DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

A Ferrari is leigazolhatta volna Antonellit?

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj pénteki első szabadedzésén Lewis Hamilton autójában mutatkozik be Andrea Kimi Antonelli, aki vélhetően 2025-ben át is veszi a Ferrarihoz távozó hétszeres világbajnok ülését – sőt, a várakozások szerint ezt Monzában meg is erősítheti a Mercedes. A 18. életévét a napokban betöltő olaszt generációja egyik legnagyobb tehetségének tartják, amit igazol is az előző évek eredménysora a juniorszériákban, így nem véletlen, hogy a Mercedes már jó ideje a pártfogásába vette őt.

Ám mint azt a Red Bull F1-es tanácsadója, Helmut Marko most elárulta: akár egy másik élgárda is megszerezhette volna magának Antonellit a gokartos évei alatt/után. „A Tony Kartnál versenyzett. A Tony Kartnak a múltban együttműködése volt a Ferrarival, és persze mi is figyeltük őt valamennyire, de nem szerezhetjük meg az összes pilótát, különösen ha még annyira fiatalok. És nyilván a Ferrari végül nem igazolta le Antonellit, még ha övék is lett volna az első választás, így végül a Mercedes írt alá vele. Aztán most majd meglátjuk. Eddig jól teljesített, de meglátjuk, mire megy a Formula-1-ben” – nyilatkozta az Inside Line podcast adásában Marko, aki hozzátette: túl sok információja ugyan nincs most Antonelliről, de úgy érzi, Max Verstappennel annak idején bizonyították, hogy ha gyors és érett a fiatal versenyzője egy csapatnak, akkor érdemes megadni neki az esélyt az F1-ben.

antonelli-prema

A Miami Nagydíj előtt is rendeztek versenyt Floridában

Bár Miami városában még korábban sosem száguldott a Formula-1 mezőnye, Florida államban már volt egy futam 1959-ben. Ez volt a történelem első USA Nagydíja, mely a szezon zárófutama is volt egyben. Azt a nagydíjat akkor Sebringben rendezték, a győztes pedig Bruce McLaren lett a Cooper-Climax versenygépével. A csapat számára kiválóan alakultak a dolgok, mivel a futamgyőzelem mellett a konstruktőri címet is megszerezték, Jack Brabham révén pedig az egyéni cím is hozzájuk vándorolt egy igazán izgalmas verseny végén.   

További ehhez hasonló tartalmakért érdemes csatlakozni Formula Retro nevű csoportunkhoz.

Egy világbajnok csapat máris bejelentkezett a Suzuki helyére

A hivatalos megerősítés továbbra is várat magára a gyártó részéről, de minden jel arra utal, hogy a Suzuki a 2022-es szezon végén kiszáll a MotoGP-ből. Ez azt is jelenti, hogy kettővel kevesebb motor lehet jövőre a rajtrácson – amennyiben nem érkezik a helyükre egy másik alakulat. Jelentkező azonban már van, és nem is okoz meglepetést a kilétük, hiszen a Moto3-ban több vb-címet is szerző Leopard Racing már az elmúlt években is többször jelezte, hogy szívesen fellépnének a legnagyobbak közé:

„Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok, van szerződés is, és nem hiszem, hogy a Suzuki csak úgy leléphet, hiszen 2026-ig aláírtak. Meglátjuk, de ha szabadulnak fel a helyek, és az Isten is úgy akarja, hogy a Dorna nekünk adja őket, akkor boldogok leszünk. Az egész paddock tudja, hogy érdekel minket és szeretnénk feljebb lépni, de még hosszú az út azelőtt, hogy ez megtörténjen” – nyilatkozta a Motorsport.com szaklapnak Christian Lundberg, a Leopard Racing főnöke. Lundberg azt is elmondta, hogy ha fellépnek a MotoGP-be, alighanem az Aprilia partnerei lesznek, hiszen a noalei gyártónak pillanatnyilag nincs szatellit csapata – ráadásul mivel a Leopard is félig olasz istálló, könnyebb lenne velük a munka.

leopard-moto3

A Leopard Racing esetleges érkezéséről már a Formula Motocast adásában is szót ejtettünk:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha túl későn volt az időmérő, itt pótolhatod a lényeget

Megérkezett a Formula-1-es Miami Nagydíj kvalifikációjának videós összefoglalója, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-kvali-miami

