Mikor jelenti be a Haas Bearman csapattársát?
https://formula.hu/parc-ferme/38177
A Brit Nagydíj hétvégéjén a Haas hivatalosan is megerősítette, hogy 2025-ben az egyik autójukat Oliver Bearman vezeti majd, a fiatal brit csapattársának kiléte azonban hivatalosan egyelőre nem ismert – jóllehet, utazó tudósítónk, Mészáros Sándor értesülései szerint Esteban Ocon lett a befutó.
Ayao Komatsu így felelt arra a kérdésre, hogy mikor várható a második bejelentés: „Van egy listánk – számos versenyzővel tárgyalásban állunk, természetesen Magnussennel is. Jelenleg már a folyamat vége felé közeledünk” – mondta a Haas csapatfőnöke.
Természetesen Kevin Magnussent is megkérdezték a terveiről, melyre a következőképp reagált a dán versenyző: „Az F1-re koncentrálok, de természetesen sok lehetőség van ezen kívül is, amik szintén érdekesek” – mondta Magnussen.
Az idősebb Sainz támogatja fia Williamshez szerződését
https://formula.hu/parc-ferme/38513
Az idén hatvan felett is Dakar-győzelmet arató ralilegenda, az idősebb Carlos Sainz a Marcának nyilatkozva arról beszélt, hogy teljes mértékben támogatta fia döntését, amikor az úgy döntött, hogy a Ferraritól való kényszerű távozása után a Williamsnél folytatja karrierjét: „Nos, én mindig is mellette álltam ebben. Az idei év valóban nehéz volt számára, miután a szezonkezdet előtt kiderült, hogy Hamilton a Ferrarihoz kerül, és ez egy bonyolult helyzet.”
„Édesapjaként az unokaöcsémmel együtt segítettük, amennyire csak tudtuk, minden lehetséges lehetőséget kerestünk. De az én szerepem ebben nem változott. Ez az ő döntése, és ezt tiszteletben kell tartani” – mondta az idősebb Sainz, majd így folytatta: „Nem volt könnyű döntés, és nem is volt egyértelmű. Három vagy négy lehetőség volt, és végül is neki kellett döntenie a jövőjéről, mi pedig maximálisan támogattuk őt.”
„A Williams egy felfelé ívelő projekt, az év végére el is kezdett jobban menni neki, így bízunk benne, hogy jövőre is folytatódik a felfelé ívelő tendencia. Azoknál a csapatoknál, ahol megfordult, Carlos jó emlékeket hagyott maga után a munkájával és a tudásával. Az istállók fejlődtek, amikor megérkezett, és ez a fontos egy profi esetében, ez legyen az elvárás. Úgy gondolom, Carlos komoly versenyző, így világosan tudja, hogy hol kell lennie.”
Verstappen szerződésében is van kilépési záradék
https://formula.hu/parc-ferme/38514
A háromszoros világbajnok Max Verstappen szerződése 2028-ig tart a Red Bull csapatával, ennek ellenére az idei szezonban rengeteg találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy a holland esetleg átigazolna a Mercedeshez a zűrzavaros helyzetbe került energiaitalosoktól – míg maga Verstappen arra tett utalást többször, hogy nem biztos benne, hogy ki akarja tölteni a szerződését, és bizonyos okok arra késztethetik, hogy hátat fordítson a sportágnak.
A Sport.de portálon megjelent nyilatkozatában Helmut Marko rámutatott, hogy valóban megvan az esély Verstappen távozására, már csak azért is, mert van teljesítményalapú kilépési záradék a holland szerződésében: „A veszély fennáll. Max nem az a srác, aki meg akarja dönteni Schumacher vagy Hamilton rekordjait.”
„Amikor az autóban ül, győzni akar, de a környezetnek is megfelelőnek kell lennie. Ha az egész már nem fekszik neki, akkor benne van, hogy egyik napról a másikra azt mondja majd: ennyi volt! A legtöbb élversenyzőnek van teljesítményalapú kilépési záradéka. Maxnak is van egy. Ez azt jelenti, hogy ha nem tudunk neki olyan autót biztosítani, amelyben az élen tud vezetni, biztosan el fog gondolkozni ezen.”
