DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

A Ferrari is leigazolhatta volna Antonellit?

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj pénteki első szabadedzésén Lewis Hamilton autójában mutatkozik be Andrea Kimi Antonelli, aki vélhetően 2025-ben át is veszi a Ferrarihoz távozó hétszeres világbajnok ülését – sőt, a várakozások szerint ezt Monzában meg is erősítheti a Mercedes. A 18. életévét a napokban betöltő olaszt generációja egyik legnagyobb tehetségének tartják, amit igazol is az előző évek eredménysora a juniorszériákban, így nem véletlen, hogy a Mercedes már jó ideje a pártfogásába vette őt.

Ám mint azt a Red Bull F1-es tanácsadója, Helmut Marko most elárulta: akár egy másik élgárda is megszerezhette volna magának Antonellit a gokartos évei alatt/után. „A Tony Kartnál versenyzett. A Tony Kartnak a múltban együttműködése volt a Ferrarival, és persze mi is figyeltük őt valamennyire, de nem szerezhetjük meg az összes pilótát, különösen ha még annyira fiatalok. És nyilván a Ferrari végül nem igazolta le Antonellit, még ha övék is lett volna az első választás, így végül a Mercedes írt alá vele. Aztán most majd meglátjuk. Eddig jól teljesített, de meglátjuk, mire megy a Formula-1-ben” – nyilatkozta az Inside Line podcast adásában Marko, aki hozzátette: túl sok információja ugyan nincs most Antonelliről, de úgy érzi, Max Verstappennel annak idején bizonyították, hogy ha gyors és érett a fiatal versenyzője egy csapatnak, akkor érdemes megadni neki az esélyt az F1-ben.

antonelli-prema

Reggel 7-kor lesz az F1-es futam, de több más esemény is vár ránk vasárnap

Az F1-es Ausztrál Nagydíjjal indulhat a vasárnap, de utána nézhetünk Formula-E-t, Superbike-ot, MotoGP-t, este pedig zárásként egy jó IndyCar-futamot is - minden, mi szem-szájnak ingere.

Íme tehát a vasárnapi program:

07:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

08:30-09:00 Formula-E, harmadik szabadedzés

10:40-12:00 Formula-E, második időmérő edzés 

11:00 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)

14:00 Superbike, második futam (Aréna4)

15:00 Formula-E, második futam (Eurosport 1)

18:20 Moto2, futam (Aréna4)

20:00 MotoGP, futam (Aréna4)

21:30 Moto3, futam (Aréna4)

21:45 Indycar, futam

sainz-fp1-ferrari-aus

fotó: Ferrari

Közlekedésbiztonsági kampányt csinált az F1-ből az ausztrál rendőrség

Három szezonnyi szünet után tért vissza Ausztráliába a Formula-1, így természetesen nagy a felhajtás a verseny körül. A nyugat-ausztráliai rendőrség pedig meg is találta, hogyan húzhatna hasznot a médiafigyelemből. „Csak emlékeztetőként, a Formula-1 Melbourne-ben versenyez, és nem Perth-ben. És Daniel Ricciardo sem te vagy. Kérjük, vezess óvatosan” – szól az ötletes Facebook-poszt.

Betiltják a „Verstappen-taktikát” az SC-újraindításoknál

A legutóbbi három nagydíjon – beleértve a 2021-es évadzárót is – egyaránt azt a taktikát láthattuk Max Verstappentől, hogy a biztonsági autós fázist követő újraindításnál az aktuális éllovas mellé helyezkedett. Talán erre is reagálva jelezte Niels Wittich versenyigazgató az Ausztrál Nagydíj szombat délelőttjén a versenyzőknek, hogy többé nem lesz lehetőségük erre: mostantól a pilóták nem mehetnek az előttük haladó mellé az újraindítást megelőzően.