Este jön az első F1-es Miami Nagydíj, előtte WTCR Pau-ból – itt a vasárnapi menü

Szokatlanul későn rendezik a mai Formula-1-es futamot, de előtte is lesz azért autósportos program, hiszen a pau-i utcai pályán megrendezik a Túraautó-világkupa idei első versenyeit, míg Miamiban a W Series jelenti majd a felvezetést az F1 elé – íme, a menetrend (a WTCR eseményeit csak az Eurosport Playeren lehet követni ezúttal):

8:05-8:29 ETCR, elődöntő A csoport
10:30-10:54 ETCR, elődöntő B csoport
13:10 WTCR, első futam
14:16 ETCR, döntő A csoport
16:35 W Series, második futam
17:10-17:45 WTCR, második futam
18:51-19:06 ETCR, döntő B csoport (Eurosport 1)
21:30 Formula-1, futam (M4 Sport)

f1-miami-vas-program-dppi-2

Piros zászlót, utolsó körös drámát és a kétszeres bajnok győzelmét hozta a W Series nyitánya – videó

Miamiban a női formulaautós sorozat jelenti az első számú betéteseményt a Formula-1 mellett, s a szombati első futam nem is okozott csalódást. Rögtön az első körben baleset történt: Alice Powell csapta falnak az autóját, ami miatt végül piros zászlóval meg is kellett szakítani a versenyt.

Az újraindítás után pedig Emma Kimilainen helyezte komoly nyomás alá a vezető Jamie Chadwicket, sőt egy szép manőverrel át is vette tőle az első helyet – éppen azelőtt, hogy Fabianne Wohlwend és Abbie Eaton ütközése miatt ismét bejött a biztonsági autó.

A mezőnyt egyetlen körre engedték el újra a futam végén, Kimilainen viszont duplán elrontotta a restartot: előbb lecsúszott az ívről az utolsó kanyarban, majd amikor Chadwick külső íven elment mellette a célegyenesben, mély féktávval akarta megőrizni a pozícióját, a finn azonban túlcsúszott a pályán. Ha pedig mindez nem lett volna elég, a legvégén még a második helyért harcolva meg is forgatták őt. Chadwick így simán nyert, a Williams kötelékeibe tartozó kétszeres bajnok sikerével indult a 2022-es évad. A kavarodás után Marta Garcia és Jessica Hawkins állhatott még fel a dobogóra. Folytatás vasárnap egy újabb versennyel.

Ocon kihagyja az időmérőt, Ricciardo megrovást kapott

Nem lesz teljes a mezőny az F1-es Miami Nagydíj kvalifikációján, az Alpine ugyanis megerősítette, hogy Esteban Ocon nem tud részt venni az időmérőn. A francia autójának alváza megsérült a harmadik szabadedzésen bemutatott baleset során, és nem tudják azt időben megjavítani. Az Alpine kihangsúlyozta: Ocon fizikailag rendben van, s holnap rajthoz áll a futamon.

Mindeközben a versenyirányítás is vizsgálódott az FP3 után: Daniel Ricciardo végül egy megrovásban részesült amiatt, mert nem a versenyigazgató jegyzeteiben foglalt módon hajtotta végre a rajtpróbáját.

ocon-crash-2

WTCR: Michelisz első, Tassi második a fordított rajtrácson

Az első rajtkockából indulhat a vasárnapi második futamon Michelisz Norbert Pauban – a magyar versenyző 10. helyezést ért el a Q2-ben, annak ellenére, hogy a 4-es kanyarban falnak ütközött a Hyundai Elantra. Egy hellyel előtte végzett Tassi Attila, így két magyar startol egymás mellől az első sorból. A Q1-ben búcsúzó Nagy Dániel a 17. helyet szerezte meg.

Michelisz sokkal olcsóbban megúszta, mint Thed Björk, aki 12-es kanyarban csúnyán összetörte a Lynk & Cót, szintén a Q2-ben. Mentési munkák miatt hosszan állt a kvalifikáció, amely összességében több mint két órára nyúlt.

A két szabadedzésen leggyorsabb Santiago Urrutia és a Q1-ben első Mikel Azcona sem jutottak be a Q3-ba, ahol így meglepetésre a két argentin hondás szerezte meg az első sort az első futamra, Nestor Girolami indul az élről Esteban Guerrieri elől, harmadikként Yvan Muller kezd, azon kevesek egyike, akik 2009-ben versenyeztek Pauban, amikor utoljára járt a széria a francia városban.