„Nem akartuk, hogy beszennyeződjön” – ezért nem küldte más csapathoz Antonellit a Mercedes
https://formula.hu/parc-ferme/38512
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff az Autosprint című lapnak nyilatkozva arról beszélt, miért döntött úgy, hogy ifjú tehetségét, Andrea Kimi Antonellit nem küldi el valahova – például a Williamshez – pallérozódni egy kicsit, hanem egyből beültette őt a nagycsapatba George Russell mellé:
„Lewis távozása után most van itt a generációváltás ideje, mert semmi sem lesz olyan, mint korábban. Jövőre egy fiatal csapattal fogunk dolgozni, egy új korszakot nyitunk azzal, hogy George-dzsal és Antonellivel vágunk neki a szezonnak. Az előző korszak nagyszerű volt, és most itt az ideje, hogy lapozzunk egyet és újrakezdjük” – mondja, majd rátért az indoklásra:
„Azért ül Antonelli azonnal a Mercedesbe, és azért nem a Williamsnél debütál, mert azt akarjuk, hogy friss legyen, és ne szennyeződjön be, ha lehet így fogalmazni, külső tapasztalatoktól. Ha először egy másik csapathoz menne, akkor más dolgokat, viselkedési formákat tanulna, más elképzelései lennének a technikai dolgokról, mint nekünk. Ezt szeretnénk elkerülni. Szerintem csak előnyökkel jár, ha egy fiatal versenyző rögtön nálunk kezd.”
Vowles ismét hangoztatta: Colapinto megérdemel egy F1-es ülést
https://formula.hu/parc-ferme/38511
A Williams csapatfőnöke, James Vowles ismét hangot adott azon meggyőződésének, hogy a csapat juniorversenyzője, a monzai F1-es debütálása óta remek teljesítményt nyújtó Franco Colapinto helyet érdemelne az F1-ben – kizárásos alapon a Saubernél, hiszen már csak ott van szabad ülés. „Franco nyers teljesítményt tud hozni a csapatnak, semmi kétség afelől, hogy a zoknit is levezeti az autóról. Megérdemli, hogy helyet kapjon a Formula–1-ben” – mondta az F1 hivatalos csatornájának a brit szakember.
Vowles azt is leszögezte, hogy ha Colapinto nem kap ülést 2025-re, akkor szeretnék a legjobb lehetőségeket biztosítani számára a további fejlődéshez: „A mi felelősségünk vele szemben, hogy tesztlehetőségeket biztosítsunk egy régi autóval, hogy itt lehessen és velünk dolgozzon, hogy a lehető legjobb formában tartsuk őt, hogy aztán ha lehetőség adódik, akkor élni tudjon vele.”
Az már korábban is kiderült, hogy Vowles szeretné védencét bejuttatni a Sauberhez, csakhogy a hírek szerint a svájci csapat hamarosan szerződést hosszabbít Valtteri Bottasszal – az ülésre esélyes lehet(ett) még a fiatal Gabriel Bortoleto és egyes hírek szerint Mick Schumacher is.
A Ferrari nem tudta elérni Bearmant a beugrása előtt
https://formula.hu/parc-ferme/38510
A jövőre már a Haas állandó versenyzőjeként az F1-ben szereplő Oliver Bearman idén két remek beugrással bizonyította, hogy gyengécske F2-es szezonja ellenére is megállja a helyét a királykategóriában, melyek közül az elsőre még év elején került sor, amikor a vakbélgyulladásban diagnosztizált Carlos Sainz helyét vette át a Ferrarinál Dzsiddában. A fiatal brit egy érdekes sztorit osztott meg ennek kapcsán: elmondta, hogy a hírről való értesülése egyáltalán nem volt zökkenőmentes!
„A menedzseremnek elfogyott a kreditje a telefonján, vagy valami ilyesmi, így nem tudta fogadni a hívást. Majdnem lemaradtam a versenyről, mert a menedzserem nem töltötte fel a perceit!” – idézte fel Vasseur hívásáról. „Aztán rögtön visszahívtam, mert hála istennek, volt elég mobiladatom , s ekkor közölte velem a hírt, hogy a hétvégén a Ferrarinál versenyzek.” – mondta, majd azt is elmondta, hogy Vasseur igyekezett őt megnyugtatni a hír közlése után:
„Azt hiszem, elég hamar megértette, hogy nagyon ideges vagyok abból, ahogyan beszéltem vele. Azt mondta: Ollie, nyugodj meg, minden rendben lesz. Emlékszem, azt mondtam, hogy 10 perc múlva a pályán leszek, pedig a szállodám olyan félórányira volt, de nem akartam lemaradni a lehetőségről. Oda akartam érni, és biztos akartam lenni benne, hogy meg tudom csinálni, szóval igen, az a három óra aközött, hogy megkaptam a hírt, és bepattantam az autóba az FP3-ra, nagyon gyorsan eltelt.”
