Zajlik a Hungaroring főépületének bontása – fotókkal!
https://formula.hu/parc-ferme/38294
A Hungaroring nagyszabású felújításának következő ütemeként megújul a mogyoródi versenypálya főépülete, ám ahhoz, hogy valami új szülessen, valaminek véget kell érnie. A magyar autóversenyzés szentélye által megosztott fotókon látható a főépület megsemmisítése – és egy-két egyéb kép a munkálatokról.
Ki nyert a legrosszabb helyről rajtolva a mezőnyből?
https://formula.hu/parc-ferme/32990
A 2022-es Formula-1-es mezőny több, mint fele, egészen pontosan 11 pilóta nyert már versenyt pályafutása alatt, de vajon kinek sikerült ezt a legrosszabb rajthelyről indulva elérnie? Nos, a válasz: Fernando Alonsónak, aki a 2008-as Szingapúri Nagydíjat nyerte meg a 15. rajtkockából indulva, őt Lewis Hamilton követi, aki a 2018-as Német Nagydíjat húzta be a 14. helyről rajtolva. Érdekesség, hogy a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel egyszer sem tudott futamot nyerni, mikor a harmadik helynél hátrébbról indult, de még Charles Leclerc sem győzött olyan futamon, amin ne az első sorból vághatott volna neki a versenynek.
A legrosszabb rajtpozíció, amiből futamot nyertek:
Fernando Alonso: 15.
Lewis Hamilton: 14.
Daniel Ricciardo és Pierre Gasly: 10.
Esteban Ocon: 8.
Sergio Perez: 6.
Max Verstappen: 4.
Sebastian Vettel és Valtteri Bottas: 3.
Charles Leclerc: 2.
Carlos Sainz: 1.
Verstappen: Nem akarok csak utcai pályákon versenyezni!
https://formula.hu/parc-ferme/32996
Az elmúlt években egyre több utcai helyszín került be a Formula-1-es versenynaptárba, ráadásul a trend jelenleg is folytatódik: idén Miami csatlakozott a menetrendhez, jövőre pedig Las Vegasszal lesz ugyanez a helyzet. Mindeközben olyan pályákat fenyeget az F1-es körforgásból kikerülés veszélye, mint az épp a hétvégi Francia Nagydíjnak otthont adó Paul Ricard – sőt, a Formula Podcast értesülései szerint ez már gyakorlatilag eldöntött tény, miközben lehet, hogy rövidesen egy nizzai utcai pályán rendezhetik a francia futamot – vagy épp a pilóták és a rajongók körében is a kedvencek közé sorolt Spa-Francorchamps. Ez utóbbi kapcsán emelte fel a szavát a regnáló világbajnok Max Verstappen is, amikor a Belga Nagydíj esetleges kieséséről kérdezték Le Castellet-ben a Formula.hu jelenlétében:
„Szomorú. Először is, az a kedvenc pályám. Úgy gondolom, nagyszerű rajta vezetni. Persze megértem, hogy olykor nehéz kijutni oda más helyszínekhez képest a forgalom miatt. De egy ikonikus pálya, és nem akarom azt, hogy 2028-ban vagy bármikor csak utcai pályákon versenyezzünk, közel egy városhoz, hogy ezzel vonjuk be a rajongókat vagy bármi ilyesmi, mert szükség van az ilyen legendás helyszínekre a naptárban. És persze megértem, hogy mindenki pénzt akar, de ennek meg kell húzni egy határvonalat, mert fontos, hogy megtartsuk ezeket a klassz pályákat a menetrendben ahelyett, hogy csak utcai helyszíneken versenyezzünk, miközben nem is arra találták ki az F1-es autókat.”
F2: Sargeant lendületben, az amerikaié a francia pole
https://formula.hu/parc-ferme/32997
Három versenyhétvége óta kiváló formában van a Carlin újonca, Logan Sargeant: a Williams akadémistája első rajtelsőségét és futamgyőzelmét szerezte Silverstone-ban, ahol megnyerte a főversenyt, majd Ausztriában a büntetések után ismét első helyen értékelték a fontosabb futamon. Ezzel a pontverseny második helyére kapaszkodott fel.
