DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Ezért lesz a Williamsé a legjobb pilótapáros 2025-ben Vowles szerint

A McLaren részéről hallhattuk már azt bizonygatni, hogy Lando Norris és Oscar Piastri párosával övék a mezőny legerősebb pilótakettőse, a Ferrari pedig vélhetően hasonlóan gondolkodik a 2025-re összeálló Lewis Hamilton – Charles Leclerc duóról. Most egy olyan csapatfőnök jelentette ki, övé a legerősebb versenyzőpáros, akire talán nem gondolnánk a kérdésre választ keresve: James Vowles, a Williams első embere.

„Nemcsak egy jó versenyzői felállásról van szó. Én azt gondolom, miénk a legjobb pilótapáros, vagy a legjobb pilóták párosítása a mezőnyben. Nincsen politizálás köztük” – idézi a Motorsportweek Vowlest, aki azért tartja annyira kiemelkedőnek az új szerzemény Carlos Sainz, valamint Alex Albon kettősét, mert a csapatérdeket helyezik előre a rivalizálás helyett, ezzel pedig előre fogják lendíteni a Williamst.

„Mindketten hihetetlenül elszánt versenyzők, ugyanakkor vezetők is, akik a csapat fejlődéséért tesznek. Nyomást helyeznek a csapatra, és éppen ez volt a szándékunk ezzel a párosítással. Sok éve volt már, hogy két versenyzőnk is harcolt az élmezőnyben. Ennek az energiáját kell feltámasztani a csapatban” – magyarázta Vowles. Hozzátette, Albonnak még nem volt olyan csapattársa, aki kihozta volna belőle az elit sportoló szintjét: Sainznak köszönhetően a thaiföldi is felfrissül majd, és „egy jobb Alexet” láthatunk.

Fotó: Williams

Hakkinen szerint tökéletes helyzetben van a Red Bull

Idei 14. futamgyőzelmét aratta Max Verstappen Mexikóban, ahol csapattársa, Sergio Perez is dobogóra állhatott hazai közönsége előtt. A kétszeres világbajnok legutóbbi sikerével az egy szezonban elért győzelmek rekordját is megdöntötte, amit korábban Michael Schumacher és Sebastian Vettel tartottak, egy másik kétszeres bajnok, Mika Hakkinen pedig úgy véli, a holland versenyző a csapatával együtt egy másik szinten van jelenleg. „Abban a tökéletes helyzetben vannak, hogy teljes mértékben bízhatnak magukban, az autójukban és a versenystratégiájukban. Ez olyasmi, amit még soha nem láttunk. Ez egy fantasztikus teljesítmény Max és a csapata számára - és ehhez könnyen hozzátehetnek még Brazíliában és Abu-Dhabiban. Ha megnézzük Sergio Perez eredményét, aki a 3. helyen végzett, jól mutatja, mennyire szoros a mezőny, Max tehát egy másik szinten van jelenleg” – írta az Unibeten vezetett blogon.

Télen is kötelezővé teszik néhány hétre a gyárbezárást?

A Formula-1-es szabályzatnak már évek óta része, hogy a szezon nyári szünetében két hétre teljesen le kell állnia mindenféle munkának a csapatok gyáraiban és főhadiszállásán. Bár értelemszerűen karácsony és újév környékén a csapattagok pihenőre vonulnak, ez konkrétan nincs előírva a szabályokban. A Motorsport.com viszont úgy tudja – és ezt Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője is megerősítette –, hogy az istállók sportigazgatóit tömörítő Sporttanácsadói Testületnél felmerült, hogy a szabályokba is belefoglalják a téli kötelező leállást. Wolff szerint ez legkésőbb karácsonytól kezdődhet, s az új év első két hetéig tarthat, de mint arra az említett lap utal: egyelőre csak ötlet szintjén merült fel az elképzelés, sem előrehaladott állapotban nincsenek az egyeztetések, sem egyetértés nincs velük kapcsolatban. Mindenesetre Wolff szerint ez fontos lehet a csapattagok jóléte szempontjából, hiszen az egyre bővülő versenynaptár miatt (jövőre már 24 futamot rendeznek majd) a rájuk nehezedő terhek is folyamatosan nőnek – igaz, a november 20-i idényzárónak köszönhetően ezúttal az előző években megszokottnál némileg hosszabb lesz majd a téli holtszezon.

f1-grid-2022-dppi

fotó: DPPI

De Vries is már a szezonzáró utáni teszten átülhet az AlphaTauriba

Úgy hírlik, nem csak Fernando Alonso kapta meg az engedélyt jelenlegi csapatától, hogy az Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten már új alakulatánál vezessen: sajtóértesülések szerint a Mercedes is elengedi a 2023-ban az AlphaTaurinál versenyző Nyck de Vriest. A holland idén teljesített szabadedzést a Mercedes, az Aston Martin és a Williams színeiben is (még a hétvégén, Mexikóban is előbbinél szerepelt), sőt utóbbival rajthoz is állt, amikor beugrott a vakbélműtét miatt kidőlő Alexander Albon helyére az Olasz Nagydíjon, az év végén azonban távozik a Mercedes kötelékeiből.