Schumacher: Ne becsüljük le Rob Marshall szerepét!
https://formula.hu/parc-ferme/38509
A Red Bullt elhagyó szakemberek sorában természetesen Adrian Newey kívánkozik az élre, de nem szabad lebecsülni annak a Rob Marshallnak a fontosságát sem, aki 17 éven át dolgozott az energiaitalosoknál, mielőtt tavaly átigazolt a McLarenhez – erre hívta fel a figyelmet a Formel1.de honlapon megjelent nyilatkozatában Ralf Schumacher:
„Nem szabad alábecsülni őt, több mint 20 éves tapasztalata van [valójában kicsit kevesebb – a szerk.] az Adrian Newey-val való közös munkában, rengeteget lehet ott tanulni, ezért ezek a pozíciók nagyon fontosak egy csapatnál” – mondta a többszörös nagydíjgyőztes versenyző, aki kitért a McLaren elmúlt hetekben nagy viharokat kavaró „trükkös szárnyára” is, s nincs meggyőződve arról, hogy valóban annyit számított ez a megoldás, mint amekkora jelentőséget egyesek tulajdonítottak neki:
„Nem tudom, hogy ez fontos-e a teljesítmény szempontjából. Szerintem a Mclaren marad a legerősebb autó, Lando Norrist pedig nem szabad lebecsülni, ő is ad majd egy lökést, érdekes lesz a verseny kettőjük között” – utalt Schumacher az elmúlt időben Norris és Verstappen között kibontakozó világbajnoki küzdelemre.
Ismeretlen élmény Verstappen számára, ami Szingapúrban történt
https://formula.hu/parc-ferme/38508
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Formel1.de portál által közölt nyilatkozatában felidézte Max Verstappen reakcióját Lando Norris brutális szingapúri fölénye kapcsán. Mint a veterán szakember elmondta, a holland klasszis azt mondta neki, hogy „idegen számára” az a dominancia, amit brit riválisától tapasztalt, különösen a közepes gumikon:
„Kilenc tizedet-egy másodpercet vert ránk körönként! Még ha a mi autónk is, mondjuk úgy, hogy optimális lett volna, akkor sem tudtunk volna ilyen időket autózni a közepes gumikon. És mindannyian csodálkozunk, hogyan csinálta” – mondta Marko, majd így folytatta: „Amikor Norris körönként kilenc tizedet-egy másodpercet ver ránk, az egy teljesen új világ . És ne felejtsük el, hogy a második stintben Leclerc ugyanolyan gyors volt, mint Lando, majdhogynem egy kicsit gyorsabb. Szóval szinte azt mondanám, hogy számunkra a második hely olyan volt, mint egy győzelem.”
A konstruktőri cím egyre messzebbre sodródik a Red Bulltól, de Marko korábbi szavaival ellentétben teljesen még nem mondott le róla: „Optimista vagyok, hogy ha Max ismét futamokat nyer, Sergio pedig harmadik vagy negyedik helyeken tud befutni, akkor a dolgok ismét másképp fognak kinézni. De a hangsúly egyelőre elsősorban a pilóták bajnoki címén van. Ám ha ezt megszerezzük, és szerintem csak akkor lehetséges, ha Max még legalább két futamot nyer, akkor a konstruktőri bajnokságban is ígéretesebb lesz a helyzet.”
A Haastól igazolt versenyzőnőt a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/38507
Az F1-ben 2026-tól kezdve „összebútorozó” Red Bull–Ford kettős meghosszabbította együttműködését az F1 Academy sorozatot illetően, így jövőre is Red Bull Ford Academy néven fut majd az a program, mely az F1 női nevelősorozatában szereplő Red Bull-tehetségekkel foglalkozik. Ebből a társaságból kikerült a holland Emely de Heus, ugyanis a 21 esztendős holland versenyző már második szezonját futja az F1 Academyben, s a szabályok értelmében legföljebb két szezont lehet eltölteni a sorozatban.