Sargeant szériája folytatódik, miután a péntek esti kvalifikáción a francia főversenyre is megszerezte az első rajtkockát. A Dennis Hauger műszaki hibáját követő piros zászló miatt az utolsó hét percre indították újra a kvalifikációt: Sargeant a legvégén, hat ezredmásodperc különbséggel előzte meg Ayumu Iwasát. Frederik Vesti lett a harmadik, a tabella éllovasa, Felipe Drugovich pedig negyedik rajtkockát ért el. A szombati fordított rajtrácsos sprintet Jehan Daruvala kezdi az első helyről.
Az F2-es időmérő eredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | |
1 | Logan Sargeant | Carlin | 1:43.871 | |
2 | Ayumu Iwasa | DAMS | 1:43.877 | 0.006 |
3 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | 1:43.900 | 0.029 |
4 | Felipe Drugovich | MP Motorsport | 1:44.031 | 0.160 |
5 | Jack Doohan | Virtuosi Racing | 1:44.034 | 0.163 |
6 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | 1:44.161 | 0.290 |
7 | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | 1:44.308 | 0.437 |
8 | Marcus Armstrong | Hitech Grand Prix | 1:44.377 | 0.506 |
9 | Liam Lawson | Carlin | 1:44.483 | 0.612 |
10 | Jehan Daruvala | Prema Racing | 1:44.626 | 0.755 |
11 | R.Verschoor | Trident | 1:44.758 | 0.887 |
12 | Marino Sato | Virtuosi Racing | 1:44.839 | 0.968 |
13 | Calan Williams | Trident | 1:44.918 | 1.047 |
14 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | 1:45.035 | 1.164 |
15 | Roberto Merhi | Campos Racing | 1:45.101 | 1.230 |
16 | Clément Novalak | MP Motorsport | 1:45.117 | 1.246 |
17 | David Beckmann | Van Amersfoort Racing | 1:45.303 | 1.432 |
18 | Dennis Hauger | Prema Racing | 1:45.397 | 1.526 |
19 | Amaury Cordeel | Van Amersfoort Racing | 1:45.505 | 1.634 |
20 | Roy Nissany | DAMS | 1:45.742 | 1.871 |
21 | Olli Caldwell | Campos Racing | 1:45.743 | 1.872 |
22 | Cem Bölükbaşi | Charouz Racing System | 1:45.773 | 1.902 |
Megérkezett a legújabb F1-es dokumentumfilm
https://formula.hu/parc-ferme/32991
Megérkezett a rövidke dokumentumfilm, melyről a hét folyamán már beszámoltunk. Az FIA a Francia Nagydíj előtt készített interjút több F1-es pilótával, akik visszaemlékeztek gyermekkorukra, és az F1-ig vezető útra.
FIA: A fehér vonalak között kell versenyezni
https://formula.hu/parc-ferme/32995
Az FIA nem változtat a szigorúságán, a Francia Nagydíjon is árgus szemekkel fogják figyelni a versenypálya határait jelentő fehér vonalak átlépését. Legutóbb Ausztriában széles körben váltott ki értetlenséget a pilóták között az ellenőrzés határozottsága.
Az Osztrák Nagydíjon összesen 43 kört töröltek az értékelésből, Lando Norrist például többször is büntették és külön figyelmeztették is. A helyzetről így vélekedett az angol pilóta: „Nem lehet látni a fehér vonalakat az autóban ülve. Találgatni kell, hogy hol a határ és én nem vagyok jó a találgatásban.” Max Verstappen szimplán egy rossz viccnek nevezte az esetet, míg csapatfőnöke, Christian Horner arra figyelmeztetett, hogy a Paul Ricard versenypályán még rosszabb lesz a helyzet: „Több hektárnyi aszfalt van a pálya mellett, ez mindenki arra késztett, hogy vonalvezetésen kívül is próbálkozzon.”
Az FIA viszont senkinek sem javasolja a fehér vonalakon kívüli versenyzést. Az irányító testület világossá tette, hogy itt is a fehér vonalak határozzák meg a pálya szélét. A versenyigazgató által kiadott feljegyzésben olvasható továbbá, hogy „fokozottan kerül vizsgálat alá a 10-es kanyar kijárata, a kvalifikáción azonnal törlődik az elért köridő a pálya elhagyása esetén, a versenyen pedig a szabálykönyv szerint járnak el a figyelmeztetésekkel.”