Van fejlemény annak kapcsán is, hogy kit láthatunk viszont a Mercedesnél az említett teszten, amelyen a csapatok két autóval vehetnek részt, ám az egyikbe fiatal (értsd: legfeljebb két nagydíjat teljesítő) pilótát kell ültetniük. A Motorsport.com úgy tudja, a Mercedes választása a Formula-2-ben pallérozódó tehetségükre, az idén újoncként egy győzelmet is arató és összetettben nyolcadik helyen álló Frederik Vestire eshet.

devries-2022-dppi

fotó: DPPI

Nyck Debris, Ricciardót újoncozó Tsunoda, hitehagyott Alonso – így szólt a rádió Mexikóban

Megérkezett a Mexikóvárosi Nagydíj csapatrádiós válogatása, benne többek között az év alighanem egyik legviccesebb üzenetével Carlos Sainztól, aki a törmeléket jelentő „debris-nek” értette az FP1-en lehetőséget kapó Nyck de Vries nevét. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-mexiko-1

Az Aston Martin teszt- és tartalékversenyzője lesz Stoffel Vandoorne

Ismét F1-es szerepkört kap a korábban a száguldó cirkuszban két teljes idényt is lehúzó Stoffel Vandoorne: az Aston Martin ugyanis leigazolta őt teszt- és tartalékversenyzőnek 2023-ra. Nem egyedül fogja betölteni ezt a pozíciót a belga, ugyanis a Formula-2 idei bajnoka, az Aston újonnan indított akadémiájára bekerülő Felipe Drugovich mellé kerül. Vandoorne emellett versenyezni is fog a következő idényben, hiszen bár a Mercedes kiszállt a Formula-E-ből, az elektromos széria regnáló világbajnoka az újonnan formálódó DS Penske alakulatnál fog szerepelni.

„Nagy érdeklődéssel figyeltem, hogyan fejlődött és bővült működési szempontból az istálló, és tudom, mennyire eltökéltek, hogy minden téren javuljanak. Óriási feladat lesz Fernandóhoz – akit már ismerek az F1-es karrieremből – és Lance-hoz csatlakozni, hogy segítsük fejleszteni a jövő évi autót, de várom a kihívást” – fogalmazott a pilóta.

Vandoorne egyébként hivatalosan a Mercedes tartalékosa volt idén, akárcsak Nyck de Vries, aki jövőre már az AlphaTaurinál fog versenyezni, azaz mindketten távoztak a Mercedes kötelékeiből – ami akár megnyithatja az utat Daniel Ricciardo előtt, hogy a pletykáknak megfelelően elfoglalja ezt a posztot. Másrészt eddig Nico Hülkenberg volt az Aston Martin tartalékpilótája, ám ha két másik versenyző is érkezett erre a pozícióra, arra utalhat, hogy a német távozhat, ami egybevág a Haas ülésével kapcsolatos híresztelésekkel.

vandoorne-aston-1

Nem csupán Schumacher, hanem Hamilton rekordját is megdöntötte Verstappen Mexikóban

A holland mexikóvárosi futamgyőzelme kapcsán mindenki a 14 futamgyőzelmes csúcsot emlegette – Max Verstappen az új rekorder az egy szezonban elért első helyezések számában, hiszen Michael Schumacher 2004-ben és Sebastian Vettel 2013-ban 13 alkalommal tudott nyerni.

Max Verstappen azonban egy másik rekordot is túlszárnyalt Közép-Amerikában: Lewis Hamilton egyszezonos pontmennyiségét. A brit 2019-ben 413 világbajnoki egységet gyűjtött, Verstappen pedig jelenleg 416-nál tart. Ez a statisztika persze valójában egy közel másfél évtizedes időszakot ölel fel 2010-től fogva, amikor bevezették a jelenlegi pontrendszert. Ezt a periódust tekintve a dobogó harmadik fokán Lewis Hamilton 2018-as 408 pontja áll, melyet Vettel 2013-as 397 pontja és Verstappen 2021-es 395,5 pontja követ. Az ide évben a világbajnok még elméletileg akár 476 pontig is eljuthat.