Helyére az idén a Haas képviseletében jelenleg a bajnokság negyedik helyén álló amerikai Chloe Chamberst szerződtették, akit Chrisitan Horner így köszöntött a csapartnál: „Mindenki alig várja, hogy a Red Bull családban köszönthesse Chloe-t, aki a 2025-ös F1 Academy-szezonban a felállásunk kulcsszereplője lesz.”
„Egy olyan amerikai versenyző szerződtetése, akit a Forddal is kapcsolatban áll, izgalmas előrelépést jelent a Ford Performance-szal való partnerségünkben. A Red Bull és a Ford közös értékeket képvisel, egységesen azon vagyunk, hogy több lehetőséget biztosítsunk a fiatal és feltörekvő tehetségeknek a motorsportban, és már alig várjuk, hogy Chloe 2025-ben a Red Bull Ford színeiben pályára gördüljön.”
A kétszezonos szabály miatt egyébként komoly változások lesznek az F1 Academy mezőnyében, hiszen a Red Bull másik két „növendéke”, Hamda és Amna Al Qubaisi, a listavezető Abbi Pulling, továbbá Nerea Marti, Lola Lovinfosse, Carrie Schreiner, Jessica Edgar és a közönségkedvenc Bianca Bustamante is távozik a szezon végén.
Piastri sokat tanult a kihagyott évben – de inkább versenyzett volna
https://formula.hu/parc-ferme/38506
Annak ellenére, hogy zsinórban háromszor nyert juniorbajnokságokat, köztük az F3-at 2020-ban és az F2-t 2021-ben, Oscar Piastri nem léphetett be azonnal az F1 kapuján, s 2022-ben egyáltalán nem versenyzett, hanem az Alpine tartalékjaként teljesített kiterjedt tesztprogramot. Bár ez kétségkívül hasznosnak bizonyult, az ausztrál versenyző ennek ellenére aligha meglepő módon hangsúlyozta, hogy a versenyzést semmilyen tesztprogram nem pótolhatja:
„A versenyzés jobb lett volna, nincs olyan környezet, amelyben jobban fel tudnál készülni” – nyilatkozta Piastri az Auto Motor und Sportnak. „A tesztszezonomban elsősorban a pilótafülkén kívül tanultam meg sokat a Formula–1 világáról, többet, mint amire számítottam. Hasznos dolgokat tanultam arról is, hogyan kell mentálisan felkészülni a versenyekre, s ott voltam az összes megbeszélésen az Alpine-nál.”
„Láttam, hogy a mentális megközelítés szempontjából nem lehet összehasonlítani a junior kategóriákkal” – folytatta az ausztrál. „Ez más játszótér, amihez az autó fejlődése is hozzájárul, hiszen az F3-ban vagy az F2-ben azzal az autóval kell dolgoznod, amit kapsz. Bizonyos, hogy értékes volt mindezt úgy magamba szívni, hogy közben nem kellett nyomás alatt teljesítenem, de ha választani lehetne, ma is azt választanám, hogy egyből folytassuk az F2 után.”
Mansell: Norris ostoba hibát követett el Ausztriában
https://formula.hu/parc-ferme/38505
Az 1992-ben világbajnoki címet szerző Nigel Mansell meglehetősen kritikusan nyilatkozott honfitársáról, a 11. britként világbajnoki címet szerezni vágyó Lando Norrisról, aki szerinte hatalmas hibát követett el Ausztriában, amikor a kiesésével végződő kockázatos támadást indított Max Verstappen ellen: „Nem lehet kívülről megelőzni egy többszörös világbajnokot. És az a futam az övé lehetett volna” – mondta a 71 éves egykori versenyző, akit arról kérdeztek, hogy a McLaren hibázott-e azzal, hogy nem állították be már a szezon korábbi szakaszában Piastrit Norris mögé.