A szabály úgy fogalmaz egyébként, hogy miután a safety car lekapcsolta a lámpáját, a versenyzők nem gyorsíthatnak és fékezhetnek kiszámíthatatlan és veszélyes módon. Most ezt pontosította Wittich azzal, hogy egymás mellé sem mehetnek: jegyzeteiben kihangsúlyozta a versenyigazgató, hogy nem kell az elöl haladó ívét követni, de az autók nem érhetnek egymás mellé.

leclerc-verstappen-dzsidda-dppi

Hivatalos: Leclerc megtarthatja a pole-t

Nem született elmarasztaló ítélet Charles Leclerc ügyében: a pole-szerzőt azért idézték be a stewardok elé, mert túl lassan teljesített egy levezető, bokszba bevezető kört. A meghallgatás során azonban Leclerc elmondta, hogy azt a kört eredetileg az autó lehűtésére szánta és csak közben döntöttek úgy, hogy inkább menjen vissza a bokszba, erre (a hűtőkörre) pedig nem vonatkozik a korábban meghatározott minimumidő. 

A monacói lassúságát pedig az okozta, hogy óriási volt a forgalom a pályán és mindent megtett annak érdekében, hogy senkit ne tartson fel, mindenki elől jól félre tudjon húzódni, ez pedig rengeteg idejébe került. Az FIA elfogadta az indoklást és úgy határozott, hogy nem szükséges további intézkedés, nem szükséges büntetés.

Ugyanilyen indoklással ugyanígy nem kapott semmilyen szankciót ugyanezért a tettért Guanyu Zhou, nem úgy viszont Yuki Tsunoda: a japánt semmilyen forgalom nem akadályozta, senkire sem kellett figyelnie, egyszerűen nem tartotta be az előírt minimumidőt a bokszba bevezető körénél. Emiatt a stewardok megrovásban részesítették és kiemelték, hogy ez már a harmadik megrovása ebben a szezonban - három versenyhétvége alatt az nem kevés.

Érdekesség: a stewardok mindhárom határozat végén külön kiemelték, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy lehet fellebbezni.

-00122008_977

Megszületett a döntés Perez ügyében

Sárga zászló jelzés idején elkövetett "nemlassítás" miatt idézték be Sergio Perezt a versenyfelügyelők a melbourne-i időmérő után, de végül nem büntették meg a mexikóit. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már korábban jelezte, hogy átadták a szükséges adatokat az illetékeseknek és szerinte egyértelmű, hogy Perez elvette a gázt a sárga jelzésnél, ami több tizedmásodpercébe került.

Ezt végül a felügyelők is így látták: a határozat szerint a pilóta hetven méterrel előbb emelte el a gázt, ötven méterrel előbb fékezett és 14 km/h-val lassabban fordult a kérdéses részen, mint az előző körében. Emiatt úgy ítélték meg, hogy megfelelően járt el és nem szükséges további intézkedés az ügyben, vagyis a mexikói megtarthatja a kvalifikáción megszerzett harmadik helyét.

perr_1

fotó: dppi

Leclerc-t is beidézték, veszélyben a pole?

Váratlan fejlemény: ugyan eddig erre nem utalt semmi, de órákkal a melbourne-i időmérő után beidézték a versenyfelügyelők Charles Leclerc-t. Az ok: állítólag indokolatlanul lassan haladt egy bokszba bevezető körén - emiatt veszélybe kerülhet a pole-pozíciója is. Ugyanilyen váddal szintén beidézték Yuki Tsunodát és Guanyu Zhout is - várjuk a döntést...

16_6

fotó: Scuderia Ferrari

Bajban a Williams, Albont kizárhatják

Az Ausztrál Nagydíj versenyirányítása beidézte a Williams képviselőjét, mivel a csapat megsértette az FIA technikai szabályzatának 6.5.2-es cikkelyét. Az FIA arról tájékoztatta az illetékeseket, hogy Alexander Albon autójából az időmérő után nem sikerült kinyerni az előírásoknak megfelelő mennyiségű üzemanyagot. Albonra a Q1 végén rászólt a csapat, hogy azonnal állítsa meg az autót, aki így is tett, de az ellenőrzés során egy liter helyett csak 0,33 liter üzemanyagot tudtak levenni a Williamsből. 

