IndyCar: Newgarden a győztes trófea mellé középső ujjat kapott csapattársától
https://formula.hu/parc-ferme/38303
Az Indy 500 után szezonja második győzelmét szerző Josef Newgarden nyerte az IndyCar St. Louis-i futamát közép-európai idő szerint vasárnap hajnalban, a Penske amerikaijának sikerét azonban beárnyékolja egy kellemetlen kimenetelű incidens. Tíz körrel a kockás zászló előtt újraindításra került sor: az éllovas Newgarden lassú tempót diktált, a mezőny feltorlódott mögötte, Alexander Rossi pedig a harmadik helyen álló másik Penske-versenyző Will Powerbe rohant – kettőjükön kívül Jack Harvey is kiesett a tömegjelenetben. (A baleset 4:45-től látható az összefoglaló videóban.)
A Penske így kettős győzelmet szerzett – a rajtelső Scott McLaughlin lett a második –, de elvesztette harmadik autóját, Power pedig egyértelműen az esetet büntetés nélkül megúszó Newgardent hibáztatta: „rálépett, megállt, rálépett, megállt, tudtam, hogy ez lesz a vége.” A nyertes kénytelen volt magyarázni a bizonyítványt: „A legrosszabb, hogy a 12-es autó nem jutott célba, utálom, hogy ez történt a legvégén” – nyilatkozta Newgarden. Az incidenst követően Power egy középső ujjal is jelezte a pálya széléről, mit gondol csapattársáról.
I believe Will Power just flipped off Josef Newgarden.@AlwaysRaceDay pic.twitter.com/pgdzvXa4ra
— Mr Matthew CFB (@MrMatthew_CFB) August 18, 2024
A pályán ötödik győzelmét elérő Newgarden és McLaughlin mögött Linus Lundqvist lett a harmadik – a Ganassi svédje második IndyCar-dobogóját szerezte –, Alex Palou negyedik hellyel növelte bajnoki előnyét. Az ötödik Colton Herta a bajnokság új második helyezettje 59 pont lemaradásban, a plusz kiállása miatt csak 11. helyen végzett Scott Dixont szorította hátra egy pozícióval. Newgarden nyolcadik helyen áll az összetettben négy versennyel az IndyCar-szezon vége előtt.
Hatalmas borulás történt a Dakar negyedik szakaszán
https://formula.hu/parc-ferme/31151
Javában zajlik a 2021-es Dakar-rali, melynek negyedik szakasza 464 kilométeres távjával az eddigi leghosszabb volt az idei viadalon. Az autósok között a Toyotával versenyző litván páros, Benediktas Vangas és Filipe Palmeiro számára nagyon rosszul alakult ez a nap, miután rossz ütemben kaptak el egy buckát és óriásit borultak. A kategóriában a mai nap előtt 15. helyen álló kettős egy dupla szaltót volt kénytelenek elviselni, ám a hírek szerint mindketten jól vannak, noha az autó darabokra tört.
Így változtak a Red Bull szárnyai az elmúlt években
https://formula.hu/parc-ferme/31150
Az energiaitalosok 2010 óta eddig öt egyéni és négy konstruktőri világbajnoki szereztek, ráadásul a mostani és az előző évtizedben rajtuk kívül csak a Mercedes ért fel a csúcsra. Ebben nagy szerepe volt az autó nagyszerű aerodinamikai képességeinek, így a Formula Addict Instagram csatornája megosztott egy olyan videót a közösségi médiában, melyen az elmúlt esztendők első szárnyait mutatják be röviden.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Toto Wolff mondatát is felírta a Red Bull a 2021-es emlékfalra
https://formula.hu/parc-ferme/31149
Még 2021 végén tett hözzé egy videót a Red Bull, amelyben Christian Horner csapatfőnök és az újdonsült világbajnok, Max Verstappen tekintette át az évet. Erről mi is beszámoltunk már, a PlanetF1 viszont kiszúrt egy érdekességet: az Abu Dhabi Nagydíj "emlékfalára" Toto Wolff, a rivális Mercedes vezérének azon mondata is felkerült, amelyben Michael Masi döntését "vona kérdőre".
A rövid külső nyomvonalon futhatják a bahreini sprintet?
https://formula.hu/parc-ferme/31148
Sikerként könyvelte el a Formula-1 a sprintkvalifikációk bevezetését, így a tervek szerint idén már hat versenyhétvégén rendeznek majd ilyet szombaton – igaz, az is felmerült, hogy nem a rajtrácsról fog dönteni az esemény, hanem különálló futamként kerülne rá sor. A helyszíneket sem véglegesítették még, de a hírek szerint rögtön a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon megrendezhetik az első 2022-es sprintet.
Ennek kapcsán pedig felmerült az az elképzelés is, hogy további fűszerezés gyanánt a szombati rövid versenyt nem a hagyományos, hanem a 2020-ban a Szahíri GP során használt, jóval rövidebb és gyorsabb „külső” nyomvonalon rendeznék. Bár ez nyilvánvalóan felvetne logisztikai és egyéb nehézségeket is, a bahreini pálya a jelek szerint nyitott rá:
„Elméletben meg tudjuk csinálni, és támogatni fogunk bármit, amire az F1 kér minket” – nyilatkozta a pálya igazgatója, Salman Bin Isa Al-Khalifa, akit a PlanetF1.com idéz. „Mint 2020-ban, amikor két versenyt kértek tőlünk: ott volt a külső nyomvonal, és mi megcsináltuk. Persze ilyen esetben mindig lesznek kérdések a csapatok részéről például, hogy hogyan oldják meg, hogy egyik nap ezen a vonalvezetésen mennek, másnap a másikon. Szóval előbb nézzük meg, miképp egyeztetnek erről.”
Magyarázkodásra kényszerült Ocon a rendőrautós videója miatt
https://formula.hu/parc-ferme/31147
Mi is megírtuk néhány napja, hogy Esteban Ocon némi fánkozás erejéig beült a francia rendőrség egyik Alpine szolgálati autójába. A videó nyilvánvalóan csak poén volt, néhány kommentelő azonban túl komolyan vette azt: felháborodtak rajta, hogy a versenypályán kívül ilyen manővereket mutatott be a francia, sőt olyat is írtak, hogy „ez tiszteletlenség az adófizetők pénzéből”.
Így pedig Ocon nem tehetett mást, mint hogy a teljes videót – amelyben mellette az Alpine vezérigazgatója, Laurent Rossi is feltűnik – posztolva egyértelműsítette az addig is nyilvánvalót, miszerint egy promóciós felvételről volt csupán szó: „Miután elolvastam néhány tweetet, szeretném tisztázni, hogy az Alpine által szervezett promóciós forgatás során ültem be a rendőségi autóba” – írta az F1-es pilóta.
After reading some tweets, i want to clarify that I was at the wheel of the A110 Gendarmerie for a promotional shooting organised by Alpine. https://t.co/YIMCGdTx3o
— Esteban Ocon (@OconEsteban) January 2, 2022
Az F1 összeszedte a 2021-es szezon legnagyobb csatáit
https://formula.hu/parc-ferme/31146
A top tíz párharc az F1 összeállításában, közel negyedórában - a videó ezen a linken, vagy a képre kattintva megtekinthető!
Stúdiónkban a legjobb magyar hölgyversenyző
https://formula.hu/parc-ferme/31131
A 2021-es TOP50 ranglista női különdíjasa már negyedik alkalommal Vogel Adrienn lett, cseppet sem érdemtelenül: a pilótahölgy a hazai ralibajnokságban és az Európa-bajnokságon is kitett magáért a férfiakból álló mezőnyben. Az Autósport és Formula Magazin stúdiójában értékelte előző szezonját:
Domenicali: Senki sem akar Német Nagydíjat rendezni
https://formula.hu/parc-ferme/31145
Az F1-es naptár nagy hiányzója a tradicionális versenyek közül a Német Nagydíj, amelyet 2019-ben rendeztek meg utoljára (habár 2020-ban beugróként, Eifel Nagydíj néven a Nürburgring szerepelt a menetrendben). 2022-ben sem lesz német verseny, ráadásul szándék sincsen, hogy a közeljövőben újra megrendezzék – mondta az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali.
„Nagyon fontos, hogy a tradicionális nagydíjak megőrizhessék helyüket” – idézi az F1i.com Domenicalit. „Higgyenek nekem, csalódott és szomorú vagyok, hogy nincsen Német Nagydíjunk jelenleg. De sajnos nem tapasztalok valódi érdeklődést Németországból, hogy újra a Formula-1-es naptár részesei legyenek. Sajnálatos, és igazából nehéz elhinni. Remélhetőleg a jövőben változni fog. Rengeteg felkérést kapunk szerte a világból, könnyen versenyezhetnénk akár 30 pályán is. Azt látni, hogy Németországban senki sem húzza meg a vészcsengőt, sajnálatos” – mondta az olasz, hozzátéve, ő maga fog tárgyalást kezdeményezni az autósportszerető német rajongók érdekeit szem előtt tartva.
35 lóerő lehet a Renault-motor hátránya – de jön az új
https://formula.hu/parc-ferme/31144
Az Auto Motor und Sport közölt egy számítást arról, hogy körülbelül hogyan is állnak egymáshoz képest a Formula-1-es motorgyártók a teljesítmény tekintetében. Ezek szerint a Mercedes és a Honda gyakorlatilag egálban van, a csúcsteljesítménynél egy lóerős Mercedes-előnyről számoltak be, a Ferrari a harmadik helyre jó a 2021-es "visszaerősödés" után, a sor végén pedig a Renault áll: állítólag 35 lóerő a franciák hátránya.
Az Alpine-nál konkrétumokat ugyan nem árultak el, de az AMuS kérdésére azt elmondták, hogy valóban a motorfejlesztést tekintik kritikus pontnak - a portál úgy tudja, hogy az utóbbi két szezon során minimális fejlesztések történtek csak ezen a fronton, maga a konstrukció gyakorlatilag a három évvel ezelőtti és ez okozza a hátrányt. A tervek szerint viszont a motorrészleg nagy változásokba kezdett és idén egy új erőforrás érkezik, egy új konstrukció, amellyel az említett elavultságból fakadó lemaradást remélik eltüntetni - a csapatnál úgy érzik, hogy ha egy stabilan erős (fontos a stabilitás is, hogy ez a teljesítmény folyamatosan kiaknázható legyen) motort tudnak gyártani, azzal szintet léphetnek a következő szezonban.
fotó: dppi
A Vissza a jövőbe franchise-t idéző videóval köszöntötte az új autókat hozó új évet az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/31143
A poszt szerint a csapat már igencsak izgatott az új generációs Formula-1-es autókat hozó 2022-es szezon miatt:
don't mind us, we're just geeking out and getting excited for the 2022 season pic.twitter.com/a6RNjA50oI
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) January 3, 2022
Verstappen Miamiban piheni ki a szezon fáradalmait
https://formula.hu/parc-ferme/31142
Miután régen nem látott harcban dőlt el a világbajnoki cím 2021-ben Lewis Hamilton és Max Verstappen között, mindkettőjükre ráfér egy kis pihenés. A brit ezt úgy oldotta meg, hogy teljes mértékben hanyagolja a közösségi médiát, Max Verstappen azonban kedvesével, Kelly Piquet-vel, illetve a hölgy és Danyiil Kvjat közös gyermekével üti el az időt Miamiban a tengerparton. Az amerikai város idén egyébként be is mutatkozik a száguldó cirkuszban, az első Miami Nagydíjat május 8-án rendezik.
Max Verstappen, sevgilisi Kelly Piquet ile birlikte tatilini Miami'de sürdürüyor. pic.twitter.com/CU8AP5lsLt
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) January 2, 2022
Kitüntetést kapott életmentő találmányáért a Mercedes mérnöke
https://formula.hu/parc-ferme/31139
Amikor 2020-ban kitört a koronavírus-járvány, és a száguldó cirkusznak is le kellett lassítania, számos csapat arra fordította az erőforrásait, hogy a pandémia elleni küzdelmet segítse. Így tett a Mercedes is, amelynek vezető mechanikai mérnöke, Ben Hodgkinson egy újfajta CPAP (folyamatos pozitív légúti nyomás) gépet fejlesztett, mellyel aztán a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat munkáját segítette Nagy-Britanniában.