„Nem igazán, mert mindkét pilóta követett el hibákat a szezon elején. Lando ostoba hibája Ausztriában 25-26 pontot jelentett, szóval mindenfélével lehetne érvelni” – felelte Mansell. „Úgy gondolom, hogy a McLaren hihetetlenül profi módon viselkedett mindkét versenyzővel. Lenyűgöző munkát végeztek értük, és gratulálni kell nekik” – fejtette ki a brit „oroszlán”, s nem csak ezért illette dicsérő szavakkal a wokingiakat, hanem az elmúlt időszak kommunikációjáért is:
„Előálltak és megosztották velünk az álláspontjukat arról, hogy mi fog történni az év hátralévő részében” – mondta, majd hangsúlyozta, hogy Norris sorsa a saját kezében van: „Szerintem most Landón múlik minden, mert legalább olyan gyorsnak, ha nem gyorsabbnak kellene lennie, mint Oscar, és meg kell csinálnia. És ahogy ő maga is mondta, szeretné a sikert saját érdemei alapján elérni.”
Fotó: DPPI
Ez jelentheti Mick Schumacher F1-es karrierjének végét
https://formula.hu/parc-ferme/38503
Helmut Marko, a Red Bull F1-es alakulatának tanácsadója szerint abban az esetben, ha a Sauber Valtteri Bottas szerződésének meghosszabbítása mellett dönt 2025-re, az Mick Schumacher F1-es pályafutásának a végét eredményezheti. Marko szerint tehát a Sauber lehet Mick utolsó esélye – jelen állás szerint azonban vajmi kevés esély van arra, hogy a Mattia Binottóék a 25 éves németet válasszák...
„A Sauber jövőre biztosan nem lesz győztes autó. Ez azt is jelenti, hogy nem lesz nyomás a két versenyzőn – ha nem teljesítenek elég jól, 2026-ra még lehet változtatni.”
„Ha Schumacher nem kapja meg ezt az ülést, akkor véleményem szerint az F1-es történet véget ér számára. Ha ez így alakul, akkor az endurance versenyzésre kellene koncentrálnia, hiszen ott nagyon sikeres tudott lenni” – tette hozzá Marko.
KTM-vezetéssel indult a japán MotoGP-hétvége
https://formula.hu/parc-ferme/38504
Néhány nappal az Indonéz Nagydíj után már Japánban versenyez a hétvégén a MotoGP mezőnye, amelynek első pénteki edzését némi eső is megzavarta Motegiben. Ezen a gyakorláson Francesco Bagnaia zárt az élen Jorge Martin előtt, de persze a lényeg a helyi idő szerint délutáni egyórás tréning volt, amelyen eldőlt, melyik tíz versenyző jut automatikusan a kvalifikáció második fázisába.
Ezen az edzésen Brad Binder bizonyult a leggyorsabbnak, a KTM ráadásul rajta kívül is erősnek tűnt, hiszen Pedro Acosta pedig negyedik helyet szerzett. Kettejük közé Marc Marquez és a vb-éllovas Martin fért be, míg mögöttük a nagyot bukó Enea Bastianini következett. Maverick Vinales zárt hatodikként, megelőzve a címvédő Bagnaiát, míg a top 10-be és ezáltal a Q2-be Alex Marquez és a két VR46-os jutott még be – épp csak kiszorítva ezzel onnan a végén eleső Jack Millert, illetve a remeklő hazai hőst, Takaaki Nakagamit az LCR Hondán.
A Honda kapcsán amúgy fontos fejlemény, hogy megszerezték az Apriliától Romano Albesianót technikai igazgatónak, míg a noalei gyártónál Fabio Sterlacchini veszi át ezt a posztot – erről bővebben a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban írtunk.