Ha a csapat nem tudja világosan megvédeni az ügyet, akkor ez kizárást fog jelenteni az időmérőről, a szabály világos és voltak már erre precedensek - emlékezhetünk például Sebastian Vettel tavalyi hungaroringi esetére.

alb2

fotó: dppi

Formula-E: Vandoorne a pole-ban, élre állt a Mercedes

Rómában vendégeskedik a hétvégén a Formula-E mezőnye egy duplafutamos forduló keretében. A szombati kvalifikáció Stoffel Vandoorne sikerét hozta: a belga idén már másodjára szerzett pole-pozíciót, míg csapata, a Mercedes harmadszor négy verseny alatt – a mostaniért járó három bónuszponttal a németek gyári alakulata élre is állt a vb-tabellán. Vandoorne a kieséses rendszerű időmérő végén a döntőben az Envision pilótáját, Robin Frijns győzte le, aki az elődöntőben pedig a másik Mercedes-versenyzőt, a címvédő Nyck de Vriest búcsúztatta. Vandoorne útja sem volt könnyebb, hiszen neki Jean-Eric Vergne és Antonio Felix da Costa ellen is meg kellett mérkőznie a fináléig vezető úton.

A legutóbbi, mexikói hétvégén kettős győzelmet arató Porschék a negyeddöntőben szálltak ki a harcból, a Pascal Wehrlein, André Lotterer duó a negyedik sorból várhatja majd a startot. Viszont még hozzájuk képest is gyengén szerepelt a világbajnokságot vezető Edoardo Mortara, aki a csoportkörből sem lépett tovább, s csupán a 11. rajtkockába állhat majd fel. Az első Róma ePrix ma délután 15 órakor rajtol.

vandoorne-pole-mercedes-fe_1

Három rajthelyébe és két büntetőpontjába került Strollnak a bizarr időmérős baleset – videó

Furcsa incidens történt a Q1 végén Melbourne-ben: Nicholas Latifi akart elmenni Lance Stroll mellett, az Aston Martin pilótája azonban ráhúzta az autóját, aminek ütközés lett a vége. A Williams csúnyán összetört, de az Aston is megsérült – azok után, hogy nem sokkal korábban végeztek a szerelők a harmadik edzésen történt baleset javításával.

A felügyelők természetesen kivizsgálták a balesetet, és nem meglepő módon Strollt találták vétkesnek: a stewardok indoklása szerint a pilóta nem érzékelte és nem volt tudatában annak, hol is van Latifi a pályán, így túlnyomórészt ő tehető felelőssé az ütközésért. Strollt emiatt három rajthellyel hátrébb sorolták, aminek nincs sok jelentősége, hiszen eleve mért idő nélkül az utolsó helyen végzett a kvalifikáción, emellett két büntetőpontot is felírtak a licencére, így már hétnél jár a versenyző.

Vizsgálják Perezt, elvesztheti a harmadik rajtkockát

Az időmérőt követően vizsgálatot indítottak az Ausztrál Nagydíj versenyfelügyelői, meghallgatásra berendelve a harmadik helyen végző Sergio Perezt és a Red Bull csapatának képviselőjét. A sárga zászlós eset a Q2-ben történt, George Russell kicsúszása után: a 11-es kanyarban érvényben volt a figyelmeztetés, de Perez a gyanú szerint nem lassított elegendően.

A hasonló esetekben általában háromhelyes rajtbüntetés jár, ami Lando Norrist léptetné elő a harmadik rajtkockába, és a két Mercedes is nyerne egy-egy pozíciót. Christian Horner szerint azonban nem történt szabályszegés: „Alaposan visszanéztük és továbbítottuk az infókat a versenyirányításnak. Az adatokban egyértelműen látható az elemelés, ami miatt Checo legalább három-négy tizedet veszített” – mondta a Sky csatornának csapatfőnök, aki nem tart a büntetéstől.