A kiadott anyag további határozott és pontos utasításokat tartalmaz:
- a 2. kanyarban elhelyezett élénk színű jelzéseket a pálya oldaláról kell megkerülni, ellenkező esetben az összes itt elhelyezett elem mindegyikét kívülről kell kerülni és csak utánuk lehet visszatérni a pályára,
- a 4. kanyarban szintén elhelyezésre került egy élénk színű elem, amit, ha nem sikerül szabályosan megkerülni, akkor a versenyzőnek kötelező az 5-ös kanyar előtti bukótérben található megjelölt blokkokat megkerülni a visszatérés előtt,
- a 8-as kanyarban, ha a féktáv után a versenyző egyenesen kifut a pályáról, akkor a bukótérben lévő 4db blokk között kell közlekednie, majd utánuk térhet vissza a pályára.
Az utasítások betartását elmulasztó pilótákat a felügyelő testület fogja vizsgálni és szükség esetén szankcionálni.
Fotó: DPPI
Az F1 fellép a trófeavadász nézőkkel szemben
https://formula.hu/parc-ferme/32993
Az Osztrák Nagydíjon egyébként is bőven volt gond a nézőtéren, ami azóta is témát szolgáltat a Formula-1-ben, de a hétvége lezárásaként még rátettek egy lapáttal a szurkolók: rengetegen bemásztak a pályára és a létesítmény különböző elemeit mintegy szuvenírként, trófeaként eltulajdonították. A sportág ezt természetesen nem tolerálhatja, így most felhívták a figyelmet, hogy a Francia Nagydíjon a kamerarendszerrel erősen figyelni fogják a nézőteret és bárki, aki a tiltott területre lép, azt a hatóságokkal azonnal elő fogják állítani.
fotó: dppi
Eldőlt: rajtbüntetést kap Carlos Sainz
https://formula.hu/parc-ferme/32994
Az FIA hivatalos dokumentumaiban tűnt fel, hogy Carlos Sainznál vezérlőelektronikát cserélt a Ferrari, ami rajtbüntetést von maga után, mivel ezzel már a harmadik ilyen alkatrészt kapja meg a spanyol. Az egyelőre nem eldöntött, hogy több elemet is kicserél-e a csapat és ezzel a rajtrács végére száműzik-e a pilótát. Egyébként Max Verstappen és Lando Norris új kipufogórendszert, Lewis Hamilton pedig új turbót, új MGU-H-t, akkumulátort és (George Russell-lel együtt) új vezérlőelektronikát is kap, de mindegyik esetben még a határokon belül mozognak az érintettek, így nem jár ezért büntetés.
fotó: dppi
Nagy Dániel kihagyja Vallelungát, egy autót indít a Zengő Motorsport
https://formula.hu/parc-ferme/32992
Eggyel kevesebb magyar résztvevővel rendezik meg a Túraautó-világkupa hétvégi vallelungai fordulóját, Nagy Dániel ugyanis nem áll rajthoz Olaszországban. Ennek egyik oka, hogy a versenyző keze megsérült a Vila Real-i második futamon történt balesetben, ám ennél is nagyobb probléma, hogy a Cupra karosszériája pedig olyan mértékű törést szenvedett el, hogy azt ki kellett cserélni, ez azonban sem a Zengő Motorsport műhelyében, sem a spanyol márkánál nem állt rendelkezésre. A részletekről Zengő Zoltán csapatfőnök beszélt egy videóban, amelyet IDE KATTINTVA lehet megtekinteni.
Ez tehát azt jelenti, hogy csak Rob Huff képviseli a magyar alakulatot Vallelungában, ő azonban portugáliai győzelmének is köszönhetően az összetett tabella negyedik helyéről várja a versenyeket.
Videón Vettel és a Green Pea
https://formula.hu/parc-ferme/32989
Az Aston Martin ezen a hétvégén ünnepli 100. születésnapját, ennek alkalmából pedig Sebastian Vettel pályára gurult a csapat 1922-es versenyautójával, a Green Pea-nek is becézett Aston Martin TT1-gyel. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Russell a pálya színeihez öltözött csütörtökön
https://formula.hu/parc-ferme/32988
Kék-fehér csíkos ingben jelent meg a csütörtöki napon George Russell. A Mercedes pilótájának laza öltözékét a csapata is kiemelte hivatalos Twitter-oldalán, ám a német márkánál úgy vélik, a brit pilóta ruházata erősen emlékeztet a Paul Ricard pálya jellegzetes kék sávokkal tarkított bukóterére.