II. Erzsébet királynő most a munkájáért a Brit Birodalom Érdemrendjével jutalmazta a mérnököt, aki meglepődött a kitüntetésen, de természetesen nagyon megtisztelőnek érzi. „Ez teljesen váratlan volt. Elképesztő! Nagyon büszke vagyok rá, de nem érzem úgy, hogy annyira megérdemelném, mint mások. Részemről három hét hihetetlenül kemény munkájáról van szó. De vannak orvosok és ápolók, akik hónapokon át dolgoztak ezek között a körülmények között. Segítettem, ahogy tudtam, és én így tudtam. Ez a kötelességem volt” – nyilatkozta Hodgkinson, akinek műszerét már mintegy 90 ország használja.
„Húsz éve dolgozom a Formula-1-ben. Mindig nagyon keményen nyomjuk, és elég stresszes munka ez, de tudjuk, hogy ez csak versenyzés, nem élet-halál kérdése. Ez viszont az volt. Minden órát, amit alvással töltöttem, időpocsékolásnak éreztem” – tette hozzá a mérnök, aki hamarosan már nem az Ezüst Nyilak gyárában tevékenykedhet majd, ugyanis a Red Bull lecsapott rá, mint a motorrészlege egyik kulcsemberére.
Különdíjat nyert Kiss Norbi vegán babgulyása
https://formula.hu/parc-ferme/31138
Ahogy arról korábban is írtunk, Európa-bajnok kamionversenyzőnk, Kiss Norbert jótékonysági főzőversenyen vett részt, melyen csapatával vegán babgulyást készített. Mint kiderült, az étel elnyerte a zsűri tetszését, ugyanis különdíjjal jutalmazták.
Érzelmes posztban kívánt boldog születésnapot apjának Mick Schumacher
https://formula.hu/parc-ferme/31141
Január 3-án töltötte be 53. életévét a hétszeres Formula-1-es világbajnok Michael Schumacher, akinek második F1-es idényére készülő fia, Mick is posztolt a közösségi médiában a születésnap alkalmából:
„Boldog születésnapot, apa! Az ilyen napok fontosak voltak az autósport iránti szenvedélyem kialakulásában, és a mai napig hatással vannak rám. Hálás vagyok a tapasztalatokért, amelyeket neked köszönhetően szereztem, és izgatottan várom a továbbiakat a jövőben” – írta az alábbi fotó kíséretében a Haas pilótája.
Happy Birthday, Dad
— Mick Schumacher (@SchumacherMick) January 3, 2022
Days like these were important to my growing passion for Motorsport, and still affect it to this day. I am grateful for all the experiences you have given me and I’m excited to be making new ones in the future. pic.twitter.com/aivNP2jlyK
Elütött egy motorost a korábbi Dakar-győztes, majd továbbhajtott – videó
https://formula.hu/parc-ferme/31140
Hihetetlen jelenet játszódott le még a Dakar Rali vasárnapi első szakaszán: a Toyotát vezető 2009-es győztes, Giniel de Villiers hátulról eltalálta és fellökte Cesar Zumarant. A chilei motoros a földre került, s bár kézjelzésével mintha azt jelezte volna az autósnak, hogy továbbmehet, ezt követően ismét elterült a homokban. Márpedig De Villiers szabályt szegett azzal, hogy nem állt meg és győzödött meg arról, hogy versenytársa jól van-e, emiatt ötperces időbüntetést kapott – igaz, sokak szerint még így is olcsón megúszta az alább látható incidenst:
Five minute penalty for Giniel de Villiers for hitting Chilean biker César Zumarán in SS2 of #Dakar2022
— Rally Raid News (@RallyRaidNews) January 3, 2022
(video via @SomosDakar) pic.twitter.com/F7TvmdSOtI
Egyedi módon készítette a Red Bull Verstappent a vb-címre
https://formula.hu/parc-ferme/31137
Az energiaitalosok amellett, hogy profin végzik a dolgukat és idén újra egy négyszeres világbajnok csapat képét mutatták, szórakozni is szeretnek, például saját derbijükkel, melyeken különféle összetákolt járgányokkal lehet rajthoz állni. Egy ilyenen, 2015-ben, még a Toro Rosso fiataljaként részt vett Max Verstappen is, a Red Bull állítása szerint pedig ez már akkor is csupán a „bajnokfaragás” egy módja volt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Így búcsúzott el Bottas a Mercedestől
https://formula.hu/parc-ferme/31130
A csapatnál töltött fél évtized után távozó Valtteri Bottas találkozott az öt Mercedesszel, amelyet vezetett: a finn visszaemlékezett legjobb pillanataira és nehézségeire az ezüst gárdánál. Bottas búcsúja – magyar szinkronnal:
Rövidesen dönthet a McLaren a Formula-E-ről és a WEC-ről
https://formula.hu/parc-ferme/31135
Egyre jobban terjeszkedik az autósportos palettán a McLaren: a Formula-1 mellett van már csapatuk az IndyCarban, valamint idén már az Extreme-E-ben is elindulnak. És ez még aligha a végállomás: egyfelől tavaly bejelentették, hogy előzetes opciót írtak alá a Formula-E-vel, hogy a 2022/2023-as szezontól kezdődően csatlakozhatnak a mezőnyhöz, valamint fontolgatják azt is, hogy beszálljanak az Endurance-világbajnokságba, pontosabban annak új elitkategóriájába, a Hypercarba vagy az LMDh-ba.
Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója nemrég arról beszélt, hogy rövidesen eldőlhet, hogy beszállnak-e az említett két szériába, de a végső igent még egyelőre nem mondták ki: „Nyilván üzletileg logikusnak kell lennie számunkra” – mutatott rá Brown, akit a Crash.net lap idéz. „Figyelnünk kell arra, hol állunk az F1-es, az IndyCar- és az Extreme-E-projektünkkel. Az IndyCarban például egy harmadik autót tervezünk indítani 2023-ban. Úgy vélem, az év első negyedében végső döntést fogunk hozni.”
Ez is a Dakar része: tevéket kellett kerülgetnie a motorosnak – videó
https://formula.hu/parc-ferme/31136
A pályaversenyek során legfeljebb egy-egy mormota vagy extrém esetben varánusz okoz fennakadást, a terepraliban – így annak legfontosabb versenyén, a Dakaron – az is előfordul, hogy egy rakás teve keveredik a versenyző útjába:
#Dakar2022 pic.twitter.com/ymHJHvNI5u
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2022
Verstappen rövidesen a győzelmi örökranglista nyolcadik helyéig kapaszkodhat fel
https://formula.hu/parc-ferme/31133
A világbajnoki cím megszerzésével Max Verstappen bekerült a 34 autóversenyző közé, akinek sikerült a bravúr – de ha a futamgyőzelmek számát nézzük, még szűkebb társaságba tartozik. Verstappen 20 alkalommal nyert pályafutása során, amivel az örökranglista 16. helyét foglalja el Mika Hakkinennel együtt.
Minden egyes győzelemmel feljebb léphet ezen a listán 2022-ben: Kimi Raikkönen (21 győzelem), Damon Hill (22), Nico Rosberg és Nelson Piquet (23), Juan Manuel Fangio (24), Niki Lauda és Jim Clark (25) és Jackie Stewart (27) állnak a következő helyeken.
Ha eléri a 27 győzelmet, Verstappen a győzelmi lista nyolcadik pozíciójáig kapaszkodik fel – tekintve, hogy 2021-ben tízszer is nyert, nem elrugaszkodott a cél. Ekkor pedig már csak a Formula-1 hét meghatározó alakja lesz előtte: Nigel Mansell (31), Fernando Alonso (32), Ayrton Senna (41), Alain Prost (51), Sebastian Vettel (53), Michael Schumacher (91) és Lewis Hamilton (103).