A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Brad Binder | KTM | 1'43.436 | |
2. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 1'43.469 | 0.033 |
3. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 1'43.568 | 0.132 |
4. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 1'43.583 | 0.147 |
5. | Enea Bastianini | Ducati | 1'43.605 | 0.169 |
6. | Maverick Viñales | Aprilia | 1'43.720 | 0.284 |
7. | Francesco Bagnaia | Ducati | 1'43.754 | 0.318 |
8. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'44.033 | 0.597 |
9. | Fabio di Giannantonio | VR46 Ducati | 1'44.082 | 0.646 |
10. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 1'44.209 | 0.773 |
11. | Jack Miller | KTM | 1'44.239 | 0.803 |
12. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 1'44.258 | 0.822 |
13. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 1'44.326 | 0.890 |
14. | Fabio Quartararo | Yamaha | 1'44.401 | 0.965 |
15. | Aleix Espargaró | Aprilia | 1'44.470 | 1.034 |
16. | Joan Mir | Repsol Honda | 1'44.670 | 1.234 |
17. | Johann Zarco | LCR Honda | 1'44.685 | 1.249 |
18. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 1'44.694 | 1.258 |
19. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 1'44.869 | 1.433 |
20. | Alex Rins | Yamaha | 1'44.950 | 1.514 |
21. | Luca Marini | Repsol Honda | 1'45.118 | 1.682 |
22. | Lorenzo Savadori | Trackhouse Aprilia | 1'45.863 | 2.427 |
23. | Remy Gardner | Yamaha | 1'46.716 | 3.280 |
A McLaren csak örül annak, ha az F1-es riválisok a hátsó szárnyukon rugóznak
https://formula.hu/parc-ferme/38502
A Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj után került technikai szempontból középpontba a McLaren trükkös hátsó szárnya, amely a „mini-DRS” elnevezést kapta. A riválisok panaszára reagálva az FIA ugyan jelezte, hogy a megoldás szabályos volt és minden terheléses teszten átment, mégis módosítást kértek a wokingiaktól – igaz, a csapat állítja: maguktól változtatnak a szárnyon, amely konfigurációt egyébként talán már nem is fogjuk látni idén.
Mindenesetre Andrea Stella, a McLaren F1-es csapatfőnöke csak örül annak, hogy az ellenfelek az ő szárnyukkal vannak elfoglalva – már csak azért is, mert szerinte nem abban rejlik a konstruktőri vb-éllovas gárda titka:
„Úgy vélem, csak jó hír, ha ekkora figyelem irányul a hátsó szárnyunkra, mert ez azt jelenti, hogy az ellenfelek nem magukra figyelnek. A Formula-1-ben annyira apróságokon múlnak a dolgok, annyira összetett. Mindig mondom a csapatnak, hogy csak magunkra figyeljünk. Szóval amikor azt látom, hogy ekkora figyelem irányul ránk a többi csapat részéről, az azt jelenti, hogy ezzel dolgoznak, ezt elemzik, erről beszélnek az FIA-val. Időt és energiát pazarolnak arra, hogy olyasmit kergessenek, ami szerintem szimpla figyelemelterelés. Szóval számunkra a McLarennél ez csak jó hír.”
„Félelmetes volt elmondani a főnökömnek” – Hamilton a ferraris átigazolásról
https://formula.hu/parc-ferme/38501
Február 1-jén vált hivatalossá, hogy Lewis Hamilton a szezon végén 12 év után elhagyja a Mercedest, jövőre pedig már a Ferrarinál fog versenyezni az F1-ben. Mindezt a Mercedes-főnök Toto Wolff-fal egy reggeli keretében közölte – most a The Times hasábjain arról beszélt a pilóta, hogy milyen érzések voltak benne ekkor és azóta:
„Hullámvasútszerűek voltak az érzelmek attól a pillanattól kezdve, hogy aláírtam a szerződést. A főnökömnek elmondani például félelmetes volt. De nagyon izgalmas ez, mert emlékszem, ahogy gyerekként Michaelt [Schumachert] néztem. Minden pilóta nézte azt az autót, és azon gondolkodik, hogy milyen lenne beülni abba a vörös pilótaülésbe.”
Hamilton megjegyezte: a búcsú érzése az egész szezonon átível nála, hiszen minden egyes nagydíjhétvégén utoljára van a csapatával az adott helyszínen, és minden futammal egyre közeledik a pillanat, amikor elválnak az útjaik.
Horner állítja: több mint 200 embert szerződtettek a Mercedestől
https://formula.hu/parc-ferme/38500
A Red Bull az utóbbi időben leginkább azzal került be a hírekbe, hogy folyamatosan veszíti el a szakembereit. Az elmúlt hónapokban bejelentették Adrian Newey tervezőzseni, Jonathan Wheatley sportigazgató és legutóbb Will Courtenay stratégiai vezető távozását. Jos Verstappen vezetésével sokan a világbajnok F1-es istálló szétesését vizionálják, az emiatt okolt és támadott Christian Horner csapatfőnök azonban a Channel 4-nek arról beszélt, hogy eközben komoly toborzás is zajlik:
„Azt hiszem, közel 250 embert vettünk fel az elmúlt 12 hónapban a teljes projekten és főleg a vadonatúj motorrészlegre, amelyet építünk. Nem beszélünk arról a több mint 200 emberről, akit a Mercedestől hoztunk el. Komoly fókusz helyeződik arra a két emberre, akik távoznak, mivel kicsit ismertebb az arcuk a nyilvánosságban” – fogalmazott Horner. A Red Bull-vezér persze elismeri, hogy joggal került Newey és Wheatley búcsúja is a rivaldafénybe, hiszen számos sikert értek el közösen, de a csapatfőnök állítja: felkészültek erre a helyzetre. „Ők két nagyobb formátumú név. A valóság viszont az, hogy ők csak két ember abból a kétezerből, akik a csoportunkon belül dolgoznak” – tette hozzá Horner.