Vettelt ismét megbüntették, kezd sokba kerülni neki ez a hétvége

Ahogy arról már beszámoltunk, Sebastian Vettelt ötezer euróra büntették, amiért pénteken robogóra pattant és azzal gurult vissza a bokszba az első szabadedzésen, amikor megadta magát az Aston Martin. A négyszeres világbajnoknak a szombat sem alakult jobban: egyrészt hibázott és összetörte az autóját a harmadik gyakorláson, majd ugyan az utolsó utáni pillanatban a csapat összerakta azt, de érdemi kört már nem tudott vele menni. Egy hiba viszont még maradt: átlépte a sebességhatárt a bokszutcában (85,1km/h-val haladt), így újabb büntetést róttak rá, ezúttal hatszáz eurót.

A futam előtt tehát 5600 eurós büntetésnél és egy összetört autónál tart - neki még csak ez az első versenyhétvégéje idén, de eddig túl sok pozitívum még nem történt vele...

seb_2

 

 

Quartararo menedzsere megerősítette: tárgyalnak más gyártókkal

Hónapok óta keringenek olyan pletykák, hogy Fabio Quartararo esetleg távozhat a 2022-es szezon után a Yamahától – főleg annak fényében, hogy a MotoGP regnáló világbajnoka már az ősz vége óta folyamatosan elégedetlen azzal, hogy nem igazán lépnek előre a motorral: mindenekelőtt a végsebesség terén tapasztalható lemaradásukat és a tapadás időnkénti hiányát szokta emlegetni a francia. A címvédőt elsősorban a Hondával hozták szóba, a pletykákra a minap maga Quartararo is reagált, most pedig a versenyző menedzsere, Eric Mahe beszélt a jövőről a MotoGP.com riporterének:

„Nincsenek fejlemények. Megnézzük az összes paramétert, fogalmazzunk így. Tudnunk kell, hol érheti el a legjobb eredményeket Fabio ezen a ponton. És szerencsések vagyunk, mert néhány éve az ilyen döntéseknek 18 hónappal korábban meg kellett születniük, de most nem vagyunk sietségben. Úgy gondolom, a Yamaha részéről sincs sietség, úgyhogy mindent megvizsgálunk, aztán meglátjuk, mi lesz. Nem ajánlatok kérdése ez, tárgyalunk. Igyekszünk felmérni, mi lenne a legjobb Fabiónak.”

Arra a kérdésre, hogy egyeztetnek-e a Yamahán kívüli gyártókkal is, így felelt Mahe: „Igen, egyértelműen. Nagyon tiszteljük a Yamahát, de bizonyos okok miatt, amelyekről nem beszélhetek, át kell gondolnunk ezt” – fogalmazott a menedzser, aki azt ugyanakkor nem árulta el, pontosan mely márkáról vagy csapatról van szó.

quartararo-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Mostantól a versenyzők alsóneműit is szigorúbban ellenőrizni fogják

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéje előtt Niels Wittich versenyigazgató külön emlékeztette a pilótákat arra, hogy a szabályok értelmében a Formula-1-es autóban ülve nem viselhetnek magukon ékszereket. Nem ez lesz az egyetlen terület azonban, ahol az új versenyigazgató szigorúbban fogja ellenőrizni az előírások betartását: a Motorsport.com arról számolt be, hogy a pénteki versenyzői megbeszélésén Wittich jelezte, hogy komolyabban ellenőrizni fogják, pontosan milyen alsóneműt viselnek a pilóták az overall alatt.