Fotó: Red Bull

Ricciardo hálából fizet egy sört Russellnek

A nap versenyzőjének is megválasztották Daniel Ricciardót nagy felzárkózása miatt: a futam végén öt ellenfelet megelőzött a lágy abroncsokon szárnyalva, és a három nagycsapat mögötti hetedik pozícióban intette le a kockás zászló – ráadásul a helyezésen a Yuki Tsunodával történt ütközésért kapott 10 másodperces időbüntetése sem változtatott, mivel 12 másodpercre leszakította a nyolcadik Esteban Ocont. De milyen szerepe volt ez utóbbi különbség kiépítésében George Russellnek, aki jóval előrébb, a negyedik helyen haladt, két körrel a vége előtt pedig kereket cserélt a leggyorsabb kör érdekében?

„Ideges voltam az utolsó pár körben, mivel George nagyon közelített ahhoz, hogy kék zászlót kapjak miatta. Abban az esetben pár másodpercet elveszítettem volna és visszaesek Ocon felé. Szóval nyomtam, mint az állat, hogy tartsam a két másodpercet. Akkor hallottam, hogy kiállt a leggyorsabb kör miatt. Talán nem is tud erről, de azért fogok neki fizetni egy sört!” – magyarázta Russell szerepét idei egyik legjobb eredményében Ricciardo.

Fotó: DPPI

Az év leggyorsabb bokszkiállását láttuk Mexikóban

Először cseréltek 2022-ben két másodperc alatt kereket a Formula-1-ben: a Mexikóvárosi Nagydíjon a McLaren végezte a legjobb munkát, éppen a futamon egyébként is jelentős szerepet játszó Daniel Ricciardo autóján. A kiállás 1,98 másodperces volt – jelentősen gyorsabb, mint a második legjobb kerékcsere, amelyet 2,29 másodperccel Lando Norris autóján szintén a McLaren teljesített. A korábbi idei csúcsot a Red Bull bakui 2,09 másodperces cseréje jelentette Sergio Perez versenygépén.

A wokingi csapat ezzel ötödször végezte a legjobb munkát a bokszban – a kerékcserék különversenyében azonban már nem érheti be a Red Bullt, amely kilenc nagydíjon is a leggyorsabb kiállást jegyezte.

(Ricciardo kerékcseréje videón itt nézhető meg.)

Vettel „házi feladatot” adott Verstappennek

Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen idénybeli 14. győzelmével új F1-es rekordot állított fel az egy évadot belül szerzett győzelmek számát tekintve, letaszítva a trónról Michael Schumachert és Sebastian Vettelt, akik egyaránt 13 győzelmet tudtak szerezni 2004-ben, illetve 2013-ban.

A szezon végén visszavonuló Vettel örül, hogy a holland megdöntötte rekordjukat, valamint elárulta, szerinte Verstappen tovább növelheti diadaljai számát. „Szép munka volt tőle” – idézi a négyszeres bajnokot a RacingNews365. „Pokolian jó szezonja van, remélhetőleg nem áll meg itt, hanem eléri a 16-ot, mert minden egyéb csalódás lenne. Ez nagyszerű a Red Bull számára, sok embert ismerek ott, ezért nagyon örülök nekik. Fantasztikus az idei autójuk, korábban még akkor is nyerni tudtak, amikor nehezebb volt az autó a többiekénél, mostanra pedig megoldották a problémát. Az autó tehát adott, de Max is hihetetlen munkát végez” – méltatta Vettel az immár kétszeres világbajnok hollandot.

Alonso még idén kipróbálhatja az Aston Martint

Sajtóhírek szerint Fernando Alonso már a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten beülhet a silverstone-i alakulat idei AMR22-es versenygépébe. A teszten minden istálló két autót futtathat majd, melyek közül az egyiket a szokásoknak megfelelően egy újonc pilóta vezetheti, miközben az állandó versenyzők a Pirelli 2023-as abroncsait próbálgathatják majd, hasonlóan az austini és mexikóvárosi Pirelli-tesztekhez. Az információk alapján Alonsónak sikerült elérnie az Alpine vezetőségénél, hogy idő előtt engedjék el őt, hogy minél hamarabb megkezdhesse a közös munkát új csapatánál. A kétszeres világbajnok várhatóan fél napot tölthet majd a volán mögött, Lance Stroll-lal osztozva a feladatokon. A franciák vezérkara ugyanakkor egyelőre nem tette meg ezt a szívességet a viharos körülmények között csapatot váltó Oscar Piastrinak. „Jelenleg a jogi csapatunk foglalkozik az üggyel, ezért nem tudom, mi lesz vele. Jövő héten már többet fogok tudni, szóval kérdezzenek Brazíliában” – fogta rövidre Otmar Szafnauer a témával kapcsolatban.