Más rajtszámmal fog versenyezni Lawson az F1-ben, mint tavaly
https://formula.hu/parc-ferme/38499
Múlt héten vált hivatalossá, hogy a 2024-es Formula-1-es szezon hátralévő hat nagydíján Daniel Ricciardo helyett Liam Lawsont láthatjuk a Visa Cash App RB egyik autójában. Tavaly már öt futamot teljesített az új-zélandi az F1-ben, amikor szintén Ricciardót helyettesítette az ausztrál zandvoorti csuklótörése után. Akkor a #40-es számot láthattuk az AlphaTauriján, most viszont a #30-as lesz Lawson rajtszáma – írja a Speedcafé szakoldal.
Ennek oka pedig az, hogy tavaly csupán beugró, helyettesítő pilóta volt Lawson, és ilyen esetekben a csapatok számára automatikusan osztanak ki rajtszámokat. Most viszont ténylegesen is átveszi Ricciardo helyét a fiatal új-zélandi, aki így már a saját maga által választott állandó rajtszámmal fog indulni. Ez pedig a #30-as lesz, amely nagyjából végigkísérte Lawson karrierjét: először még a Formula First bajnokságban használta azt, legutóbb pedig a 2021-es DTM-idénye során láthattuk az autóján.
Alonso: Egy F1-es pilótának megfelelően kell viselkednie
https://formula.hu/parc-ferme/38498
Az Aston Martin szponzora, a Cognizant által nemrég tartott eseményen a spanyolnak azt a kérdést tették fel, hogy az F1 globális rajongótáborának mérete nyomást gyakorol-e a versenyzőkre.
„Nincs nyomás” – válaszolta a 43 éves versenyző. „Szerintem a nyomás a csapatoktól, a szponzoroktól és attól van meg, hogy vasárnap eredményt hozzunk. Amit a rajongók a versenyzőkre gyakorolnak, az szerintem az óriási felelősség, mert sok ember számára példakép vagy, így megfelelően kell viselkedned, és készen kell állnod arra, hogy példakép legyél, amikor akarod, és amikor nem akarod, akkor is meg kell tenned.”
„Amikor olyasmit akarsz mondani, ami nem helyes, akkor vissza kell tartanod magad, és politikailag korrektnek kell lenned... amikor pilótaként szerepelsz, vagy a nyilvánosság reflektorfényében vagy, akkor megfelelően kell viselkedned.”
Steiner is véleményt formált az F1 „káromkodásügyében”
https://formula.hu/parc-ferme/38497
A Formula-1-es Szingapúri Nagydíj óta az egyik legfőbb beszédtémát a káromkodásügy jelenti a száguldó cirkuszban és az autósportban azok után, hogy Max Verstappen közmunkára ítélték, amiért egy sajtótájékoztatón az „el volt b*szódva” kifejezést használta – amire reagálva a regnáló világbajnok aztán az időmérő utáni eseményen tüntetőleg csak egy-két szavas válaszokat adott. Most megszólalt a kérdésben az F1 talán legismertebb káromkodója, a Netflix Drive to Survive sorozata révén többek között a trágárkodásaival hihetetlen népszerűségre szert tevő Günther Steiner:
„Sosem hallhattatok káromkodni egy sajtótájékoztatón vagy bármi hasonlón” – szögezte le a Haas volt csapatfőnöke a Red Flag podcast adásában. „Nem hiszem, hogy túlzó, ami történt. Max az autójával kapcsolatban magyarázott, nem egy emberről. Választhatott volna más szavakat? Igen. Egy sokat használt kifejezést használt, igen. Talán nem volt helyes. De ez baj? Talán nem. Eléggé a határt képviselem ebben a kérdésben. A verseny közben a rádióban teljes mértékben meg tudom érteni, hiszen magas az adrenalinszint. Amit ott mondasz, azt nem gondolod komolyan. Az F1 nagyon jól teszi, ha kisípolja azt a két szót. Nem hiszem, hogy szükséges volt ebből ekkora ügyet csinálni…”
Steiner az FIA egy másik korábbi ügyével állította párhuzamba a mostani esetet: „Számomra ez nagyon hasonlít az ékszerügyhöz. 2024-ben vagyunk. Valaki fülbevalót visel? Elmondhatatlanul nem érdekel!”