A szabálykönyv értelmében a versenyzőknek az FIA által homologizált kesztyűket, hosszú alsóneműt, balaklavát, zoknikat és cipőket kell viselniük, természetesen elsősorban biztonsági okokból: a ruháknak védeniük kell a pilótákat tűz esetén is. Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője a szombati melbourne-i sajtótájékoztatón egyébként arról beszélt, hogy „szórakoztató” volt mindezek miatt a versenyzők előző napi megbeszélése, amely a beszámolók szerint valóban kétórásra nyúlt, mivel a mezőny tagjai pontosításokat kértek az alsóneműs szigorítás kapcsán. A hírek szerint egyébként főként annak kapcsán merültek fel aggályok, hogy mi történik, ha egy tűzeset során a versenyzők műszálas ruhát viselnek.

Érdekesség, hogy néhány éve a Formula-E-ben volt kisebb botrány nem megfelelő alsónemű viselése miatt: Lucas di Grassit, André Lotterert és Jean-Eric Vergne-t egyaránt szankcionálták emiatt.

f1-versenyzok-ruha-dppi

Salgó Rali, Oláh Gyárfás és F1-nosztalgia az áprilisi AFM-ben

A műsor tartalmából:

- A Salgó Ralival kezdetét vette a magyar bajnoki szezon.

- Stúdiónkban járt az MNASZ elnöke, Oláh Gyárfás.

- Visszatekintés a 2014-es nagy szabályváltozásra a Ferrarival.

Reggel öt órakor kezd az F1, ne maradj le semmiről szombaton

A harmadik szabadedzésre meglehetősen korán kerül sor az Ausztrál Nagydíjon, már ami a magyar időt jelenti - az időmérő 8:00-kor kezdődik, reggeli mellé ideális programnak tűnik. Csak nehogy félrenyeljük a falatot...

Íme a szombati program:

05:00-06:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

07:15 Formula-E, első szabadedzés

08:00-09:00 Formula-1, időmérő edzés (M4 Sport)

09:00-09:30 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)

09:00-09:30 Formula-E, második szabadedzés

10:40-12:00 Formula-E, első időmérő edzés (14:00-15:00 között Eurosport 1)

11:10-11:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)

14:00 Superbike, első futam (Eurosport 2)

15:00 Formula-E, első futam (Eurosport 1)

16:55-17:40 MotoGP, harmadik szabadedzés

20:30-21:00 MotoGP, negyedik szabadedzés

21:05-22:20 IndyCar, időmérő edzés

21:10-21:50 MotoGP, időmérő edzés (23:15-től Aréna4)

-00122008_577

fotó: dppi

Egy év alatt gyúrta ki magát és lett depresszióval küszködő emberből WRC2-es pilóta

Igazi hullámvasút van Chris Ingram mögött: a brit raliversenyző 2019-ben éppen Magyarországon, a Nyíregyháza Ralin lett Európa-bajnok, de már akkor is mindent feltett arra, hogy be tudja fejezni a szezonját, az anyagi háttér nem volt meg hozzá, szurkolók segítettek és egyéb módon kalapozta össze a szükséges pénzt. Az Eb-cím viszont nem segített a problémáin, így 2020-ban nem tudott versenyezni, ebben az időszakban pedig nagyon mélyre került mentálisan - ő maga is elmondta, hogy padlón volt lelkileg, úgy érezte, hogy vége az életének, az álmának, depresszióval küszködött.

2021-ben aztán sikerült szponzorokat találnia és visszatérnie a versenyzéshez és világbajnoki futamokon tudott rajthoz állni, a WRC3-ban dobogókat is szerzett, idén pedig már a WRC2-ben szerepelhet - a Monte-Carlo Ralin második-harmadik időket is autózott, márpedig ez a kategória már egy lépésre van a ralizás csúcsától. Most is arról posztolt, hogy honnan hova jutott: az első képen az egy évvel ezelőtti önmaga látható, a másodikon pedig a mostani - testben és lélekben is összerakta magát a mélyütés után és tovább hajszolja az álmát.