Stripes - who wore them better? pic.twitter.com/GOEJzvjr0c
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) July 21, 2022
Vettel már pályára vitte a legendás Aston Martint
https://formula.hu/parc-ferme/32987
Ismételten bemutató köröket futhat a közönség előtt Sebastian Vettel, ezúttal az Aston Martin TT1 nyergében, mellyel a márka először vett részt egy Grand Prix versenyen. A hatalmas múlttal rendelkező versenygépet már volt szerencséje kipróbálni a négyszeres világbajnoknak, valamint több fotót is készítettek róla korabeli ruhákban.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kezdődik a hétvége, ne maradj le semmiről pénteken!
https://formula.hu/parc-ferme/32980
Az F1-es Francia Nagydíj mellett több széria versenyhétvégéje is megkezdődik, mutatjuk a pénteki programot.
Péntek, július 21.
10:40-11:10 W Series, szabadedzés
11:35-12:20 Formula-2, szabadedzés
13:30-18:00 ETCR, első-negyedik szabadedzés
14:00-15:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)
17:00-18:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)
18:30-19:00 Formula-2, időmérő (M4 Sport)
19:25-19:55 W Series, időmérő
22:30-01:00 IndyCar, szabadedzés
A teljes hétvégi menetrend itt megtekinthető!
fotó: dppi
Russell szerint a sportolók is emberi lények
https://formula.hu/parc-ferme/32986
Komoly kritikát fogalmazott meg a rajongók Ausztriában mutatott viselkedésével kapcsolatban George Russell. A Mercedes pilótája a legutóbbi versenyhétvégén történtett incidensekről úgy gondolja, sokan elfelejtik, hogy a sportolók is igazi emberek. „Azt hiszem, amikor a korlát túloldalán állsz, legyen szó akár a futballról, akár a motorsportról, az emberek néha elfelejtik, hogy egy ember van benne. Semmi sem indokolja, hogy bárkit bármilyen okból kifütyüljünk vagy kigúnyoljunk valakit, amikor mindannyian az életünket kockáztatjuk itt. Nemrég még tudtuk, hogy milyen veszélyekkel jár a motorsport” – mondta Russell.
Másik pályára vinné a Francia Nagydíjat Vettel
https://formula.hu/parc-ferme/32985
A Paul Ricard pályán rendezett verseny jövőjét jelenleg kérdőjelek övezik. Sebastian Vettel megtartaná a Francia Nagydíjat, de másik pályán.
„Talán átköltözhetnénk máshova Franciaországban. Vannak izgalmas pályák… Magny-Cours-ban jobb, mint itt, de még régebbi pályákra is szép lenne visszamenni, ezalatt Dijonra gondolok” – mondta a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón Vettel.
Magny-Cours 1991 és 2007 között, Dijon 1974 és 1984 között öt évben volt a Francia Nagydíj otthona. (Plusz egyszer Svájci Nagydíjat tartottak a pályán.)
Új kuplungot fejlesztett a Ferrari – egy csapat biztosan használni fogja
https://formula.hu/parc-ferme/32984
Az Alfa Romeo idei fő gyengeségét a rajtok jelentik, ami a kuplungra vezethető vissza: az alkatrész vibrációja miatt a nyomaték nem egyenletes a hátsó kerekeken. Nem ennyire drasztikus mértékben, de a gyári Ferrari rajtjai sem kifogástalanok 2022-ben.
A problémára válaszil Maranellóban új kuplungot terveztek, melyet a Francia Nagydíjon vetnek be. Egyelőre kérdéses, hogy a Ferrari és a Haas használja-e az alkatrészt, az viszont biztos, hogy az Alfa Romeóban már az új kuplung fog dolgozni a szabadedzésen – ezt a csütörtöki médianapon Valtteri Bottas erősítette meg a Paul Ricard pályán.
Ezért védte meg Toto Wolff Hamiltont
https://formula.hu/parc-ferme/32983
A Square Mile-nak adott interjújában Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy miért érezte fontosnak az Azerbajdzsáni Nagydíj után, hogy nyilvánosan, a csapatrádióban kérjen bocsánatot Lewis Hamiltontól a rossz autóért és az iszonyatosan fájdalmas pattogásért.
„Meg kellett őt védenem, mert az emberek elkezdték támadni, ami nagyon nem helyes. Teljességgel nonszensz: ő az F1 történetének legjobb pilóta. Az autó csak átlag alatti. George (Russell) talán egy kicsit kevésbé szenvedett néha vele, mert hozzászokott a mezőny végén a nehezen vezethető autókhoz, de Lewis balszerencsés is volt. Kettővel több dobogója lehetne és akkor rögtön fordulna a kocka. Szóval a bocsánatkérés azért volt nyilvános, hogy mindenki lássa: az autó a rossz és nem a pilóta” – mondta Wolff.
fotó: dppi
Feltűnő újítást kapott a Mercedes orrkúpja
https://formula.hu/parc-ferme/32982
A konstruktőri címvédő istálló – amelynek a várakozások alapján kedvezhet a Paul Ricard vonalvezetése – a Brit Nagydíj után a francia versenyhétvégére is jelentős fejlesztési csomagot hoz.
A csomag első eleméről, az új orrkúpról már csütörtökön napvilágot láttak az első fotók. Az új orr profilja eltér az előző, laposabb verziótól, és elvékonyodó része is kidolgozottabb. A legfeltűnőbb azonban a csúcson található két hosszúkás szellőzőnyílás, melyek mérete drasztikusan megnőtt a korábbi két pontszerű lyukhoz képest.
A Motorsport.com szakmai cikke szerint a Mercedes elsősorban az egyenesbeli sebesség javításán dolgozik, az orr új formájának célja pedig a légellenállás csökkentése. A szellőzőnyílások a versenyző hűtését szolgálják, és a várható magas hétvégi hőmérséklet miatt nagyobbíthatták meg őket.
Mercedes nose got bigger holes at the tip for better driver cooling. #AMuS #F1 #GPFrance pic.twitter.com/3w42D5d1sN
— Tobi Grüner (@tgruener) July 21, 2022
Perez újra beszállna a bajnoki küzdelembe
https://formula.hu/parc-ferme/32981
Sergio Perez arra törekszik, hogy a Francia Nagydíjon ismét beszálljon a bajnoki küzdelembe, miután az elmúlt három futamból kettőt is feladott. A mexikói a Red Bull műszaki hibája miatt kiesett Kanadában, mielőtt második lett a Brit Nagydíjon, majd Ausztriában a Mercedes pilótájával, George Russell-lel az első körben ütközve újra kiállni kényszerült. Mindezek miatt Perez 57 ponttal lemaradva harmadik csapattársa, Max Verstappen mögött a pilóták rangsorában, miközben Charles Leclerc a második helyre jött fel. „Egy nehéz ausztriai hétvége után nagyszerű lesz újra versenyezni, és van esélyem helyreállítani a dolgokat” – mondta Perez. Két versenyt nem fejeztem be az elmúlt háromból, ezt nem engedhetjük meg magunknak a bajnokságban, ezért ezen a hétvégén szeretnék változtatni. Még mindig versenyben vagyok a pilóták bajnokságáért, így személy szerint is fontos, hogy ne veszítsek több pontot.”
Perez a hétvége előzetesében így nyilatkozott: „Tavaly második dobogómat szereztem a csapattal Franciaországban, és nagyon várom, hogy ezt megismételhessem. A Paul Ricard egy kihívásokkal teli pálya, mert különböző kanyaríveket lehet használni, és nem könnyű eldönteni, melyik a legjobb." A hétvégén a levegő hőmérséklete 35 Celsius-fok fölé is emelkedhet, ami a csapatok és a versenyzők számára is kihívásokkal jár. „A magas hőmérsékletet is figyelembe kell venni ezen a hétvégén, ezért fizikálisan úgy tűnik, hogy nagyon megerőltető verseny lesz, és figyelnünk kell a nagyobb gumikopásra is."
Hamilton -110 Celsius-fokban készül a hőségre
https://formula.hu/parc-ferme/32979
„A legjobb módszer a hőhullám legyőzésére” – írta ehhez a videóhoz Lewis Hamilton, aki állítása szerint -110 Celsius-fokon mozog éppen.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon