DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda

A McLarent tartják a Magyar Nagydíj esélyesének

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, és egykori világbajnok versenyzője, Nico Rosberg is a McLarent, illetve Lando Norrist emelte ki a 3. szabadedzést követően a mezőny tagjai közül. Wolff szoros hétvégére számít Magyarországon: „Jelenleg látható, hogy a McLaren egy kissé fölényben van, de Max hosszú etapja átfedésben volt Norriséval. Szerintem megint nagyon-nagyon szoros lesz” – mondta az osztrák csapatvezető, aki úgy érzi, nincsenek nagy hátrányban:

„Úgy gondolom, hogy még egy kicsit hozzá tudunk tenni teljesítmény szempontjából, de van lemaradásunk. Nem tudom, hogy mekkora lesz végül, jelenleg úgy néz ki, hogy talán két tized. Tudtuk, hogy nehéz dolgunk lesz a hátsó gumik felületének túlmelegedése miatt. Ez volt jellemző az elmúlt években, ezért nem igazán meglepő” – mondta Wolff, akihez hasonlóan Rosberg is a McLarent látja az első helyen:

„Fenomenális volt Lando köreit belső kamerából nézni. Tökéletes, mintha sínen futna. Az az autó ma abszolút domináns erőnek tűnik. Még Verstappenhez képest is, nála több volt az alulkormányzottság, néhányszor megingott” – mondta a Sky mikrofonja előtt a 2016-os világbajnok.

norris-hungaroring

Veszélyesebb lett, mint volt – a futamra átalakítják az 1-es kanyar új gumifalát

A montreali pálya vonalvezetésének sajátossága, hogy a balos első kanyart rögtön egy jobbos visszafordító követi. Ez a kombináció azonban magában hordozza az esélyt, hogy a célegyenesben történt fékhiba után irányíthatatlanná vált versenygép nagy sebességgel oldalról telibe találja egy 2-es kanyarban járó autót. Ennek elkerülése érdekében húztak fel egy új gumifalat az 1-es kanyarral szemben.

Ez azonban egy új problémát generált: az 1-es kanyar elfékezése esetén bonyodalmas visszatérni a pályára. Az edzéseken a versenyzők kétféle megoldáshoz folyamodtak: vagy a gumifal megkerülésével a rendelkezésre álló szűk helyen egy nagyon éles fordulóval csatlakoztak vissza a 2-esbe, vagy U-alakban visszafordultak az 1-es kanyarhoz.

A pilóták nem voltak elragadtatva, Alex Albon szerint a kombináció „veszélyesebb lett, mint volt”. Már pénteken, a versenyzői eligazításon felmerült, hogy eltávolíthatják a gumifalat (Lewis Hamilton az Autosport szerint azzal érvelt, hogy még sosem történt olyan baleset, amit a védőszerkezet kivédeni hivatott).

Végül a gumifal szombatra maradt, vasárnapra azonban módosítanak rajta: az utolsó négy métert eltávolítják. A versenyzőknek ennélfogva kevésbé meredek szögben kell visszafordulniuk a pályára, így kisebb az esélye, hogy a visszatéréskor egy ütközés történik.

„Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal” – reagált az F1-esek aggályaira a Pirelli

Heteken belül sor kerül a végső szavazásra annak kapcsán, hogy az eredeti terveknek megfelelően kivezessék a gumimelegítő paplanok használatát a Formula-1-ben a 2024-es idénytől kezdődően. A Pirelli hosszú ideje fejleszti az abroncsokat, amelyek megfelelnek az új kihívásoknak, a múlt héten pedig a Mercedes és a Ferrari részvételével újabb teszten próbálgatták őket. Bár Barcelonában gyorsan üzemi hőfokra tudták melegíteni őket a pilóták, George Russellék jelezték: hűvösebb körülmények között veszélyes lehet a helyzet, amely balesetekhez vezethet, éppen ezért a brit úgy érzi, még nincs versenykész állapotban a termék.

Ezekre az aggályokra reflektált a Pirelli vezető mérnöke, Simone Berra, aki szerint nagyon is versenykészek a 2024-re gumimelegítő paplan használata nélkül tervezett gumik, s igazából csak a versenyzőknek kellene alkalmazkodniuk: „A versenyzőknek gondolniuk kell arra, hogy az, hogy nem fogunk paplanokat használni, más, mint a mostani helyzet” – idézi a szakembert a RaceFans.net portál. „Úgyhogy másképp kell megközelíteniük a kivezető köröket. Természetesen hűvös időben trükkösebb lehet felmelegíteni a gumikat.”