 

Ausztrál szlenglecke Ricciardo tanár úrral

A McLaren újabb szórakoztató videót rakott össze Daniel Ricciardo és Lando Norris főszereplésével: az ausztrál helyi szlengre tanította angol csapattársát. Norris egészen jól szerepelt a vizsgán, igaz, Ricciardo nem bizonyult szőrös szívű tanárnak, sokat segített. Mit jelent a coldie, lollies vagy éppen pommy „ausztrálul”?

Sainz megrovást, Vettel pénzbírságot kapott, Hamiltont felmentették a versenyfelügyelők

Számos feltartásos ügyet vizsgáltak a stewardok a pénteki edzésnapot követően. Köztük volt Carlos Sainzé, aki az első szabadedzésen legelső körében a már gyorskört teljesítő Guanyu Zhout akadályozta a 14-es kanyarban. Sainz a rádió hangereje miatt nem hallotta a Ferrari figyelmeztetését, de elismerte, túl későn állt félre. A versenyfelügyelők megrovásban részesítették, ami az első számára a szezon folyamán.

Lewis Hamilton a gyanú szerint Lance Strollt tartotta fel a második edzésen a 13-as kanyarban, őt viszont nem büntették, mert a pályaszakaszon sok autó feltorlódott. Szintén felmentették Strollt, aki nem sokkal korábban Kevin Magnussent akadályozta. Vizsgálták külön az astonost Sainzt feltartásáért, sőt Tsunodát is, akinek szintén a spanyollal volt afférja. Vétkesnek a japánt találták, aki szintén kapott egy megrovást.

Egy nem feltartásos jellegű ügy is a stewardok elé került: Sebastian Vettel műszaki hibája után egy kölcsönvett robogóra pattant az első szabadedzés leintése után, és a pályavonalon tért vissza a bokszutcába. Bár Vettel állította, megkapta a szükséges engedélyt a sportbíróktól, 5000 euró büntetést szabtak ki rá.

A stewardok indoklása szerint Vettel elindult a robogóval, miközben annak tulajdonosa kapcsolatba lépett a versenyirányítással instrukcióért. (Valószínűleg Vettel úgy gondolta, megkapta a szükséges engedélyt, mikor a sportbíró rábólintott, hogy használhatja a motorját.) A német szintén hibázott, mikor a kijelölt útvonal helyett a pályát használta – erre csak a leintés után öt perccel lett volna lehetősége.

Bajnok versenyzője veszi át a Cupra ETCR-programját a Zengő Motorsporttól

A Cupra lett az első márka, amely hivatalosan is megerősítette részvételét az idén immár világkupa státuszt kapó elektromos túraautós sorozatban. Tavaly a Zengő Motorsporttal együttműködve a márkák és a pilóták versenyében is a Cupra adta az első bajnokot, a versenyzők között Mattias Ekström révén – idén pedig éppen az ő alakulata veszi át a magyar csapattól a projektet! A svéd istálló eddig főként a ralikrosszban jeleskedett – 2016-ban világbajnokságot is nyertek –, valamint nemrég a Dakarba is belekóstoltak, most viszont az ETCR-ben próbálnak szerencsét a Cupra új partnereként.

A Zengő Motorsport így kikerült a Cupra projektjéből, és Zengő Zoltán csapatvezető néhány nappal korábbi nyilatkozata alapján az is erősen kérdéses, hogy a WTCR-ben mely márkával fognak együtt dolgozni, ha egyáltalán – igaz, a TouringCarTimes.com szakoldal azt is megemlíti, hogy a magyar alakulat két olyan márkával is tárgyalt, amely jelenleg nem tagja a Túraautó-vk mezőnyének.

cupra-eks-etcr

Ilyen egy kör az átalakított Albert Parkban Carlos Sainz szemszögéből – videó

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén sem kell nélkülöznünk a népszerű sisakkamerákat – ezúttal a Ferrari spanyoljához ülhetünk be és nézhetünk meg egy kört a több ponton módosított nyomvonalú melbourne-i pályán. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

sainz-sisak-video-f1