Ricciardo két büntetőpontot kapott a licenszére a Tsunoda-incidens miatt

A McLaren ausztrál pilótája a vasárnapi Mexikóvárosi Nagydíj 51. körében akaszkodott össze az AlphaTauri japán versenyzőjével, miután egy elsőre érthetetlennek tűnő előzési manővert kísérelt meg a pálya szűk 6-os kanyarjában. Ricciardo megmozdulását a felügyelők rögtön egy tízmásodperces időbüntetéssel „jutalmazták”, noha az ausztrál utólag inkább versenybalesetnek érezte az incidenst, elmondása szerint pedig nem is előzni próbált.

A felügyelők azonban nem értettek egyet a McLaren versenyzőjével, indoklásuk szerint az ausztrál megmozdulása túl kései és túl optimista volt, ezért a felelősség kizárólag őt terheli. Ricciardo két büntetőpontot is kapott a licenszére, ami szerinte lényegtelen számára, hiszen egyéves kihagyását követően úgyis tiszta lappal nyit majd e tekintetben.

Nem Ricciardo volt az egyetlen, aki a felügyelők áldozatává esett, hiszen Pierre Gasly szintén kapott egy büntetőpontot Lance Stroll letereléséért, amivel ijesztően közel került az egyfutamos eltiltáshoz.

Íme a Mexikóvárosi Nagydíj hivatalos összefoglalója

Rekorddöntés, izgalmas taktikai csata, füstölő Alpine. Nézzétek meg a Mexikóvárosi Nagydíj legérdekesebb pillanatait. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Ross Chastain kamikaze-előzésén ámuldozik mindenki, aki követi a NASCAR-t és aki nem

Ilyet autóversenyen még nem láttunk: a NASCAR martinsville-i futamának utolsó kanyarjában Ross Chastain rájött, hogy egyetlen esélye az előtte csatározó boly ellen egy eszement manőver: nagy gázt adva olyan tempóra gyorsított fel, amellyel nem tudott az íven maradni, így a külső falon végigsúrlódva öt autót előzött meg a kockás zászlóig.

Az igazi zsenialitás az, hogy Chastain ezzel a manőverrel megelőzte Denny Hamlint, így ő jutott be a phoenixi szezonzárón bajnoki címért küzdő négy versenyző közé a martinsville-i futamgyőztes Christopher Bell, valamint Joey Logano és Chase Elliott mellett.

Ezt a manővert mindenkinek látnia kell:

Mozgásban a Ferrari 499P Imolában

A Ferrari régóta várt vadonatúj versenygépét, a WEC 2023-as szezonjában debütáló Hypercart szombat este mutatták be stúdiófotók formájában, vasárnap pedig pályára is kiküldték: a Ferrari nagy évadzáró versenyhétvégéje, az Imolában zajló Finali Mondiali nézőit örvendeztették meg a háromliteres, ikerturbós V6-motoros 499P bemutatóköreivel. A prototípus kíséretében a márka új GT-modellje, a nyáron leleplezett Ferrari 296 GT3 látható a videón.

Rezeg a léc: Gasly az eltiltás határára került a mexikói hibájával

Pierre Gasly leterelte a pályáról Lance Strollt egy előzési kísérlet közben a Mexikói Nagydíjon, a felügyelők pedig emiatt ötmásodperces büntetést osztottak ki neki. Emellett viszont kapott egy büntetőpontot is, amellyel most már az eltiltás határára került: tíz egységnél tart, tizenkettőnél pedig egyfutamos eltiltás jár. A francia éppen mostanában csúszott túl többször is a határon, két büntetőpontot kapott Austinban, és szintén kettőt Japánban is, a licenszéről pedig 2023 május 23-áig nem tűnik el egy sem a tízből - vagyis addig nem jöhet neki össze a tizenkettő, különben egy futamról eltiltják.