A romantikus Magnussen sem örül az ékszerszabálynak

A Formula-1-ben Miamitól ellenőrzött ékszertilalom kapcsán elsősorban Lewis Hamilton ellenérzéseivel foglalkozik a sajtó, pedig más versenyzők sem feltétlenül örülnek a szigorításnak. A három éve házas Kevin Magnussen nem veszi le jó szívvel jegygyűrűjét.

„Értem én, miért akarják, de ez mégiscsak egy jegygyűrű az ember ujján. Inkább kicsit jobban égjen meg az ujjam, mint hogy jegygyűrű nélkül versenyezzek. Ha pedig valami rossz történik, akkor azt akarom, hogy rajtam legyen a jegygyűrű. Rossz érzés levenni. Hadd legyen egy ilyen ékszer esetében a miénk a lehetőség” – idézi a Motorsportweek Magnussent, aki ritkán látott romantikus oldalát csillogtatta meg. A versenyző hozzátette: követi a szabályokat, mert nem akar 250 ezer eurós bírságot fizetni. Ennyit szabhat ki az FIA arra, akit másodszori szabályszegésen kapnak – az első alkalomért 50 ezres csekk jár, de visszaesőktől pontokat is levonhatnak.

Nem hisz a Német Nagydíj visszatérésében Vettel

Az Audi és Porsche 2026-os (minden jel szerint megtörténő, de hivatalosan még nem bejelentett) beszállása mellett a Volkswagen Csoportnak más Formula-1-es elképzelése is van: német versenyzőt alkalmaznának és hazai futamon is versenyeznének. Ez azonban hosszú évek múlva valósulhat meg – Sebastian Vettel nem hiszi, hogy aktív versenyzőként rajthoz fog még állni hazájában.

„Nem tudom, Németország visszatér-e még, amíg itt leszek. Részem volt a kiváltságban, hogy sok éven át Németországban versenyezhettem. De ha megnézzük, milyen helyekre járunk, akkor nem hiszem, hogy Németország felkészült, hogy akkora pénzt fizessen egy nagydíjért. Ilyen egyszerű” – idézi a Race szaklap Vettelt. „Nagy kár volt elveszíteni Németországot, nagy kár lenne elveszíteni Spát vagy Spanyolországot, amiről szintén beszélnek. Ha ezek az országok nem képesek kifizetni a magas jogdíjat, akkor lekerülnek a listáról. Nagyszerű lenne Németország visszatérése, de kételkedem benne.”

A Német Nagydíjat 2019-ben rendezték meg utoljára terv szerint, 2020-ban csak beugróként szerepelt a Nürburgring a naptárban – könnyen lehet, hogy ez utóbbi verseny marad az utolsó alkalom, mikor Vettel hazai közönség előtt szerepelt.

WTCR: Urrutia vitte az edzéseket, két magyar a top 10-ben

A két 30 perces szombati szabadedzéssel kezdetét vette a Túraautó-világkupa Pauban, a városi pályán, ahol utoljára 2009-ben versenyzett a sorozat. Santiago Urrutia érzett rá legjobban a francia utcákra, aki az első és második tréningen is a leggyorsabb időt autózta, 1:20,125-tel felállítva a hétvége eddigi legjobbját. Délelőtt a címvédő Yann Ehrlacher és a hondás Nestor Girolami, délután a Hyundai új szerzeménye, Mikel Azcona, valamint Girolami következett mögötte. Nem volt mindenkinek sima napja a 2,76 kilométeres pályán, Urrutián kívül három Lynk & Cóban is eltört a kardálytengely.

A hétvégén ETCR-ben szintén versenyző Michelisz Norbert a 18 fős mezőny első traktusában zárt mindkétszer, ötödik és hetedik időt szerzett az Elantrával, fél másodperces lemaradással, Tassi Attila pedig ugyancsak mindkétszer befért az első tízbe, a kilencedik és 10. időeredménnyel. A mezőny harmadik magyarja, a Zengő Cupráját vezető Nagy Dániel 14. és 17. helyezéssel tért vissza a sorozatba, ahol utoljára 2018-ban szerepelt.

Az időmérőre szombat későn délután kerül sor, 17:30-tól.

Miami főszervező: A kereslet miatt ilyen drága a jegy

A Miami Nagydíj Formula-1-es viszonylatban is kiugró jegyáraival mi is sokkoltuk olvasóinkat: egy átlagos belépő 2200 dollárba, 750 ezer forintba kerül a pályán. A Miami Nagydíj főnöke – egyben a Miami Dolphins elnök-vezérigazgatója – Tom Garfinkel magyarázta meg, miért pozícionálták ilyen magasra a jegyárakat:

„Ennek oka a korlátozott szám, valamint a kereslet-kínálat. Sosem kezdtük meg a nyilvános értékesítést, akkora volt a kereslet. A jegyárakat ez befolyásolta” – magyarázta az Autosportnak az üzletember. Elmondta, a pályán szerezhető élmény megéri az árát: az aszfaltcsík körül található strandklub, rajongói zónák, a hétvégén koncerteket tartanak, mindez látogatható a legolcsóbb jegyekkel is, mint a 300 dolláros pénteki vagy 500 dolláros vasárnapi állójegy, vagy a 640 dolláros vasárnapi tribünjegy.

„Pénteken 300 dollárért egy állójeggyel rengeteg élmény szerezhető, sok minden kipróbálható. Nem puszta állójegyről van szó, a versenypálya számos különböző része belátható. Igen, vannak a magasabb kategóriájú, nagyon drága jegyek, melyekért cserébe luxusélmény jár. A kereslet és kínálat eredménye. Remélhetőleg megadjuk az élményt azoknak, akik jegyet vásároltak” – mondta Garfinkel.

Míg Hamilton az ékszerszabály, Vettel az alsónadrágszabály miatt tüntetett

A két világbajnok feltűnő megjelenéssel hívta fel a figyelmet a Miamitól ellenőrzött két előírásra. Lewis Hamilton szemét az ékszerszabály szúrja, ezért a hivatalos sajtótájékoztatóra három karórát, nyolc gyűrűt és négy nyakláncot vett fel nem kivehető fülbevalói mellé – hogy makacsul elmondja, nem fogja betartani az új előírást, akkor sem, ha emiatt nem versenyezhet. Az FIA végül adott neki két verseny haladékot.

Sebastian Vettel megjelenése még komikusabb volt: az alsóneműre vonatkozó szabályozásra (kizárólag tűzálló alsónadrág viselhető, és elvileg ezt is ellenőrizni fogják) felhívva a figyelmet egy overalljára felhúzott boxerban flangált a bokszutcában. A német a Motorsport kérdésére, hogy megjelenésével tiltakozott-e, azt mondta: „Ez csak egy hecc. Igazából nem is érdekel, csak vicces, hogy mindenki erről beszél.”

Hogyan boríthatja fel a pilótapiacot és a komplett MotoGP-t a Suzuki kiszállása?

Bár hivatalos megerősítés még mindig nem érkezett a japán gyártól ez ügyben, a Formula Motocast adásában igyekeztünk körbejárni, hogy a távozásuk milyen hatással lehet a mezőny csapatösszetételére és a versenyzői felállásokra, így többek között felmerült, hogy miért kizárt új gyártó érkezése és miért ütközhet akadályokba egy szatellit istálló beszállása, hogy mi lesz Joan Mirrel és Alex Rinsszel, és miért került hirtelen kényelmetlen helyzetbe Pol Espargaro – a vonatkozó részt 10:53-tól hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megrovást kapott a figyelmetlen Ocon

Pénteken a Miami Nagydíj első szankcióját is kiosztották a stewardok: Esteban Ocon megrovást kapott veszélyes bokszutcai kihajtásért. Az Alpine szerelője jelezte neki, hogy George Russell autója közeledik, Ocon azonban ekkor már a gyors sávra figyelt, ezért nem vette észre a jelzést. Mivel a csapat nem hibázott, a szokásos pénzbírság helyett a felügyelők figyelmeztetésben részesítették Ocont.

Említésre méltó, hogy Carlos Sainz idei bahreini precedense miatt „nem vezetési jellegű megrovásnak” minősítették az ítéletet. Ennek akkor lesz jelentősége, ha a versenyző túl sok intőben részesül: egy szezon alatt kapott öt megrovás után tízhelyes rajtbüntetés jár, de csak akkor, ha az ötből legalább négy vezetési jellegű.