Verstappent nem aggasztja a versenymérnöke előléptetése
https://formula.hu/parc-ferme/38496
Nemrég jelentette be a Red Bull, hogy – Jonathan Wheatley sportigazgató Audihoz való távozására reagálva – némileg átszabják a versenycsapat struktúráját. Ennek egyik nagy nyertese pedig Gianpiero Lambiase, aki mostantól a teljes versenyrészleg vezetője lesz – azon túl, hogy továbbra is megmarad Max Verstappen versenymérnökének, amely pozíciót a holland 2016-os megérkezése óta betölt.
Amikor Verstappent arról kérdezték, hogy aggasztja-e, hogy a ’GP’ becenévre hallgató mérnöke más feladatot is vállal a csapatnál, a regnáló F1-es világbajnok rámutatott: Lambiase a versenymérnökök vezetőjeként már eddig is nagyobb szerepkörrel rendelkezett. „Nem, nem aggaszt. Mármint úgy értem, amúgy is már több feladatot látott el, nem csak az én versenymérnököm volt. Úgyhogy ezt szerintem jól átgondolták, és ezzel némileg szétosztják a terhelést. Szóval részemről ez rendben van” – fogalmazott a 27 éves pilóta.
Argentína újra bejelentkezhet az F1-es nagydíjrendezésért
https://formula.hu/parc-ferme/38494
Franco Colapinto williamses szezonközi debütálása révén bő két évtized után ismét van Formula-1-es versenyzőjük az argentinoknak, s a hírek szerint ennek köszönhetően hirtelen nagyon megugrott a száguldó cirkusz népszerűsége a dél-amerikai országban – olyannyira, hogy még az is felmerült, hogy újra vendégül lássák a sportot! A legutóbbi Argentin Nagydíjat 1998-ban rendezték az F1-ben a Buenos Aires-i Autódromo Oscar y Juan Gálvez versenypályán. Bár a 2010-es évek elején felmerült, hogy az ország újra bekerülne az F1-es naptárba, szerződéskötésig nem jutottak Bernie Ecclestone-bal.
Most azonban Daniel Scioli, Argentína turisztikai, környezetvédelmi és sportminisztere a La Agencia de Viajes ügynökségnek nyilatkozva arról beszélt, hogy egyeztetett Javier Milei elnökkel és Karina Milei elnökségi főtitkárral, hogy mindent megtegyenek azért, hogy visszavigyék a dél-amerikai államba az F1-et. Scioli a hírek szerint ellátogat majd november elején a szomszédos Brazíliában sorra kerülő Sao Pauló-i Nagydíjra, hogy ott kezdjék meg minderről a tárgyalásokat.
A RacingNews365.com megjegyzi: az említett Buenos Aires-i pálya eléggé leromlott állapotban van, és ahhoz is nagyságrendileg 20 millió dolláros beruházás kellene, hogy az FIA Grade 2-es besorolást adjon neki – miközben az F1-es futamrendezéshez Grade 1-es szint kell. Argentína másik pályája, a MotoGP-ből ismert Termas de Rio Hondo ugyancsak Grade 2-es besorolású jelenleg. S ha már szóba került a MotoGP: érdekesség, hogy épp a Milei-kormány megszorításai miatt fújták le az idei argentin viadalt (amely azonban a jövő évi naptárba újra bekerült).
Az ügy kapcsán egyébként utazó tudósítónk, Mészáros Sándor is jelezte a Formula Podcast szingapúri futamértékelő adásában (amelyet lentebb lehet meghallgatni), hogy a versenyen találkozott az Argentin Nagydíj korábbi promóterével, aki nem csinált titkot abból, hogy valóban szeretnék feltámasztani a futamot Colapinto szereplése kapcsán: