

„Akkoriban tettek egy ajánlatot, hogy álljak be Kimi helyére és legyek a Ferrari versenyzője. Nem sokan tudnak róla, de ez történt a függöny mögött. "Mentálisan is nagyon nehéz helyzet volt számomra, hogy a Ferrari ezt akarta. Láttam a szerződést magam előtt, aztán visszamentem a Toro Rossóhoz” – mondta el Kvjat, aki később még két idényt eltöltött az energiaitalosok fiókcsapatánál.

Helmut Marko sem hiszi el a Carlos Sainz körüli pletykákat

A közelmúltban jó néhány helyen megjelentek olyan hírek, amelyek szerint a spanyol pilóta 2026-tól az Audi kötelékébe kerülhet, néhány napja pedig az El Nacional című spanyol már arról írt, hogy a 28 éves pilótával nem elégedettek a Ferrarinál. Maga az érintett ezt cáfolta nemrégiben, továbbá leszögezte, hogy nagyon idegesítik a különféle szóbeszédek. Hasonlóan vélekedett erről a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is, aki néhány éve együtt dolgozhatott a tehetséges versenyzővel, amikor még a Toro Rosso pilótája volt. „Manapság mindenki azt tesz fel a netre, amit csak akar. Már régen nem lehetett ellenőrizni az üzeneteket. Miért búcsúzna el a Ferrari Carlostól? Ennek semmi értelme. Carlos jó helyen van, a Ferrarinak pedig jelenleg más gondjai is vannak, mint rajta aggódni” – mondta el a 79 éves osztrák az F1-Insidernek.

Az Indy 500 még az austini F1-es futamot is megelőzte a népszerűségi versenyben

A hagyományoknak megfelelően ismét kiírták a 10Best Reader’s Choice Awards nevű pályázatot az USA Today részéről, ahol rengeteg kategórián belül szavazhatják meg az olvasók kedvenc helyeiket a világban, majd ezekből állnak össze a tízes listák. Ennek alapján a legjobb hullámvasutak, benzinkutak, víziparkok, légibemutatók, de még a motorsport események is rangsorolva lettek, akárcsak a NASCAR egyes pályái. A tíz legjobb motorsport eseményt taglaló kategóriát 2023-ban az Indianapolis 500 nyerte, amely mögött az F1 USA Nagydíja lett a második, míg a dobogó legalsó fokát az iowai Knoxville Nationals szerezte meg. Érdekesség, hogy a listán olyanok is szerepeltek, mint a szintén legendás Pikes Peak, vagy a Daytona 500, illetőleg az ugyanott rendezett 24 órás viadal, melyeknek sorban a negyedik, a nyolcadik, valamint a tizedik pozíciók jutottak.

Melyik különleges festést választja a Red Bull Miamiban?

Az bajnokistálló még februári csapatbemutatóján harangozta be, hogy a három Egyesült Államokban tartott nagydíjon különleges fényezéssel vesz részt, melyet rajongók tervezhetnek meg. Az első kör, a május 5-7-i Miami Nagydíj közeleg: a csapat meg is mutatott három látványos pályamunkát a május 3-i eredményhirdetés előtt. Vajon ezek egyike lesz a nyertes dizájn, amelybe beöltöztetik az RB19-et?

Formula-E: Véget ért a pole-széria, Buemi az idei első duplázó

Miután a szezon első hat versenyén hat különböző pilóta indult a rajtelső helyről – az előző idényt is nézve pedig kilencből kilenc – a sorozatnak Sebastien Buemi vetett véget Berlinben az első versenynapon: az Envision svájcija idén egyszer, a szaúdi nyitófutamon már kiharcolta az első rajtkockát. 16. rajtelsőségével a széria rekorderévé vált a pole-pozíciók számát tekintve.

Buemi a döntő párharcban Sam Birdöt utasította a második helyre – a jaguaros két tizedmásodperccel lassabb volt az elődöntőben futott körénél. Harmadik rajtkockába kvalifikált a címvédő Stoffel Vandoorne, aki Buemihez hasonlóan idei első dobogójára pályázik, mellőle Dan Ticktum indul.

A bajnokság második és harmadik helyezettje, Jake Dennis és Nick Cassidy indulnak a harmadik sorból, a világbajnoki éllovas Pascal Wehrlein azonban csak a 15. rajtkockába kvalifikált új karosszériával – indiai balesete óta két hónapon át versenyzett változatlan monocoque-kal, a Porsche azonban a hazai verseny előtt repedést fedezett fel. A Berlin ePrix szombati futama 15:00-kor indul.