Este 7-től szabadedzés, 10-től időmérő – de más is lesz ma az F1-en kívül

Már reggeltől lesznek programok, amelyeket követhetünk, az F1-re viszont estig kell várni - íme a szombati menetrend:

 

8:00-8:35 ETCR, időmérő A csoport

9:50-10:35 WTCR, első szabadedzés

10:55-11:40 ETCR, időmérő B csoport (Eurosport 1)

13:00-19:00 WEC, futam (Eurosport 2)

14:50-15:20 WTCR, második szabadedzés

15:10-15:40 W Series, időmérő

16:45-17:09 ETCR, negyeddöntők A csoport

17:30-18:45 WTCR, időmérő

19:00-20:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

20:15-20:39 ETCR, negyeddöntők B csoport

20:30 W Series, első futam

22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A hétvége teljes programja itt megtekinthető!

mia2

fotó: dppi

WEC: Először szerzett pole-t a Glickenhaus

Kisebb meglepetést hozott az Endurance-világbajnokság 2022-es szezonjának második időmérője, a spái hatórás verseny kvalifikációján ugyanis a Glickenhaus bizonyult a leggyorsabbnak: Olivier Pla 2:02,771-es körével először gyűjtött rajtelsőséget a csapat. Ráadásul mögöttük sem a Toyoták következnek, az Alpine lett ugyanis a második a Hypercar kategóriában Matthieu Vaxiviere 2:02,999-es idejével, így Kamui Kobayashiék és Brendon Hartley-ék csak a harmadik-negyedik helyről rajtolhatnak.

Ami a többi kategóriát illeti: az LMP2-ben zsinórban másodszor szerzett pole-t Alessio Rovera az AF Corsénak, de csak 44 ezreddel múlta felül Robin Frijnst és a WRT-t. A GTE Pro időmérője kettős Porsche-sikert hozott Gianmaria Bruniékkal az élen, míg a GTE Amban Ben Keating és a TF Sport érte el a legjobb időt a pénteki edzésen. A spái 6 órás futam szombaton 13 órakor startol, s az Eurosport 2 egy jelentős részét közvetíti.

glickenhaus-spa-pole-dppi

Vizsgálódott az FIA, de rendben találta a Ferrarit az imolai gumiteszt után

Az Emilia-Romagna-i Nagydíjat követően négy csapat is Imolában maradt, hogy a Pirelli 2023-as abroncsait tesztelje. Közéjük tartozott a Ferrari is, amely szerdán délelőtt Charles Leclerc-rel, délután pedig Carlos Sainzcal körözött a pályán. A kikerült képek tanúsága szerint viszont két különböző specifikációjú padlólemezt használtak az F1-75-ösön, ez pedig felkeltette a riválisok figyelmét. A szabályzat ugyanis kimondja, hogy csak olyan specifikációjú alkatrészeket lehet használni a gumiteszteken, amelyet legalább egy nagydíjon vagy az évi teszten bevetettek már.

Márpedig a Sainz-féle padlólemez esetén erről nincsenek meggyőződve az ellenfelek: a Motorsport.com információi szerint legalább két istálló vette fel a kapcsolatot az FIA-val ez ügyben, amelyek vizsgálódnak is a délután használt elem kapcsán. A Leclerc által használt délelőtti változat elvileg megegyezik a bahreini nyitányon látott verzióval. A források szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség felvette a kapcsolatot ez ügyben a Scuderiával – a dolog pikantériája, hogy bár a tempójukra nemigen nyomja rá a bélyegét, de a maranellóiak is ugyanúgy a delfinezés csillapításáért küzdenek, mint a Mercedesnél, amelynek nyilván jelentős köze van a padlólemezhez.

FRISSÍTÉS: A Motorsport.com péntek este arról számolt be, hogy az FIA a vizsgálódás és a Ferrarival folytatott egyeztetések során arra jutott, hogy a kérdéses padlólemez megfelelt a szabályoknak, miután elvileg egy az év korábbi szakaszában használt régebbi verziójú alkatrészről volt szó.

sainz-imola-gumiteszt-1

Három különböző sisakfestést használ a hétvége három napján Valtteri Bottas

Párja, Tiffany Cromwell tervezte mindegyiket: a péntekit Miami Art, a szombatit Retro, a vasárnapit pedig Pool Party névre keresztelték.

 

Ez fájhatott: Sainz csúnyán lefejelte a korlátot - videó

Carlos Sainz kicsit elmérte ezt a mozdulatot:

 

Megjött a videó Verstappenék őrült vízi versenyéről

Pár napja írtunk róla, hogy Max Verstappen és Yuki Tsunoda extrém járművekbe pattant a Miami Nagydíj előtt: mocsárjáró buggyknak nevezett kétéltűekbe, melyekkel egy vízi oválpályán versenyeztek. Akkor csak pár ízelítő videó volt nyilvános, most megjött a teljes kisfilm a Red Bulltól. A buliba a Supercross-bajnok Jett Lawrence és a deszkás Zion Wright is beszállt.