Jövő május 23-áig viszont még rengeteg idő van: az idei szezonból hátra van két verseny, plusz a következőből további hét (!), vagyis kilenc versenyhétvégét kell kihúznia gyakorlatilag büntetés nélkül ahhoz, hogy ne kelljen versenyt kihagynia - új csapata, az Alpine aligha örülne ennek...

gas2

Olaszország végzett az éremtáblázat első helyén az Autósport Játékokon

Az autóversenyzés olimpiájának is nevezett FIA-eseménynek Marseille adott otthont – a versenyek többségével a Paul Ricard pályán –, ahova 72 ország képviselői érkeztek, akik 16 különböző versenyszámban harcoltak az érmekért.

A rendező Franciaország, valamint Olaszország is három-három aranyérmet szerzett (a franciák a Rally2-ben, GT Cupban és Cross Car Seniorban, az olaszok Formula-4-ben, Rally4-ben és Rally Historicban), így éppen a hétvége utolsó versenye, a GT Sprint döntött, ahol az olaszok ezüstérmet szereztek – így zöld-fehér-piros csapat bizonyult az Autósport Játékok legeredményesebbjének.

Az éremtáblázat harmadik helyén Belgium végzett, két aranyat szereztek, akárcsak Németország és Hollandia. Kilenc nemzet nyert aranyérmet, az említetteken kívül még Ausztrália, Lettország és Peru, 24 különböző ország pedig érmes lett. A magyar csapatból a legjobb eredményt László Martin és navigátora, Berendi Dávid érték el, akik ötödik helyet szereztek a Rally2-ben.

A vasárnap esti díjátadó ceremónián azt is bejelentették, hogy a következő, 2024-es játékokat Spanyolországban, Valenciában tartják.

Andrea Kimi Antonelli, a Formula-4-es versenyszám győztese – a fiatal olasz már most a Mercedes pártfogoltja

Itt az F1 intrója, mexikói zenével

A Mexikóvárosi Nagydíj hétvégjére egy kis extrával kedveskedett a rajongóknak a Formula-1. A Brian Tyler által 2018-ban komponált és már jól megszokott F1-es főcímzenét egy mariachi banda segítségével gondolták újra. Egészen jól sikerült!

 

Hamilton egy fotóval válaszolt Alonso megjegyzésére

Fernando Alonso velős véleményt fogalmazott meg egykori csapattársa, Lewis Hamilton bajnoki címeiről: „Nagy tisztelője vagyok Lewisnak, de az akkor is más, amikor úgy nyersz hét világbajnoki címet, hogy azokért csak a csapattársaiddal kell megküzdened. Azt gondolom, hogy egy bajnokságnak így kisebb az értéke, mint amikor valakinek kevesebb címe van, de más pilóták ellen kellett küzdeni értük, akiknek ugyanolyan vagy akár jobb autójuk volt ehhez” – fejtette ki véleményét Alonso, aki 2005-ben Kimi Raikkönennel, 2006-ban pedig Michael Schumacherrel szemben lett bajnok.

Később magyarázkodni is kényszerült emiatt a kétszeres világbajnok spanyol pilóta, akinek Hamilton egy Twitterre posztolt fotóval válaszolt, szavak nélkül. Alighanem azzal próbált odaszúrni a hétszeres bajnok, hogy egyetlen közös évükben - igaz, pontegyenlőséggel - legyőzte Alonsót.

 

Zárt kapuk mögött tesztelték az IndyCar hibrid erőforrásait

Az amerikai széria életében 2024-től új korszak kezdődik, hiszen akkor debütálhat majd a hibrid-csomag, amit egyelőre a nyilvánosságtól elzártan tesztelt a Honda. Bár idén tavasszal egy ízben már mindkét motorbeszállító tesztelte a pályán az új motorokat, ezúttal csak a Honda dolgozott az Indianapolis Motor Speedway road vonalvezetésén. A zárt kapuk ellenére a munkáról így is készült egy amatőr videó, a RACER pedig úgy tudja, hogy a japán gyártó programja kettő napon át tartott, ezen idő alatt pedig az ERS-t és az új fékrendszert is tesztelték. Az új szabályrendszerben az IndyCar autói 2.4 literes ikerturbós hibrid V6-os erőforrásokkal lesznek felszerelve, így nagyjából 900 lóerős teljesítményre lesznek képesek.

Tortával köszöntötte a születésnapos Strollt csapata

Október 29-én ünnepelte 24. születésnapját az Aston Martin versenyzője, Lance Stroll, akit az időmérőt követően egy tortával és egy kis meglepetéssel köszöntött a csapat a jeles napon.