„Szerintem minden azon múlik, hogyan teljesítik a kör első szakaszát, az első szektort. Összességében jóval nagyobb különbséget látunk ott, mint a többi szektorban, a második és harmadik szakasz már hasonló ahhoz, mint amikor használjuk a gumimelegítőt. Úgyhogy az első kanyarokat kell menedzselni és nyilván óvatosnak lenni. Az adatok alapján nem látok konkrét biztonsági kockázatot. Változtatni kell azon, ahogy az első körben vezetsz, ez biztos. Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal ahhoz is, hogy ne nyomd túlságosan az első kanyarokban, mert az szemcsésedéshez vezethet, amíg nem melegedtek be a gumik. Úgyhogy tiszteletben tartom a versenyzők véleményét, de szerintem nyilván lesznek különbségek az új és a régi gumik kezelése között.”

f1-pirelli-teszt-ferrari

„Grosjean egy darab szar, be kellene húzni neki egyet” (videó)

Eseménydús napja volt szombaton az IndyCar Road Americán rendezett forduló során Will Powernek. Először Romain Grosjean szorította le őt a fűre, majd Scott Dixon ütközött neki, amely eset után a címvédő kicsit meg is lökdöste a hatszoros bajnokot. Power érthetően frusztrált volt a nap végén adott interjúban: ebben kritizálta a pálya állapotát, valamint Dixon manőverét, zárásként pedig annyit fűzött hozzá: „Grosjean pedig egy darab szar, ha láttátok, mit csinált az edzésen. Be kellene húzni neki egyet” – fogalmazott a pilóta. Videón a Grosjeannal történt incidens és a nyilatkozat:

 

A szabadedzések után egyébként az időmérőt is megrendezték: ezen Colton Herta idei első pole-pozícióját gyűjtötte be, megelőzve Pato O’Wardot és a bajnokságot vezető Alex Palout. A futam itthoni idő szerint vasárnap 19.15-kor startol.

Ha vasárnap, akkor versenynap! Ne maradj le semmiről!

MotoGP, TCR, F1, IndyCar és még sok más a vasárnapi program:

Vasárnap

11:00 Moto3, futam (Aréna4)
11:00 WRX, előfutamok
12:05 TCR World Tour, második futam
12:15 Moto2, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
16:00 WRX, elődöntők és döntő
19:30 IndyCar, futam (Aréna4)
20:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

Hülkenberget piros zászlós incidensért, Sainzékat feltartás miatt rendelték be

Sűrű órái lesznek az F1-es Kanadai Nagydíj időmérője után a felügyelőknek, hiszen egész sor versenyzőt idéztek be magukhoz. A legtöbbeket feltartás miatt: Carlos Sainz Pierre Gaslyt, Lance Stroll Esteban Ocont, Yuki Tsunoda pedig Nico Hülkenberget és Charles Leclerc-t is feltartotta a kvalifikáció során.

Viszont az időmérő meglepetését szolgáltató Hülkenberg maga sem nyugodhat még meg, ugyanis őt is beidézték a stewardok: a németet potenciális piros zászlós kihágás miatt vizsgálhatják. Az FIA dokumentuma szerint a Haas pilótája az előírt minimumidőnél gyorsabban hajthatott a megszakítás után.

Emellett a Williamsnek is felelnie kellhet, ők egy gumiszettet felejtettek el visszaszolgáltatni a szabályokban előírt módon az időmérőt megelőzően.

f1-hulkenberg-haas-montreal

fotó: DPPI

Fordulat: mégis használhatja a Gilles Villeneuve előtt tisztelgő sisakját Leclerc

Mint arról mi is beszámoltunk, Charles Leclerc a montreali pálya névadója, Gilles Villeneuve előtt akart tisztelegni a korábbi legendás F1-es versenyző sisakdizájnjára emlékeztető bukófestéssel. Az első edzésen ezt is használta a monacói pilóta, utána viszont visszaváltott a hagyományos dizájnú sisakjára.

Sajtóhírek szerint – erről számolt be a Canal+, valamint a Sky Sports riportere, Ted Kravitz is – ennek az oka nem más, mint hogy a Villeneuve család, beleértve Gilles fiát, az 1997-es világbajnok Jacques-t nem volt elragadtatva attól, hogy a klasszikus dizájnon megjelentek a Ferrari és a mostani szponzorok matricái. Villeneuve-ék állítólag kifogásolták, hogy a család beleegyezése nélkül készült el a dizájn, és mivel Leclerc-ék jóhiszemű tisztelgésnek szánták csupán a dolgot, inkább úgy döntöttek, a további feszültség elkerülése érdekében a Kanadai Nagydíj további részében nem használják a Gilles-féle festést.

FRISSÍTÉS: Az időmérő előtt aztán jött a fordulat, a Villeneuve család ugyanis mégis engedélyezte Leclerc-nek a sisak használatát. A Gilles képeinek használati jogát kezelő Melanie Villeneuve-öt, aki Jacques testvére, pénteken kereste meg Leclerc, hogy elnézést kérjen, majd a pályára is meghívta a családot a Ferrari. Melanie Villeneuve ekkor mág úgy fogalmazott, hogy szép megemlékezés a monacói sisakja és nincs ellenvetésük, egyedül Jacques jegyzett meg annyit, hogy jobban örültek volna az előzetes konzultációnak, őket is meglepetésként érte az edzésnapon Leclerc bukója. 

f1-leclerc-villeneuve-sisak-montreal

Lökdösődésig fajult a két IndyCar-bajnok ütközése az edzésen – videó

A hétvégén a Road America ad otthont az IndyCar aktuális fordulójának, s már a második edzésen komoly jelenetek játszódtak le. Scott Dixon forgott meg, majd úgy tért vissza a pályára, hogy Romain Grosjeant elengedte, azt viszont már nem észlelte, hogy Will Power is érkezik mögötte, így amikor balra mozdult, egyenesen eltalálta a címvédőt, aminek ütközés lett a vége. A baleset után Power igencsak feszülten kérte számon a hatszoros bajnokot, néhányszor még meg is lökte Dixont, aki utólag elmondta, hogy teljes mértékben az ő hibája volt az ütközés és elnézést kért Powertől. Videókon a jelenet:

Furcsa gond hátráltatta az Alpine-t pénteken

Az első szabadedzésen Pierre Gasly autója állt meg, amiután újra sem tudták indítani a szabadedzést a CCTV-s kamerarendszer hibája miatt. Egy meglehetősen különös probléma lépett fel Gasly autójában, Otmar Szafnauer fedte fel a nem mindennapi elektronikai meghibásodást: "Ahogyan minden hétvégén, most is a tartalék kormányokat használtuk mindkét autóban az első szabadedzésen, ennek oka egyszerű: kipróbáljuk, hogy működnek-e."

"Egy szó mint száz, Pierre kormányában valamilyen elektronikai hiba lépett fel, ami miatt megállt az autó. Amint visszatettük az első számú kormányt, az anomália megszűnt. Meg kell vizsgálnunk a versenyt követően, hogy mi lehetett a baj pontosan. Esteban autójában már egy megszokottabb probláma lépett fel: vízszivárgás miatt kellett félre állnia, de ezt a dolgot már orvosoltuk."

Két versenyző is bírságot kapott pénteken

Az AlphaTauri versenyzője, Yuki Tsunoda és a hazai pálya előnyét élvező Lance Stroll is pénzbüntetést kapott, miután gyorsan hajtottak a bokszutcában. Péntekenként bevett szokás, hogy a pilóták kicentizik a féktávot a bokszbejáratnál, hogy a pit lane-be érkezve éppen ne lépjék át a sebességhatárt, amely olykor nem sikerül. Íg járt most a japán és a kanadai pilóta is, előbbit 100 euróra büntette az FIA, amiért 0,4 km/órával lépte át a sebességhatárt, míg Stroll a megengedett 80 helyett 97,8 km/órával esett be a bokszutcába, amiért 1000 eurós bírságot köteles fizetni.

Videó: ez történt a második szabadedzésen

A megcsonkított első szabadedzést követően 60 helyett 90 percet kaptak a csapatok a második szabadedzésen, ahol volt elfüstölő Haas, szakadó eső és Mercedes-elsőség. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Szöveges összefoglalónkat ide kattintva olvashatjátok el.

Alonso az első edzésről: Ez nagyon ciki volt

A helyi zártláncú kamerarendszer képeinek késése miatt gyakorlatilag elmaradt az első szabadedzés, , s bár a megoldáson sokáig dolgoztak, végül a második gyakorlás idejére sikerült orvosolni a problémát, ahol emiatt 60 helyett 90 percig körözhettek a versenyzők. Alonso így nyilatkozott az esetről a helyszínen, ahol a Formula.hu is jelen van: "Elég kellemetlen volt. Nem volt ideális a csapatok számára sem, ami történt, de főleg nem a rajongók számára, akik korán kilátogattak a pályához, hogy láthassanak minket az első szabadedzésen, aztán alig tudtunk megtenni néhány kört. Úgy fest, hogy valamivel időről időre lábon lőjük magunkat, így ezek a dolgok egy kissé kínosak."


Fotó: Aston Martin AAramco Cognizant F1 Tea

Ezúttal Alonsóról készített dalt a Super Maxszal ismertté vált Pitstop Boys

A Pitstop Boys akkor vált ismertté, amikor az F1-es élmezőnybe még épp csak betörő Max Verstappenről készítettek zenét. Később aztán a holland vb-címét is megünnepelték egy új számmal, majd Lando Norrisról is írtak egyet, pár hónapja pedig a Pole-pozíció című szerzeménnyel rukkoltak elő – most pedig az idén az előretörő Aston Martinnal szárnyaló Fernando Alonso került sorra. Íme, a néhány napja megjelent Vamos Fernando! című dal:

F1-es és IndyCar-időmérő, MotoGP-sprint: ez a szombati menetrend

Délelőtt MotoGP-időmérő, délután sprint, közben TCR a Hungaroringen, este pedig F1-es és IndyCar-időmérő: ez vár ránk szombaton.

Szombat

10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

10:55-11:30 TCR World Tour, időmérő

11:05 WRX, Super Pole

13:00 WRX, előfutamok

15:00 MotoGP, sprintfutam (Aréna4 online)

17:05 TCR World Tour, első futam

18:30-19:30 Formula-1, harmadik szabadedzés

19:55-21:25 IndyCar, időmérő (vasárnap 17:30 Aréna4)

22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A teljes hétvégi menetrend a tv-közvetítésekkel együtt itt megtekinthető!

f1_13

fotó: dppi

Még mindig dolgoznak a kamerarendszeren, már vészterven gondolkodik az FIA

Mint arról írtunk, a helyi zártláncú kamerarendszer technikai gondjai miatt gyakorlatilag elmaradt a Formula-1-es Kanadai Nagydíj első szabadedzése, amelyet alig néhány perc után Pierre Gasly leálló Alpine-ja miatt szakítottak félbe eredetileg, de mivel a fentiek miatt a versenyirányításnak nem volt megfelelő kameraképei, nem tudták volna biztonságosan újraindítani a tréninget. A kiesett időt úgy pótolják, hogy a csapatokkal egyetértésben 90 percesre nyújtják és fél órával előrébb hozzák a második edzést Montrealban, amely így magyar idő szerint 22:30-kor kezdődhetne.

A feltételes mód azonban indokolt, az FIA ugyanis nemrég egy rövid kommünikében azt közölte, hogy még egy órával az FP2 tervezett kezdése előtt is dolgoznak a problémák megoldásán: a gond az, hogy jelentős késéssel érkezik be a versenyirányításhoz a CCTV képe. A közleményben azt is hozzátették, hogy eközben az FIA már vészmegoldáson is gondolkozik, hogyan lehetne a tv-kamerákkal megoldani, hogy megfelelő képellátás jusson a versenyirányításhoz is.

f1-red-flag-montreal

Gilles Villeneuve előtt tiszteleg montreali F1-es sisakjával Leclerc

Speciális bukódizájnnal készült a Kanadai Nagydíjra Charles Leclerc, aki a legendás Gilles Villeneuve egykori sisakjára emlékeztető festéssel versenyez a hétvégén. Villeneuve 1978-ban éppen ezen a pályán aratta első diadalát, 1982-es halála után pedig az ő nevét vette fel a közkedvelt helyszín. Leclerc nemrég vezette is a kanadai pilóta egykori Ferrariját, most ezzel adózik Villeneuve emléke előtt a monacói:

Bezzecchi-vezetés és óriási Marquez–Zarco baleset pénteken a Sachsenringen

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Német Nagydíjának programja a Sachsenringen. A délelőtti, kisebb esővel is tarkított gyakorláson Johann Zarco volt a leggyorsabb a pálya királyának számító Marc Marquez és az esést is begyűjtő, a mugellói kerékpárbalesete során összeszedett lábtörésével együtt versenyző Aleix Espargaro előtt. Bukott a két yamahás is: Franco Morbidelli és Fabio Quartararo egyaránt a tréning utolsó szakaszában dobta el a motort.

Fyv_y6wWYAYcM_Y

A délutáni egyórás edzést kétszer is piros zászlóval kellett félbeszakítani: előbb Takaaki Nakagami csúszott el a Vízesésben és törte rommá az LCR Hondát, majd az utolsó percekben Marc Marquez bukott az 1-es kanyarban és sodorta el magával a bokszból éppen kiérkező Zarcót, akinek kis túlzással ketté is tört a Pramac Ducatija az ütközéstől – szerencsére legalább a versenyzőknek nem esett baja. A legjobb köridőt végül Marco Bezzecchi motorozta 1:20,271-gyel, ezzel négy századdal megelőzte Jorge Martint és újabb néggyel Aleix Espargarót. A vb-éllovas Francesco Bagnaia a negyedik lett, majd jött a KTM-es Jack Miller és a yamahás Quartararo, míg a top 10-be és ezzel a Q2-be Luca Marini, Enea Bastianini, Alex Marquez és a baleset ellenére Zarco fért még be. Kiszorult viszont onnan és így a Q1-re kényszerül többek között Brad Binder és Marc Marquez is (utóbbi nem is javított a délelőtti idején). Bukott amúgy a második edzésen még Miguel Oliveira, Maverick Vinales (egyikük sem került a tízbe), valamint a legvégén az ifjabb Marquez is.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: káosz a tavalyi időmérőn, Alonso a második

Igazán emlékezetesen alakult a tavalyi Kanadai Nagydíj időmérő edzése, amely szakadó esőben kezdődött, a Q3-ban pedig a merészebbek még a slickeket is kipróbálták - sikertelenül. Fernando Alonso brillírozott, Sergio Perez pedig hibázott a zord körülmények között. A képre kattintva megtekinthető a tavalyi időmérő összefoglalója!

Mérföldkő: 100. győzelmére készül a Red Bull

Miközben Max Verstappen esetleges 41. sikerével utolérheti Ayrton Sennát, a Red Bull Racing csapata centenáriumához érkezett. Az istálló 100. F1-es futamgyőzelmére készül. Mindössze öt pilóta osztozik az eddigi 99 győzelmen, név és szám szerint Max Verstappen 40 alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót, Sebastian Vettel 38-szor, Mark Webber 9 versenyt nyert meg, Daniel Ricciardo 7 alkalommal pezsgőzhetett a dobogó legtetején, míg Sergio Perez 5-ször tudott győzni idáig az energiaitalosok színeiben. Mit gondoltok, meglesz a 100. a Red Bullnak ezen a hétvégén?

Nem csak Michelisznek szurkolhatunk a hétvégén a Hungaroringen

Szombaton és vasárnap az International GT Open magyarországi fordulóját rendezik a Hungaroringen, s bár pont a fő kategóriában nem lesz hazai induló, a többi sorozat esetén lesz kinek szurkolniuk a kilátogató nézőknek. Egyfelől a TCR World Tour és TCR Europe közös futamain ott lesz természetesen a Világsorozat összetett pontversenyt vezető Michelisz Norbert, de a mezőnyben láthatjuk a TCR Európa-kupában szereplő Losonczy Leventét is, aki ugyancsak Hyundaijal indul egy olasz csapat színeiben. Az Euroformula Open rajtrácsán ott lesz Berta Benjámin, míg a Formula Regional by Alpine széria igen népes mezőnyében Révész Levente képviseli majd a magyar színeket. Végül pedig a Renault Clio Cup Series indulói között láthatjuk Tim Gábort, aki a szurkolói segítségével egy közösségi-finanszírozási projekt keretében teremtette elő a hazai verseny anyagi hátterét.

A hungaroringi hétvége teljes programja további információkkal itt böngészhető.

michelisz

Az első képek: a megújult Aston Martin

Kis lépéshátrányban a közvetlen riválisokhoz képest, de a Mercedes és a Ferrari után az Aston Martin is előállt első nagy 2023-as fejlesztési csomagjával. Az autó, amelyen korábban csak az első és hátsó szárnyhoz nyúltak, Kanadában jelentősen megváltozott, három számottevő aerodinamikai területen: a padló, az oldaldobozok és a motorborítás régiójában.

Bár a Montrealban készült első fotókon a padló lényegi része nem látható, a szem előtt levő részekből így is látszik, hogy az AMR23 alsó területe teljes hosszában változott: elöl, a Venturi-csatornák bejáratánál, középen a padlószegély elemeinél és hátul, a hátsó kerekek körül egyaránt. Az oldaldoboz rámpája kevésbé ívelt és magasabb, az alávágás pedig nagyobb, ami a Red Bullra emlékeztet. A motorborítás geometriája is megújult, a leglátványosabb a hegyes uszony hátul.

Az Aston Martin célja a fejlesztésekkel nem csupán a nagyobb leszorítóerő és gyorsabb köridő, de az autó működési tartományának kiterjesztése is az AMuS szerint.